ساختمان مرکز ثقافت اسلامی در غزنی در آستانه‌ی تخریب

۶ سنبله (شهریور) ۱۴۰۱

غزنی از جمله‌ شهرهای امپراتوری های بزرگ گذشته افغانستان به شمار می‌آید که قدامت تاریخی کهن دارد، از بالاحصار گرفته تا زیستگاه و آرامگاه‌های سلطان محمود غزنوی و شاعر نام‌آور ادبیات دری کشور سنایی غزنوی. با توجه به  مکان های تاریخی و تمدنی این شهر، جذب اعضای سازمان های علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی"آیسیسکو"  را به خود گرفت، جلسه‌ی که در سال 2007 میلادی در شهر «طرابلس» لیبیا روی این موضوع برگزار شد، ولایت غزنی را به عنوان پایتخت تمدن اسلام انتخاب شد. از همان سال به بعد برنامه های بزرگ توسعه‌ا‌ی در این ولایت به راه انداخته شد؛ از جمله‌ی مهم‌ترین پروژه ها، پروژه‌ی ساختمان مرکز ثقافت اسلامی در مرکز غزنی بود، بعد از انتخاب شهر زیبا و فرهنگ پرور غزنی به عنوان مرکز ثقافت اسلامی، کار این پروژه تحت نظر ریاست تصدی ساختمانی بنائی وزارت شهر سازی و مسکن حکومت قبلی به تاریخ 15/3/1391، آغاز و در 16/8/1395، تکمیل گردید. محدوده‌ی ساختمان مرکز ثقافت اسلامی حدوداً ده هزار متر مربع در سه طبقه  با هزینه‌ی 840 ملیون افغانی در سال 1396 به بهره برداری سپرده شد. در حال حاضر این ساختمان در آستانه نابودی است. با توجه به چشم دید خودم از این مکان و روی کار آمدن حکومت فعلی مراقبت خاصی از این ساختمان صورت نگرفته است،  مواردی که در نابودی این ساختمان به نظر می رسد از عدم کیفیت بالای مواد ساختمانی شروع تا حفظ و مراقبت آن می توان بیان نمود.

در جریان کار آن شاهد نارضایتی یک تن از فرهنگیان غزنی و مسؤل رده اول محلی غزنی در مصاحبه‌ی با تلویزون «آریانا نیوز» بودیم، آقای موسی خان اکبر زاده از روند و وضیعت کار اعمار این پروژه ابرازنگرانی نمود و گفت: "این کار به وزارت انکشاف شهری است و ارگان‌های محل در آن دخالت ندارند.”

همچنان "آقای عبدالمالک حبیبی یک تن از شخصیت های فرهنگی درغزنی این کار را خیانت به سرمایه ملی کشور عنوان نمود".

با گذشت چند سال پس از برگزاری این جشن، چندی قبل سفری داشتم به این ولایت و از ساختمان مرکز ثقافت اسلامی دیدن نمودم و در  این ساختمان  صدای کبوتران و بعضی پرنده های دیگر به گوش می رسید، داشتم وارد تالار میشدم که ابتدا چشمم به مدفوع پرندگان  و سپس به لانه‌های آنها بالای در و پنجره‌ها افتاد، از در دیگر تالار بیرون شدم  که با  یک مرد مسن به اسم هادی که هم نام ام بود رو برو شدم، بعد از سلام و احوال پرسی خواستار معارفه ایشان شدم و گفت که من نگهبان از طرف روز در این مرکز هستم و نگهبان شبانه شخص دیگری است. " او افزود در سال 1399 انفجاری مهیب در جوار این مرکز رخ داد و اکثر تخریبی های که مشاهده میشود ناشی از آن است، همچنان سال قبل در جریان به قدرت رسیدن امارت اسلامی و وضعیت ناگوار امنیتی در ولایت غزنی ، قالین‌های که در ورودی اینجا پهن بود و بقیه اجناس دیگر را به بغاوت برده شد، بعد ازپایان یافتن وضعیت اضطراری و ممستقر شدن نیروهای امارت اسلامی در غزنی، توجه‌ به ساخت و ساز و پیگیری اموال های ناپدید شده این ساختمان صورت نگرفته است، او به کمبود آب که یکی از منابع حیاتی به شمار می‌رود تاکید نمود، برای ساحات که برای سر سبزی این مکان مد نظر گرفته شده بود کاری صورت نگرفته  است و نهال که طی دو  یا سه سال قبل غرس گردیده بود در حال خشک شدن است، انتظار ما از مسؤلین محلی غزنی این است که توجه‌خاص در زمینه‌ی بازسازی و حفظ مراقبت ساختمان و آب یاری نهال صورت گیرد".

ساختمان مرکز ثقافت اسلامی که به منظوربرگزاری جشنواره معرفی غزنی به عنوان مرکزتمدن وفرهنگ کشورهای اسلامی اعمارشده بود درحال تخریب شدن است.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

رهرو16.11.2022 - 08:00

 در امارت اسلامی نیازی به ثقافت اسلامی نیست.
امارت به سوی حمارت روان است نه به سوی عمارت.
مردم غزنی !!!!!داشته های خود را خود حفظ کنید از بالا حصار گرفته تا مقبره سلطان و تا مرکز ثقافت اسلامی.
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



هادی عزیزی