از سر گیری گفتگو های صلح میان طالبان و امریکایی ها

٢٧ جدی (دی) ١٣٩٠

اداره آقای اوباما گفتگو ها را با طالبان بصورت رسمی با توجه به خوشنودی آقای رییس جمهور کرزی آغاز خواهند کرد.  و بربنیاد منابع رسمی که دررابطه اشاره می کنند، مدعی اند که گویا گفتگو ها درین اواخر در حال جریان بوده است.

مارک گروسمن یکی از دیپلومات های ارشد امریکا است که سال گذشته یک رشته از راز ها و دید و باز دید امریکایی ها را با طالبان روشن ساخت و پرده از روی آن برداشت و در اخیر هفته آینده با آقای رییس جمهور خواهد به ملاقات نشست و ایشان را نیز اطمینان خواهد داد که موصوف مشمول هیات گفتگو ها نیز می باشد.

 یکی از دو منابع که بالای موضوع محرم و در یک فضای نا معلوم گفتگو و بحث کردند می گویند که اگر کرزی روی خوش نشان می داد و از آن استقبال می کرد دوباره به گفتگو ها مبادرت می شد.

 گفتگو ها ی آزمایشی امریکایی ها و طالبان که مشمول انتقال پنج تن زندانی از گوانتاناموبه قطر و یک شورشی و تروریست بین المللی هم می شود که در ماه دسمبر به ناکامی انجامید و از جانب کرزی هم  رد شد. ولی از آن به بعد هیچ نوع ملاقاتی و گفتگوی میان شورشیان وجود نداشته است.  اگرچه به گفته یک منبع رسمی تمام طرف ها بصورت آشکار در یک نقطه یعنی گشایش دفتری در قطر برای طالبان به موافقه رسیده اند.

به همین منوال آقای حمد بن جسیم ال تانی نخست وزیر دولت قطر برای اولین بار به روز چهارشنبه حمایت خود را از این روند اعلان نموده و از هر نوع فرصتی که باعث رفع تنش ها در منطقه شود حمایت می کند. تانی این سخنان را بعد از ملاقات با هیلاری کلنتن اظهار نمود.

و در پیوند به همین پروسه گفتمان سیاسی اداره اوباما با وجود که پیرامون گفتگو ها نسبت به فرماندهان تردید دارد ولی روی همرفته به افغانی بودن مذاکرات تاکید می ورزد و یک منبع عالی نظامی به خاتمه دادن جنگ از طریق گفتگو های سیاسی  شد و هچ استثنایی را نیز نپذیرفت.  به همین منوال ادامه می دهد ودر زمینه مثال می زند که ما باید واسطه را از گراج بیرون آورده و آماده یک سفر نهایت سرنوشت ساز و حیاتی شویم .

یک منبع رسمی گفته است که صحبت ها با آقای محمد طیب آغا یکی از همکاران رهبر طالبان محمد عمر از نوامبر 2010 شروع شده است . و درین زمینه سعی شده که ایشان را متقاعد سازند که آقای طیب از جانب رهبری ارشد طالبان درین روند گماشته شده است.  منابع رسمی می گویند که ما سعی نموده ایم که به سوالات و پرس پالهای خود وسعت بخشیم . اگر شما راضی باشید. ببینید اگر او یک سوال دریافت کرد باید پاسخ آن را از مردم جستجو نمود و بعدآ بر حسب آن بر آن برچسب زده شود.

 آقای آغا، منابع رسمی مدعی اند که تعدادی از رهبران دقیقآ و به موقع انعکاس دهند خلاقیت خود دراین روند گفتمان سیاسی بوده اند . ولی او (آقای آغا) یک شخص مناسب ومعثر است و درهر چیزیکه او تلاش می کند و طوری که او به آن تحقیق و تتبو می کند اثر گذار می باشد. و آخرین ملاقاتی که در قطر صورت پذیرفت در ماه اکتوبر بود.

منابع می گویند، در کل پروسه آقای کرزی و رهبران کنگره بصورت جزوار بطور محرم به اسناد آزمایشی نزدیک شده اند .

در میان این نظر سنجی ها به نظر می رسد که ایالات متحده امریکا به یک چشم پوشی و فراموشی از جاده واقعیت در حرکت شده و در ماهیت به دموکراسی در افغانستان به پشت پاه زده می شود.

طالبان در واقعی خواهان داشتن یک دفتر در خارج افغانستان شده اند که تا بتوانند طوری بهره برداری نمایند که بالاتر از نظارت آنها در پاکستان است.

امریکایی ها گفته اند که آنها محلی را برگزیده اند که مناسب به گفتگو و مذاکره با شورشیان باشد و آنها بتوانند گفتگو ها را با حکومت افغانستان شروع کنند. طالبان هم یک لست پنج نفری زندانیان خود را که در میان سالهای 1996-2001 در زمان حکومت طالبان در افغانستان از دست داده بودند تقدیم و ارایه  نموده اند. نهاد های حقوق بشر گفته اند که چندین تن آنها (طالبان) در چندین خشونت ها و بد رفتاری ها شدید ذیدخل بوده اند. ولی به رغم اینکه منابع امریکایی ها گفته اند که طوری که آنها تحقیقات نموده اند دال بر آن است که جنگجویان طالبان در کشتن امریکایی دست نداشته اند.

بنابرین پنج تن ازافراد طالبان که اسیر شده بودند قرار بود که  به خانه های شان انتقال و محول شوند .

به همین منظور درین راستا یک موضوعی که نیازمند تصدیق وزیر دفاع آقای لیون ای پنیتا به کنگرس است آن اینکه آنها نباید رها شوند و نباید طوری وانمود و مطرح گردد که گویا آنها یک تهدید به امریکایی ها اند. وعلاوه برآن قطرهم باید متعهد شود که نباید آنها را به جای دیگری انتقال بدهد حتی بشمول افغانستان.  

به همین صورت یکی از منابع رسمی گفته است که " آخرین بحث ها قبل از اینکه کرزی کدام واکنش نسبت به این قضیه نشان دهد به اتمام رسید.  کی در قدم نخست می رود؟ آیا آنها چه می گویند؟

 

طالبان و گفتگوهای صلح

گروه طالبان اعلام نموده اند که تفاهم با جامعه جهانی در مورد جنگ افغانستان به معنی پذیرفتن قانون اساسی این کشور نیست.  و یک سخنگوی طالبان نیز درین رابطه به رسانه ها گفته است که تلاش برای رسیدن به تفاهم در افغانستان موجب متوقف شدن جهاد آن ها در افغانستان نخواهد شد. و آنها در برقراری صلح در افغانستان مصمم بوده و به این دلیل بوده که ایشان با جامعه جهانی تفاهم بر قرار نموده اند.

 

حکومت افغانستان و گفتگوهای صلح

حکومت افغانستان همواره تاکید بر آن داشته که همه گفتگو ها پیرامون معضله افغانستان باید افغانی باشد الی در غیر آن هر نوع مذاکره و مفاهمه درین راستا بی نتیجه خواهد بود. اگرچه در ابتدآ حکومت افغانستان طرفدار افتتاح دفتری در قطر نبود ولی بعد ها آقای رییس جمهور اعلان کردند که هر نوع تلاشی که به برقراری ثبات و امنیت ورفع تنش ها و خونریزی در کشورمنجر شود از آن حمایت می کند. به همین منوال آقای قاسمیار یکی از اعضای ارشد شورای عالی صلح افغانستان اضافه می کند که ما آماده هستیم تا هیاتی را غرض ارزیابی به قطر اعزام نمایم  ضمنآ علاوه می کند که تعین حد و مرز فعالیت های دفتر طالبان درقطر از دیگر اهداف این هیات می باشد وافزون برآن تاکید می کند شورای عالی صلح افغانستان به انتقال زندانیان طالبان از زندان گوانتانامو به قطر مخالف است و آنرا مغایر قانون اساسی کشور و اصول پذیرفته شده بین المللی می داند.

 

امریکایی ها و اظهارات آن ها

روی همرفته خانم هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا نسبت به این پروسه باور دارد که موضع امریکا در مورد گفتگو ها با طالبان روشن است:

آن بدین معنی که طالبان از خشونت دست بردارند،قطع رابطه با القاعده کنند، حمایت از قانون اساسی افغانستان که مدافع حقوق زنان و اقلیت های این کشور است می باشد . و همچنان تاکید می کند که امریکا حاضر است برای گفتگو با طالبان با حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان همکاری نزدیک داشته باشد.

 

در فرجام سخن باید گفت که اگر طرف های ذیدخل در گفتگو های صلح پیرامون معضله افغانستان در واقع به صلح بی اندیشند و در روند گفتمان سیاسی شان آوردن ثبات و امنیت واقعی برای این مردم و سرزمین باشد بدون شک این حرکت خواهی نخواهی به لطف ایزد منان و به یاری و کمک مردم به یک نتیجه مطلوب و معثر خواهد رسید ورنه اگر قرار باشد که امریکایی ها از طالبان به نفع خود بهره برداری کنند و طالبان ازین موقع نیز یه نفع گروه خود سود برند و حکومت افغانستان نیز به نوبه خود در صدد چنین هدفی باشد بنآ این یک ترفند سیاسی بیش نیست و مردم مارا به این و آن فریب داده و به منظور و مراد خود شان چنین پروگرام ها را راه اندازی می کنند تا بخاطر بقای حیات خود چهار روز بیشتر تر به زنده گی خود ادامه بدهند. 

 

 

با احترام و حرمت زیاد به هموطنان عزیزم در داخل و خارج کشور

بر گرفته شده : از نشریه انگلیسی واشنگتن پست

نوشته شده : توسط کرین دی یونگ

ترجمه شده : دل آقا صوفی زاده

دیگر ماخذ : بی بی سی

کابل افغانستان







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دل آقا صوفی زاده