بهره گیری سیاست های استعماری از گروه های تروریستی

۱۲ حوت (اسفند) ۱۳۹۳

اخوان المسلمین، القاعده، طالبان، داعش و بکو حرام در شرق میانه و افریقا

آغازین

 سه دهه پیش روشنفکرافریقای فرانتس فانون گفت که - خشونت روح استعمار را صیقل می‌‌دهد - اگرما افغانها به تاريخ دوصد ساله ای گذشته خود بنگريم که درطی آن کشور‌های اروپائی و امریکا بعنوان قدرت های استعماری در‌‌‌‌‌ا‌ین کشور حضور يافته اند، و تا کنون چهار جنگ تحمیلی بر‌ما روا داشتند بپردازيم، می بينيم که چگونه مستعمره گران انگلیسی، و‌ سیاست های استعماری شوروی سابق و امریکا کنونی، روابط  دوستانه و دشمنانه مردم مناطق مختلف افغانستان را به دقت ثبت و ضبط کردند. با استفاده ازاطلاعات ضبط شده ، اغلب می توانستند با آفرينش شايعه يا حادثه ای کوچک، که برمبنای سوابق روابط جامعه دربين نيروهای محلی اختلاف و دعوا و نفاق و جنگ بيافرينند و، چنانچه این کار را کردند.

اشاره ی بر پیشینه و زمینه تاریخی عمل کرد سیاست های استعماری از آن جهت اهمیت دارد که ببینیم کارنامه عملی همین سیاست های استعماری از‌ قرنها پیش در حوزه شرق میانه وغیره کشورهای محروم در‌ جهان چه بوده  است و سرنوشت آینده برخی از کشور‌ اسلامی در حوزه و آفریقا چه خواهد بود. چرا که اکنون جنگ های تروریستی نوینی درشرق میانه و افریقا علیه مردم براه افتاده است.این نیرو‌های خون آشام تروریستی بنام، داعش، بوک حرام با استفاده از ابزار جنگی مدرن و‌ سرمایه مالی که در اختیار دارند از پیشینیان خود،القاعده و طالبان پیشگام ترشده اند.

تروریست های داعش و بوکوحرام با استفاده از سوره های قرآنی به ویژه آیات قتال وآیات غنیمت که از بخش مدینه ای قرآن در دوران حیات پیامبرسرهم شده است، دردستور جنگ خود قرارداده اند. این گروه ها بدین باور‌اند که آنها تنها کسانی اند که امروز در پیاده کردند باورهای ایدئولوژی اسلام سوچه علیه مخالفین خود مورد استفاده قرار می دهند. به باور این گروه های تروریستی حاکمان کنونی کشورهای اسلام نه اینکه باورمند به اسلام نیستند، بلکه وسیله ترویج سیاست های فرهنگ ضد اسلامی اند.

 بهر حال سربریدن و یا سوزاندن سابقه ندارد.اگر چنین عملی در اوائل گسترش دین اسلام که شاید بخاطر استحکام دولت اسلامی علیه مخالفین در‌‌‌دستور جنگ های مسلمانان قرارگرفته بوده باشد؟ بازهم خلاف کرامت انسانی صورت گرفته است. چگونگی استفاده این روش درآن زمان، صحبتی است که باید دانشمندان دین باور درباره آن نوشته نمایند، حتی نمایش فلم های دلخراش قتل های داعش و بکوحرام  به هر باور و ایدئولوژی که مورد اجرا قرار می گیرد، سزاوارنمایش مدیا نیست، چون خود این عمل یک وحشت است. حالا فرق نمی کند که این وحشت بنام ایدئولوژی اسلام واقعی و یا بهرنام دیگری به نمایش گذاشته شود،بازهم یک وحشت وجنایات انسانی را نشان می دهد.

فراموش نکنیم که شرایط بد اقتصادی، ازهم پاشیدن نظامی های سیاسی، استبداد دیرینه، دزدی و فساد، تابو ارتباط های اجتماعی مرد و زن و برخورد شی‌وارگی به زن وغیره عواملی اند که بازار تجمع نیروهای تروریستی را فراهم نموده اند.

فقر، بیکاری و بیسوادی عمومی عامل عمده تروریزم درجهان محروم

شرایط بد اقتصادی و بیکاری همگانی در‌کشور‌های فقیرکه خود کشورهای صنعتی به این ناموزونی اقتصادی افزده اند. - حکومات ارتجاعی و خود فروخته – فساد، دزدی، تجاوزجنسی، رشوخواری در دستگاه دولتی - نا همگونی در برنامه های تعلم وتربیه – وغیره که باعث ازیاد لشکرجوانان بیکار در کشورهای فقیراسلامی گردیده است. کشورهای افغانستان،عراق، پاکستان، لیبیا،سوریه، ایران، سومالی، سودان،نجیر،یمن وغیره بهترین نمونه این ادعا است. سیاست های استعماری از‌عدم آگاهی مردم برخی از کشورهای اسلامی بهره گیری می کنند، با دادن وسایل نظامی و پول، جوانان بیکار را سازماندهی می نمایند، وآنها را به سطح یک ارتش خون آشام مذهبی، به میدان نبرد داخل می نمایند. قرارگزارش (1 و 2) ازتونی کارتو لوچی و خبرگزاری فارس که دروئب سایت پژوهش جهانی به نشر رسیده است و درآخر همین مضمون آدرس و تاریخ نشرآنها درج شده است، برخی از کشورغربی وشیخ نشین های خلیج  با وسائل نظامی و پولی داعش را کمک می کنند.

با یک نظراجمالی ازدیدن فلم 21 نفرعیسوی مصری که حدود 44 نفرارتش داعش درسواحل مدیترانه به قتلگاه می برند، چنین برداشت میشود که، داعشی ها همه به یک اندازه در حدود 5 فت بلند و وزن شان در حدود 200 پوند می باشند. این جوانان بلند باید ازبین یک عده کثیری انتخاب شده باشند. پرسشی عمدۀ که بعد از شنیدن اخبار داعش به فکرانسان آگاه خطورمی کند این است آیا کشورهای اسلامی درداخل خود کم پرابلم دارند که، اکنون جنایات خود را بالای پیروان ادیان دیگرعملی می نمایند. واقعآ دست آورد اقتصادی واجتماعی وفرهنگی اسلام بعد اززیادترازهزارسال درکشورهای اسلامی چیست؟ که امروز تروریست های مذهبی به دسیسه سیاست های استعماری جنگ های خونینی براه انداخته اند.

 

نهاد ها و افرادی که در کشور های صنعتی باعث مغزشوی جوانان می شوند

ازاوائل جنوری 2015  تا کنون سه دختران جوان از نهاد فرهنگی انگلیستان و درحدود هفت نفرازکانادا به درگاه داعش به سوریه عازم شدند وسه نفردرنیویارک گیرآمدند. قرارگزارش شبکه خبر رسانی ملی کانادا(cbc)  که درحدود 550 زن ازکشورهای غربی درارتش داعش شرکت کرده اند. به گزاریش بی بی سی اگر واقعیت داشته باشد محمد اموازی که به "جان جهادی" شهرت یافته، یکی از مشهورترین جلاد های سربریدن گروگان‌ های داعش به شمار می‌رود، مشخص شده است. همو درکویت تولد شده لاکن درمنطقه نسبتآ مرفعه درلندن بزرگ شده ودر رشته انجنیری کمپیوتر تحصیلات عالی خود را در یکی از دانشگاه های لندن تمام نموده است. قرارگزارشات هم‌صنفنان دوران مکتب که محمد اموازی پسر بسیار مهربانی بوده است. پرسشی که دراینجا مطرح است، این است که چطور نهاد مذهبی و یا افراد وابسته به گروه مذهبی در کشور های  صنعتی در زیر ریش پولیس مخفی این کشورها، چنین مغز شوی ماهرانه را انجام می دهند.

در حالیکه بعد از حمله تروریست در برج های تجارت نیویارک ، مصارف هنگفت امنیتی، پولیس و دستگاه سری استخبارات در کشورهای صنعتی باعث بزرکترین بحران مصرفی دولت ها شده است. وامروز دستگاه استخبارات و پولیس مخفی از رمز زندگی شخصی مردم از مجرای وسائل بی سیم و انترنت بکلی آگاهی دارند. ولی بازهم نهاد مذهبی و ملا های مساجد در کشورهای صنعتی به مغزشوی جوانان درنهاد فرهنگی این کشورها فعالیت دارند. واقعیت این است که برخورد کنونی کشورهای صنعتی ادامه همان سیاستی است که روزی درافغانستان تحت نام کمراسلامی و دین درخطراست، یک مشت جهادی های جاهل را با پول و دادن اسلحه کمک کردند و امروزهمین جهادی ها تحت نام جمهوری اسلامی افغانستان گرداننده قدرت سیاسی این سرزمین شده اند.

بحران اقتصادی پاشنه آجیل جامعه سرمایه داری است

بحران اقتصادی جوامع سرمایه داری و رقابت اقتصادی در صحنه جهانی برای کنترول بازار تبادله اموال صادراتی، فشار روی طبقات پایان و‌ اقشار وسطی جوامع پیشرفته سرمایه داری وارد نموده است، ازجهت دیگر پایان آمدن عواید ناخالص ملی برخی از کشورهای صنعتی، باعث کسربودجه مالی این دولت ها شده است. اکثریت مردم در کشور های صنعتی به مشکلات اقتصادی مواجع شده اند. در سال 2014 از مجموع عواید ناخالص ملی و مفاد صادرات امریکا 90 درصد درجیب 10 درصد سرمایه دارهای کلان رفته است.

نرخ بیکاری درسال 2014 به ویژه درقشر تحصیل کرده کشورهای اروپائی سرسام آوراست. کشورهای فراسه، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و یونان در حدود زیادتر از 13 درصد نرخ بیکاری دایمی داشتند و این کشورها درحالت ورشکستی پوشیده قراردارند. بانک مرکزی اروپا هر چند ماه مقداری سرمایه مالی مجازی برای  گرداندن چرخ روز گار دولتمداری برخی از کشور های اروپایی دردسترس آنها قرار می دهد.

در نیم قرن اخیر رقابت شرکت های فراملی برای تبادله ناموزون در مارکت جهانی به اندازه امروز نبوده است. در برخی از سکتور اضافه تولید صورت گرفته است. بانک مرکزی امریکا در تمام سالهای 2013 و14 ماهانه بین 70 تا 90 بلیون دالرامریکایی سرمایه مالی مجازی، یعنی چاپ پول بدون رشد عواید نا خالص ملی در مارکت تبادله داخل نموده است، تا دوران سرمایه از کار نیافتتد.

جنگ های تروریستی بازار گرمی برای فروش اسلحه اند

ازچهاردهه بدین سو، طراحان سیاست های استعماری، گروه های تروریستی مذهبی را نظر به زمان با برنامه های ویژه ای که پیش خود دارند، داخل عمل نموده اند. سه دهه پیش القاعده، جهادی های افغانستان و طالبان و اخوان المسلمین مصر و آخوند های ایران برای استحکام نظام های اسلامی ضد کمونیستی  و ضد مدرنیزم در حوزه وارد میدان شدند و موفق هم بودند.

اکنون داعش، به تاسی ازانشقاق تاریخی دین اسلام به مذاهب سنی و شیعه برای تسویه حساب و جنگ داخلی برخی از کشورهای اسلامی علیه پیروان مذهب شیعه و پیروان مذاهب دیگر غیرازسنی درکشورهای اسلامی شرق میانه و لیبیا به قتل و غارت بیگناهان عمل می کند. بکوحرام و الشباب وغیره با ضد یت با عیسویت و مدرنیزم به کشورهای افریقایی به قتل و ویرانی انسانها مصروفند. کشورنیجرکه لانه بکوحرام شده است، با وجود دارای منابع نفتی که دارد، یکی از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می‌رود.

دردهۀ که جریان دارد، سویس در فروش اسلحه های خورد وریزه و آلمان با فروش تانک به عربستان سعودی وغیره، کشورها و روسیه با فروش راکت و تفنگ های ماشین دارکلاشنیکوف بهترین عاید را کمائی کرده اند.

 درجنگ های شرق میانه سوریه،عراق وافغانستان ویران شد. سوریه زیادتراز 250 هزارنفر‌کشته و چند ملیون آواره دارد. شهر تاریخی حَلب که بزرگ‌ترین شهر‌ سوریه است، بخاک یکسان شده است. این شهر که دراستان حلب در شمال کشورسوریه واقع شده است. یکی از کهن‌ترین شهرهای منطقه‌ خاورمیانه است و در روزگاران قدیم نام آن خلپه بوده و یونانیان قدیم ان را با نام برویا می‌شناختند. حلب محل کشف نخستین لوح‌های سنگی متعلق به دو هزار سال پیش از میلاد مسیح است. از آن زمان به بعد این‌ شهر تحت‌حکومت هیتی‌ها (ساکنان باستانی سوریه)، آشوری‌ها بوده و سپس به تصرف سلوکیان در آمده‌است، درقرن هفتم این شهر شهرت و اهمیت کنونی خود را به‌‌دست آورده‌است. حال ببنیم که چطور زمامداران این کشورهای فقیر شرق میانه بخاطر قدرت طلبی و وابستگی به سیاست های استعماری درمنطقه، تبر به ریشه هویت تاریخی خود میزنند.

فراموش نکنیم که عمل کرد داعش ریشه ی درانشقاق تاریخی قبائل اعراب دارد و این روابط ديرينهء غيرفعال اما زنده درحافظهء تاريخی برخی از جوامع اسلامی هنوز زنده است وریشه اش درصدراسلام پروريده شده بود. سوزاندن منابع فرهنگی در دوران گسترش اسلام دیده شده است. کتابخانه اسکندریه که ذخیره گاه فرهنگی و فن معماری انسانهای قبل از اسلام در وادی نیل بود درعصرخلفای صدراسلام توسط خالد بن ولید سوختانده شد. کافی است که نظری به کتب تاریخی حمله اعراب به مصربیاندازیم. وازویرانی شهرهای ثروتمند العریش، فرامه وبابل (قاهره کنونی) که متعلق به بیزانس بودند، باخبرشویم. این ویرانی ها به فرماندهی عمروبن العاص و خالد بن ولید که ازجانب محمد سیف الله ( شمشیرخدا) لقب گرفته بود، صورت گرفته است. لازم به تذکراست که فتوحات عرب همواره سقوط تمدنها را بدنبال آورده است. ازآن تاریخ به بعد برخی از بنیادگرایان اسلامی ضدیت خود را با فرهنگ و مجسمه های آثار تاریخ به نمایش می گذارند.

ویرانی بودای بزرگ دروادی بامیان یکی از اعمال وحشیانه ی بود که توسط طالبان درافغانستان صورت گرفت. قراریکه دردانشنامه ( ویکی پدیا) ثبت شده است، درماه فوریه 2015 دولت اسلامی عراق و شام ویدیویی دراینترنت منتشر کرد که نشان می‌دهد جهادگرایان آثار موزه موصل را تخریب می‌کنند. درمیان این آثار تندیس یک نگهبان قرار دارد که دیرینگی آن به 2600 سال پیش در تمدن آشوریان می‌رسد. تندیس نگهبان دروازه نرگال (خدای سرزمین مردگان) یکی از آثار ارزشمندی بود که در این ویرانگی از بین رفت. دیرینگی این اثربه قرن هفتم پیش ازمیلاد می‌رسد و بخشی از دروازه نینوا، مرکز امپراتوری آشوریان بوده است. حل توجه کنیم که با اعمال یک گروه تروریستی که توسط سیاست های استعماری شورانده می شوند، چطورآثار تاریخی سر زمین نینوا و فرهنگ آشوریان را نابود می کنند.

سازش نامه استعماری سایکس و پیکو

بعد از جنگ جهانی اول صد ها سازش نامه بین کشورهای استعمار‌ کننده و کشورهای فقیر در حوزه های مختلف صورت گرفته است. یکی ازاین سازش نامه ها، سازش نامه استعماری «  مارک سایکس و ژرژ پیکو » که بر پایه سازش سری در ماه می 1916 میان دولت‌ های انگلیس و فرانسه بود. امپراتوری روسیه نیز با ایشان هم رای بود تا منطقه نفوذ و کنترل شایسته‌ ای پس از سرنگونی احتمالی امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول بیابند. موافقت‌نامه سایکس- پیکو توافقی سری میان بریتانیای کبیر و فرانسه بود که به تقسیم سوریه، عراق، لبنان و فلسطین میان فرانسه و بریتانیا منجر شد. مارک سایکس انگلیسی و فرانسوا ژرژپیکو هر دو نمونه ی از اشرافیتی بودند  که در دستگاه امپراتوری پرورش یافته بودند. هر دوی آنها هم از نزدیک با شرق میانه و اسلام آشنایی داشتند. این‌ دو در اول قرن بیستم برای سیاست استعماری بریتانیا و فرانسه بسیار مفید بودند، اما تأثیر سازش نامه استعماری شان به مردم منطقه تا امروز باعث خون ریزی  در بدری و مهاجرت گردیده است.

مردم حوزه با آنچه که آنها در پايان جنگ اول جهانی انجام دادند، بيشتر آشنا هستند. آفرينش کشورها و« دولت » های مصنوعی که حامل اختلافات ديرينهء تاريخی بودند. يکی از عمليات بريتانيائی ها  و فرانسوی ها بود که هنوز با برخی از نتايج آن آشنا هستيم.

جنگ دوم جهانی نقطهء عطفی در اين مسير طولانی محسوب می شود. انگليسی ها مجبور به ترک سرزمين های سابق عثمانی و آزاد سازی اين قلمروها شدند اما، مثل هميشه، پيش از ترک اين سرزمين ها شيطنت هميشگی خود را تکرار کردند. يعنی، بنظر نمی رسد که در پايان جنگ دوم، هنگامی که انگليس ها شرق میانه را به کشورهائی همچون عراق، سوريه، لبنان، کويت، و اردن تقسيم می کردند از وجود آن اختلافات ديرينه بی خبر بودند؛ با اين همه اما آنها درهر کشوری که آفريدند خطوط را چنان کشيدند که در درون هر يک از مرزهای جعلی شان همهء طرفين دعوا حضور داشته باشند.

بدين اعتبار، عراق بارزترين نمونهء اين کشور آفرينی و دولت  سازی جعلی است. در شمال آن کردهای سنی مذهب نژاد قرار دارند، در ميانه اعراب سنی مذهب ضد ايرانی و در جنوب آن اعراب شيعه ای که با شيعيان ايرانی تنها در مذهب مشترکند اما، در عين حال، آنها در صفوف ارتش صدام عليه شيعيان جمهوری اسلامی جنگندیدند. بدينسان، عراق به صورت يک بمب ساعت شمار حاوی آماده ترين اختلافات ديرينه بود که تنها از طريق مراقبت دائم و سرکوب وحشيانهء عناصر آماده به فعاليت آن قابل کنترل می نمود؛ کاری که صدام به عنوان کسی که خود را بازماندهء خلفای اهل تسنن می دانست از طريق سرکوب کردها و اعراب شيعه، بشدت انجام می داد.

کارتل های نفتی و سیاست های امپریالیستی

یک دهه پيش، گردانندگان کارتل های نفتی توانستند به بهانهء مبارزه با تروريسم طالبانی و بن لادنی، که در افغانستان مستقر بود، تيری هم به عراق بياندازند و به خيال خود اين لقمهء چرب و نرم نفت خيز را ببلعند. اما آيا آنها می دانستند که با حذف حکومت سرکوبگر صدام حسين و انحلال ارتش و سازمان امنيت او، در واقع، عراق را تبديل به جهنم شرق میانه خواهند کرد ساختار های تروریستی را در آن باز خواهند آفريد که حداقل روزی پنجاه کشته را در جاده های بغداد به نمایش می گذارند.

اکنون آنچه که باعث حيرت مردم بی خبرازهمه جای دنيا شده سبعيتی است که تروریست های مذهبی درکشتار بیگناهان ازخود نشان می دهند. اجساد شکنجه شده و تکه پاره و طناب پيچيدهء انسانها که مرتباً درسراسرعراق، سوریه، مصر، پاکستان، افغانستان، لبنان، ایران، یمن و لیبیا يافت می شوند بازگويندهء جنایاتی اند که اکنون درجاده های شهرهای فوق همچون رودخانه ای از چرک و عفونت سرباز کرده است و خبرازبرگشت دوباره ناخود آگاهی های اجتماعی و تاريخی را می دهد که زايندهء هيولای نفرت مذهبی وانهدام جنگی بشمارمی روند که آمده، تا به جنایات خویش جهان را به وحشت به اندازد.

باعرض حرمت تورنتو، مارچ 2015

****

1 - Global Research, October 23, 20141

How the US Supports the Islamic State (ISIS): One “Accidental Airdrop” vs Billions in Covert Military Aid

By Tony Cartalucci

http://www.globalresearch.ca/how-the-us-supports-the-islamic-state-isis-one-accidental-airdrop-vs-billions-in-covert-military-aid/5409449

2 - Iraqi Army Downs Two British Planes Carrying Weapons for ISIS Terrorists

Al-Anbar province: numerous flights by US-led coalition planes airdrop weapons and supplies for ISIL in terrorist-held areas. By Fars News Agency. Global Research, February 24, 2015. FARS News*







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دکتر لطیف طبیبی