انتخابات های گذشته و انتخابات ۱۳۹۳

٢٥ حمل (فروردین) ۱۳۹٣

انتخابات یک پروسه دیموکراتیک بوده ،مردمان کشور های مختلف جهان اصولا در انتخابات ها چه ریاست جمهوری و پارلمانی  رای خودرا درحقیقت نمایانگر خواست های شان است به طرق دموکراتیک بکار میبرند.

مردم افغانستان دیموکراسی تاج دارشاهی  سال 1343 را به یاد دارند آنوقت با وصف همه مشکلات، جناح های مختلف سیاسی  دست راستی وچپی ازحق رای خود استفاده نموده، و حتی دشمنان سرسخت رژیم شاهی به حیث نماینده داخل پارلمان کشور شدند. جای شک و تردید نیست که دولت وقت هم جهت جلوگیری از نفوذ رقبای خویش تلاش های مختلف با میتود های جداگانه به کار میبرد تا دشمنانش به پارلمان راه نیابند، ولی کودتا سردار محمد داوود خان یکسره این دیموکراسی را به گودال نیستی افگند.

این شهزاده سرخ نوع سیستم یک حزبی را با تقلید از کشور های بلوک شرق بکار برد ولی سرانجام او نتوانست نه شرقی و نه غربی شود ، و توسط کودتای خونین دیگر از قدرت به خلع شد، و بحران داخلی دایمی کشور را به اثر مداخله شوروی وقت فرا گرفته، و جنگ داخلی در افغانستان به شدت تمام در جریان شد، تا اینکه کنفرانس بن بحیث روزنه امیدی  به داد مردم افغانستان رسید،جهان که قصدا" کشور ما را در عمق بحران ها رها نموده بود.ملتفت گردید که اشتباه بزرگ استراتیژیکی را مرتکب گردیده است . این اشتباه مربوط به ابر قدرت چون امریکا بود که افغانستان را تحفه یی به نظامیان مداخله گر پاکستانی اهدا نماید.و پاکستان هم چون شوروی نتوانست توسط دار و دسته خاص خویش قدرت را به زور غصب نموده وحاکیمیت پاکستان را تحکیم نماید.کنفرانس بن در سال 2001 نسبت عدم معرفت و شناخت از وضع داخلی کشور با قدرت رسانیدن حامد کرزی به عوض ستار سیرت که دررای گیری اکثریت را بدست آورده بود از اسلوب دموکراتیک عدول نمود، بافت قبیلیوی جامعه سنتی افغانستان  بهانه ء بیش نبود ، شخصیت  در قدرت به مردم افغانستان تحمیل شد که در 13 سال گذشته نتوانست کشور را به سوی صلح و آرامش رهبری نماید.

چپاول دارای مردم افغانستان و کمک های جهانی به شکل علنی در این مدت مدید ادامه یافت و افغانستان فاسد ترین کشور جهان شد و مافیای بین المللی با تجارت مواد مخدر همه هست و بود مارا به یغما برد. تنفگ سالاران  شریر که بعداز کنفرانس "بن" با سراسیمگی به ناتو و امریکا مینگریستند بعدا" ملتفت شدند سیاست مداران عضوناتو آنگونه که دم از حقوق بشر ، دیموکراسی وحقوق انسانی سخن میگویند فقط شعار میدهند و در عمل کار دیگر میکنند .

ضدیت با القاعده صرف ورد زبان آنها است درعمل تندروان اسلامی با شعار های افراطی در پاکستان ، مصر ، لیبی و سوریه مورد حمایت آنها بوده مستبدترین کشورهای جهان چون سعودی ها و امارات متحده از کمک همیشگی آنها برخوردارند. و در قضایای غامض و پیچیده افغانستان سخن اول و آخر را سعودی ها و امارات متحده و پاکستان برزبان میرانند.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری در گذشته با تقلب و تخطی های بزرگ همراه بود یونس قانونی در آن انتخابات که رقیب آقای کرزی بود با گلوی بغض آلود گفت که جام زهر را می نوشم " وچیزی دیگری برزبان نراند . در دور بعدی انتخاب ریاست جمهوری داکتر عبدالله عبدالله با چالش ودشواری بزرگ مواجه شد با سکوت و خاموشی تمام از رفتن به دور دوم ابا ورزید . وزیر خارجه فعلی امریکا که در آنزمان رییس روابط خارجه مجلس سنا بود گفت " برای از بین بردن بحران باید چنین میشد" ، و نجفی که در آنزمان ریس دارلانشا کمیسیون انتخابات را به عهده داشت بعدا اسرار انتخابات را فاش کرد   او میگفت" من رییس جمهور ساز استم " .

حقایق انتخابات های  گذشته اسرار های نهفته ی است که شاید به تدریج و گذشت زمان افشا گردد . بهرصورت کمیسیون انتخابات و دولت آقای کرزی هسته و تهداب تمام بی نظمی ها و تقلب های انتخاباتی اند. شاید روزی آقای معنوی هم لب به سخن بگشاید و سخن راست گوید .

ولی در انتخابات 1393 چه میگذرد؟ آگاهان امور همیش تشویش داشتند ، تیم که عدم صداقت اش عریان و آشکار است چگونه خواهد توانست یک پروسه ملی را صادقانه رهبری نماید مگر خرم ها ، یون ها و جنرال طاقت ها در ارگ ریاست جمهوری خاموش خواهند نشست و کمیسیون انتخابات صادقانه اجراات نموده و کمیسیون شکایات انتخابات چون دادگاه بیطرف عمل خواهد نمود؟؟   قبل از 16 حمل طالبان و القاعده و سلفی ها قبلا" اخطاریه های جدی صادر نموده مردم را به خشونت تهدید نموده بودند، وسرانجام روز موعود مردم با بسیار خونسردی و قاطعیت گام به سوی صندوق های رای گذاشته ، تلاش مینمودند که وجیبه ملی و دینی خویش را به وجه احسن انجام دهند.صف های طولانی مردم چشمگیر بود شور و شعف زاید الوصفی مردم را فرا گرفته، همه باچهره های خندان و مصمم با وصف همه مخاطرات انتحاری بمب کنار جاده ترور رای خویش را به صندوق ها ریخته به خونسردی به خانه های خود باز میگشتند. بعد از ساعت 12 در بسیاری ولایات دلهره و وسواس پدید گشت برگه های رای دهی در بیسیاری از سایت ها به اتمام رسید . بوق و کرنای کمیسیون انتخابات در حصه اکمالات تمام لوازم انتخابات به شک و تردید مواجه گشت . خاصتا" مردم در مزارشریف با وسایل و وسایط دست داشته به سایت های مختلف در سراسر شهر رهسپار میشدند و در آنجا هم برگه های رای دهی کم یافت میشد.مسولین کمیسیون انتخابات با ریا و دروغ بهر سو دست و پا میزدند تا مردم را بیفریبند . این عمل کمیسیون، تخطی و تقلب آشکار مسولین بود که با پلان قبلا" تهیه شده میخواستند کاندیدای معینی را در تنگنا قرار دهند.بعدا" آشکار گشت که تنها بلخ چنین نیست هرات بدخشان ، غور و حتی کابل با چنین سرنوشت کمبود برگه های رای دهی مواجه است . اسرار  در کمیسیون انتخابات وجود دارد که کس نمی خواهد در آن باره سخن گوید ریس آن جناب نورستانی با وصف اعتراضات مردم در این مورد نمی خواهد که توضح دهد صرف یاد آور میشود که وقت رای گیری را تمدید نمودیم. جای شک نیست که موضوع برگه های رای دهی یک پلان مهندسی شده بوده که از قبل، کمیسیون مستقل انتخابات این شرایط را فراهم نموده تا از این آب گل آلود ماهی بگیرد.کس نمی داند که جناب سعادت رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی در خصوص انتخابات با ابراز عقاید خود چه گلی را به آب خواهد داد. او طی مصاحبهء رادیوی سخنان جالبی بر زبان راند او فقط با تهدید و قاطعیت ابراز نظر می نماید و میگوید " در انتخابات تقلب بیسار صورت گرفته که رای سره و ناسره ازهم جدا خواهد نمود"اواز اشتراک بیش از هفت ملیون انسان سخن نمیگوید  وصرف چون انسان خواب آلود هذیان میگوید،همه کس میدانند که این آقا وشرکایش نه تنها بحیث یک کمیسیون بیطرف نمیتواند عمل نمایند، بلکه با ابراز نطریات غیر مسولانه دربارهء این انتخابات که نسبت به انتخابات های گذشته  تقلب  کمتربود ، مردم را  مشکوک وانتخابات را بد نام ساخته ،وکشور را به بحران عطیم مواجه سازند، جامهءکه  ریس شکایات انتخابات به تن دارد کاملا آشنا است!!!!







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



عبدالحی نزهت