قرآن و مسوليت زمين، به مناسبت روز جهاني زمين

۱ ثور (اردیبهشت) ۱۳۹۷

روز ٢٢ اپريل روز جهاني زمين است. . سال ١٩٦٩ ميلادي بود كه  در ساحل سنتا باربارا در  ايالت كليفورنيا  يك تانكر نفت  منهدم شد و در اثر آن  نه تنها آب بحر را آلوده ساخت بلكه يك عده زياد حيوانات بحري و  حتي پرندگان را كشت. چند تن از امريكايان دست به دست هم دادند تا جايكه توانستند آب را از  ازين آلودكي پاك كردند. سال ١٩٧٠ ميلادي  در كنفرانس يونسكو منعقده سان فرانسيسكو  يك فعال مدني كه براي صلح و همبستكي  به نام جان مكانل John McConnel پيشنهاد نمود تا يك روز تجليل  زمين از آلودگي  تعين شود و روز اول حمل/فروردين را براي اينكه در نيم كره شمالي  روز اول سال و آغاز طبيعت و هم از نگاه نجومي  equinox است يعني روز و شب يك برابر ميشود پيشنهاد  نمود. اين پيشنهاد به ملل متحد رسيد و سرمنشي ملل متحد آقاي يوتانت آنرا امضاء كرد. يك ماه بعد يك سناتور  امريكايي   به نام  گيرالد نيلسن Gaylord Nelson روز ٢٢ اپريل را كه هيچ مفهوم علمي نداشت به نام روز زمين يا earth day تعين نمود و اين روز به نام او ثبت تاريخ شد. هيچ كس پيدا نشد كه به آقاي نيلسون بگويد كه چرا اول حمل كه  مصادف با ٢١ مارچ ميشود تغيير داد. امروز ١٩٣ كشور جهان عضو سازمان بين المللي روز زمين هستند تا از آلودگي هوا، ابحار و دريا ها و مسايل كه باعث به وجود آوردن آلودگي و كثافت زمين و محيط زيست آدمي ميشود جلوگيري كند.

قرآن چهارده صد سال قبل مسوليت زمين را به انسان داد و در سوره احزاب آيه ٧٢ مي گويد :  ما امانت را بر آسمانها و زمين و كوه ها  عرضه كرديم از برداشتن آن سرباز زدند و از آن هراسناك شدند و راستي انسان آنرا برداشت راستي كه او ستمگري نادان بود. بلي مسوليت اين كره خاكي و محيط زيست آن به انسان سپرده شد و اما انسان از ناداني و ظلم باعث بسيار بدبختي ها در روي زمين شد . كثافت شهر ها، آلودكي هوا  كه توليدات صنعتي باعث شد و توجه صورت نگرفت ، دود و كثافت دريا ها همه و همه باعث أمراض گوناگون  و مشكلات محيط زيست را به وجود آورده است . آيه  كه قرآن از آيات تشكيل يافته است مفهوم وسيع تري دارد. " در تفكر اسلامي كلمات آيه و آيات بياد مي آورند كه علاوه بر مكالمه ميان آن ذات پاك الهي (ج) و انسان ، همچنان تبادله اي ميان خالق عالم (ج) و كائنات (cosmos) وجود دارد بنابرآن هر گونه بي حرمتي در خلقت خداوند (ج) بي حرمتي به خالق همه موجودات (ج) خواهد بود."

انسان ظالم و ستمگر براي تفنن  حيوانات  را كه بايد نكشد مانند فيل  فقط به خاطر عاج آن مي كشند. يا بعضي ديگر حيوانات را كه موجوديت آن براي بقاي زمين حياتي  است ، مي كشند و اين زيست باهمي  خلقت را به هم مي زند. إسراف در توليد باعث كثافت شهر ها شده است.  مصرف اضافي آب كه اسلام. منع قرار داده است و حضرت رسول كريم  ( ص)  استفاده  زياد آب را  تقبيح ميكند.  همچنان رحم و مهرباني به حيوانات را شديد سفارش ميكند . اما امروز در فيسبوك مي بينيم كه يك انسان وحشي يك سگ را مي زند و چند احمق ديگر از ديدن آن لذت مي برند.

حمايت محيط زيست مسوليت فرد فرد انسان هاست مخصوصا مسلمانان زيرا قرآن اين مسوليت را به انسان داده است و انسان در آخرت ازين مسوليت جوابگو خواهد بود. همچنان از ديد قرآن زمين يك امانت خداوند  به انسان است. زمين از ديد قرآن از انسان نيست بلكه امانت انسان است. ما هر كدام در نگهداشت اين امانت كه براي استفاده ما خلق شده است مسوليت عظيم داريم تا چگونه از كثافت و آلودكي آب و هوا جلوگيري كنيم ، به حيوانات ترحم داشته باشيم  و حتي يك سوخته گوگرد را هم كه ميشود بايد  از سر راه خود برداريم و محيط زيست خود را پاك نگه داريم

در غرب درين چهل و نه سال زياد مقالات و كتاب ها بر آمده است و اما اولين كتاب به ارتباط  حمايه از محيط زيست  در اسلام از دانشمند بزرگوار پروفيسور محمد شفيق يونس  استاد دانشگاه لورن فرانسه زير عنوان "اسلام ، حامي محيط زيست مخلوقات خداوند(ج) و حافظ سلامت روحي انسان" مي باشد كه در سال ٢٠١٥ به زيور چاپ توسط نشرات باميان در فرانسه آراسته گرديد. شما مي توانيد اين كتاب علمي قرآن و محيط زيست را از  www.cultureafghane.org به دست بياوريد







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



داکتر فرید یونس