نستوه نادری در پشت میله های زندان

١٤ ثور (اردیبهشت) ١٣٩١

گرادنندۀ بر نامۀ "سرزمین من" در زندان

 

نستوه نادری گردانندهء بر نامهء« سرزمین من» از دوم ثور سال ران خورشید(1391)  در زندان به سر می برد.

نستوه نادری به روز دوم ثور سال روان خورشید(1391) همراه با یک تن از همکارانش به لوی سارنوالی خواسته می شود تا در پیوند به نشر برنامه یی اطلاعاتی ارائه کنند؛ اما به محض رسیدن به لوی سارنوالی او را در نظارتخانه می اندازند و همکارش را رخصت می شود.

اخیراً نستوه نادری در ارتباط به فساد مالی شاروال کابل و وزیر ترانسپورت برنامه هایی را به نشر رسانده بود که خشم هردو را بر انگیخته بود. این هردو مقام ازنستوه نادری نزد لوی سارنوال عارض شده اند که گویا به آن ها اهانت شده است.

او را در حالی زندانی کردند که هیچ گونه تحقیقی در پیوند به به چگونه گی گزارش های تشر شده صورت نگرفته است. شاروال کابل متهم است که نه تنها با قرارداد با شرکت های ساختمانی وابسته به خود و دوستانش بزگترین امکانات باز سازی شهر را به هدر داده غ بلکه جاده های ساخته شده در زمان او پس از پند ما دوباره تخریب شده است.

اخیراً رسانه های کشور خبر دادند که پارلمان کشور نه تنها خواستار بر کناری شاروال شده است ؛ بلکه خواسته است تا او به سارنوالی نیز معرفی شود.

 افزون براین فساد اداری وزیر تراتسپورت چناب نجفی چه در دوران کارش در کمسیون انتخابات و چه در دوران وزارتش پیوسته بحث های دامنه داری را در رسانه های کشور بر انگیخته است.  ان چه که مایه نگرانی است ، این است که  سارنوالی در هفتهء دوم دستگیری  نستوه نادری از کمسیون تخطی رسانه ها خواست تا رابطه به بر نامه های نستوه نادری نظر خود را بدهد. بدون ترید این کمسیون آن چیزی را نوشته است که سارنوالی، شاروال کابل ، زیر ترانسوپرت و دیگر قدرتمندان افشا شده در بر نامهء سرزمین من خواسته بودند. آن چه که می تواند بسیار و بسیار نگران کننده باشد این است که  سید مخدوم رهین به ادعای خودش که همیشه پیشانی اش را می خواهد چنان تخته سیاه دراختیار خبرنگاران قرار دهد ، نظر ارائه شده را به اعضای کمسیون دیکته کرده است.  بدینگونه  او را نخست بهزندان افگندن و حال  دست های پشت پرده برایش در تلاش دوسیه سازی اند.

حال نستوه نادری در حالی در زندان به سر می برد که از ناحیهء زانوان با نوع روماتیزم  رو به رو است که می تواند سلامت فزیکی او را در زندان با خطر جدی روبه رو سازد!

-----------------------------------------------------------

سوم می برابر است با روز جهانی  آزادی بیان ، چیزی که در افغانستان خفه می شود، اریکه نشینان در برابر هر انتقادی خشمگین می شوند و در نخستین اقدام می خواهند  خبر نگاری را در پشت میله های زندان اندازند تا خاموشش کنند. از روز دوم ثور 1391 نستوه نادری به دستور لوی سارنوال (دادستان کل) در نظارتخانه انداخته شده و به گونهء منظم شنکنجهء روحی می شود. او را به سبب انتشار برنامه یی در پیوند به فساد شهردار کابل و فساد شهر داری که ظرف یکی دو سال گذشته ملیون دالر را به نام سرک سازی در کابل آب و خاک کرده است، و هم چنان به سبب  نشر بر نامه یی در پیوند به فساد مالی وزیر ترانسپورت ، زندانی کرده اند تا هم اکنون صدایی نه از نهاد های گویا مدافغ حقوق بشر و آزادی بیان بلند است و نه هم از آن سازمان ها و اتحادیه های  گویا خبر نگاران که به گفتهء مردم آب خود را پف کرده می خورند و سخن جز به مدار نیت سلطان نمی گویند، نا گزیر خود در تنهایی دست به اقدام شدم و این نوشته را به مجلس نماینده گان دادم و به شما فرستادم تا نشر شود. دست کم  کسانی بدانند که این جا دموکراسی برای باد های مافیایی است نه برای دیگران که من به همین دیگران تعلق دارم.

پرتو نادری

 

 

به نام آفریدگار حق و عدالت

 

نماینده گان گرانقدر مردم افغانستان سلام و رحمت خداوند بر شما باد!

 

من نصرالله پرتو نادری هستم، کسی که نه او را مقامی در دستگاه دولت است و نه هم جایگاه در ردیف زورمندان. از مرز شصت ساله گی گذشته ام و دست کم چهل سال است که می نویسم، برای این سرزمین زخم آلود، برای هموطنان گرسنه ام  که هریک فریاد خون آلودی درگلو دارد و زخم های بر اندام.

من نیز امروز به این جایگاه، به خانهء مردم به زبان دیگر به خانهء خودم به داد خواهی آمدم. هرچند  درسرزمینی که بر گوش ها و دل های بلند پایه گان مُهر است؛ چشم آن دارم  تا در خانهء مردم به فریاد یک شاعر و نویسنده یی که تا هنوز دستانش با صلهء هیچ سلطانی و اورنگ نشینی آلوده نشده است، گوشی فرا دهند.

نماینده گان بزرگوار! درسرزمینی که سلیقه ها ورابطه های شخصی حاکم می شود، بیان حقیقت خود مصیبتی است بزرگ  که نمی توان به هیچ آقا ی به مقام رسیده ای گفت که بالای چشم شما ابروست.

فرزند من نستوه نادری گردانندهء برنامهء جنجال بر انگیز «سرزمین من» در تلویزیون نورین هر ازگاهی پای از گلیم آن سو تر می گذارد و به آقای به جا رسیده و از خود راضیی می گوید که بالای چشم شما ابروست!

اخیرا او بر نامه های را در پیوند به فساد اداری در شهرداری کابل و کارهای بی کیفیت آن که میلون ها دالر را به هدر داده است، گفتگویی داشت با آقای نواندیش، شهردار کابل که دربرنامهء «سرزمین من» به نشر رسید. در این بر نامه مشاور حقوقی پشین شهرداری فضل احمد فروتن با ارائهء اسنادی شهردار را متهم به فساد اداری کرده بود، تا جای که ما اطلاع داریم شهردار به لوی سارنوالی افغانستان شکایت کرده که گویا نستوه نادری او را توهین کرده است. به همین گونه او برنامه یی انتقادی را در پیوند به فساد اداری در وزارت ترانسپورت  داشت، که خشم وزیر ترانسپورت را برانگیخت. اصل همین است، اما مقامات لوی سارنوالی بدون هیچ گونه دلیلی نستوه نادری را به روز شنبه  دوم ثور سال روان (1391)همراه با دو تن از همکارانش به بهانهء این که گویا پرسش هایی در رابطه به نشرات تلویزیون نورین دارند به سارنوالی فرا می خوانند و بعد دیگران را رخصت می کنند و نستوه نادری را در نظارت خانه می اندازند. بی آن که بگویند چرا؟  در حالی که بررسی هرگونه تخطی رسانه ای به کمیسیون رسانه ها پیوند دارد، نه به لوی سارنوالی؛ می خواهم به روشنی بگویم که من نگران زنده گی فرزند خود هستم. من باور دارم که قانون چنین نمی گوید که آن ها کرده اند. آن ها خود قانون را زیرپا کرده اند .آنانی که به نام قانون، قانون را زیر پا می کنند، باید در پشت میله های زندان باشند نه خبر نگاری که می گوید: آقای شهردار تو خود هم کوزه خری هم کوزه فروش؛ یعنی هم شهرداری و بر اساس گزارش های رسانه ها هم مالک شرکت های ساختمانی که شرکت قویاش یکی ازآن هاست که با کاربی کیفیت خویش ملیون ها دالر را به نام ساختمان جاده های شهر کابل تاراج کرده است.  من از شما امید دادخواهی دارم!

 

پرتونادری

مدیر مسووُل ماهنامهء سپیده







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

داود مخترع18.08.2023 - 15:26

 سلام نستو محترم میخواهم از طریق واتساب با شما تماس بگیرم اگر نمبر داری لطفآ با احترام داود مخترع

استاد عبدالشکور رحمانی06.04.2023 - 06:48

 نستوه نادری یک انسان روشنکرحقایق است بایدازهرنگاه دردرداشته هایش دردل تاریخ جاه باید داد تحفه من برایشان یک شعر داود خان است که دروصف نستوه هدیه میدهم شعر: نام ازخویش درجهان بگذار٭٭ زندگی ازبرای مردن نیست .

حفیظ الله عطایی11.09.2021 - 03:12

 شکر که بخیر از این توطئه نامردانه و رذیلانه جان بسلامت بردید، دنیا دار امتحانست، کسانی که در این قضیه و قضایای دیگر سهم داشته اند، یقین داشته باش تاوان آنرا بدون رضایت داشتن می پردازند. مرگ برفساد پیشگان نامرد.

محمد رحیم06.06.2021 - 10:31

 بسیار خوشحال شدم که از حالت اعتیاد برگشتی امید که با فامیل تان در آرامی زنده گی کنید واز مشکلات در امان باشید ویک صلح سر تاسری در افغانستان بیاید خدا دشمنان افغانستان را تباه کند ومن الله توفیق

شمسيه احمدي بلخي02.04.2018 - 09:58

 در مقابل افراد مفسد كه در حكومت كار ميكنند گويا اينكه به مردم و ملت رنج ديده مان خدمت ميكنند به نظرم بيشرف ترين و مفسد ترين اشخاص در حكومت جاه دارند و نمي گذارند كه اشخاص تحصيل يافته اين سر زمين با صداي رسا آواز بلند كنند ولي به اين فكر نباشند امروز يك نستوه آواز بلند كرده فردا هر مادر اين سر زمين هزاران نستو ديگر را بدنيا مياورند آنها خاموش نخواهند شد نستوه را آزاد كنيد لطفاً صداي آزادي بيان را قطع نكنيد

عارف02.04.2018 - 10:44

  معتاد ساختن نستوه نادری بیانگر معتاد ساختن آزادی است لعنت بر دولت فاشیست افغانستان

سميع الله مظلوم يار02.04.2018 - 00:43

 در جامعه افغانستان معلوم نیست که فعالان جامعه مدنی و کسانی که زورمند نیستند کدام دروازه را به عنوان راهی برای عدالت بکوبند. جنایت خيلي زیاد شده. افغانستان برباد شد

آرین از کابل06.10.2013 - 09:19

  عرض سلام خدمت تک تک از افغانان عزیزم ! دوستان چرا در مورد قتل میر حیدر مطهر مدیر مسوول روزنامه آرمان ملی که آقای قانونی و و ضیا مسعود ، و داکتر صاحب عبدالله عبدالله در حالت نا شناسی دقیق از قتل وی این بی وجدان را حمایت میکنند به پای میز محکمه کشانیده نمی شود دوستان بخدا سوگند شواید موجود است اگر باور ندارید به برادرش همان دختر که میرحیدر مطهر با ضرب کارد بقتل رسانده بودش که در هماوقت وی طفل 4 سال بیش نبود برای زنگ بزنید جریان از وی که حال جوان فعال و ژورنالیست هفته نامه آینه روز است جویا شوید که قضیه از چه قرار است و.این هم شماره برادر ژورنالیست که فعلاً هم افسر نظامی است و در پهلوی آن محصل دانشگاه ژورنالیزم کابل مشغول درس برای معلومات بیشتر شماره شخص برادرش زنگ بزنید .0700246444 و ناگفته نباید گذاشت که همین ژورنالیست را میر حیدر مطهر با یک شکایت نامردانه و مغرضانه نزد آقای قانونی رفته که گویا مرا بقتل میرساند و جناب قانونی صاحب بدون حقیقت یابی با حرف های میر حیدر گوش داده وفوراً به آقای فریدون معاون استخبارت پولیس وی بدون قید شرط و اسناد به زندان مخفی تحت شرایط سخت اوپراتیفی قرار داده اما بلاخره بعد از دو روز برادر مقتول دوباره رها میگردد اما قضیه سارنوالی وی تا بحال باقی ماند به این میگن بگیرمت که نگیریم.

میراحمد افغان از هرات05.08.2013 - 23:32

  درود خداوند بر نستوه نادری قهرمان ملی . ما با تو یم............ نستوه. ما با تویم

محمد داوود حيدري از مزار شريف 03.02.2013 - 08:58

  نستو ( نادري ) عزيز سلام.......... از شما تقضا دارم كه به مبارزه خود ادادمه بدهيد خداوند يار ياور شمااست . گيرم ما هم .و طنانت اگر كدام كاري برايت كرده نميتوانيم مگر نام شما ثبت تاريخ زرين مطبوعات خواهد بود و نفرين عميق خور درا نسبت به اين وطن فروشان حرفو ي ابراز داشته به اميد روزيكه شما رادر اوج سلامتي كاميابي ببينم ........... موفق باشيد

مونسه اوزبیک از فاریاب22.12.2012 - 08:11

  نستوه نادری از ماست وطن از ماست ولی دولت وحاکمان ان از مانیست جای تاسف است نستوه افغان دلیر مابه احساسات تو احترام قایل هستیم وخواهان سلامتی تو هستیم وخواهان رهای تو از زندان هستیم

آرین کابل02.12.2012 - 07:32

  میر حیدر مطهر مدیر مسول روز نامه آرمان ملی هم باید به جزای اعمال خود برسد: میر حیدر مطهر در سال 1363 حوالی ساعت 9 پیش از ظهر نامزد که از اقارب خودش بود بنا بر تفاهم جانبین فسق گردیده بود و سر انجام خواهر خواندش اما متاسفانه روز که دختر موصوفه نامزد میشد با کسی دیگر بسیار با نیرنگ و فریب داخل خانه دختر شد و وی را نز یک طفل معصوم 4 ساله با ضرب کارت حلال کرد. جزیات بیشتر را از این شماره دریافت کنید.0093786192193ناگفته نباید گذاشت که وی یعنی میر حیدر مطهر خود بعد از ارتکاب جرم به پولیس خارندوی همان وقت تسلیم نمود و خود چنان وانمود ساخت که من فکرم مخشوش بود و خواست که از جرمش کاسته شود ولی امروز در راس یک رسانه کار میکند شما جزای این بی وجدان را بدهید چون بودن این شخص در پهلوی خبرنگاران یک لکه ننگ پنداشته میشود شمارا بخدا قسم این شخص را افشا کنید اگر من دروغ گفته باشم هرقدر لعنت حرف ناسزا برایم بفرستید .

bache watan10.05.2012 - 09:45

  bache watan نستو نادری فرزند پرتو نادری از بند رها شد

پرتو نادری09.05.2012 - 10:05

  سلام به همه دوستان، سپاسگزارم از حمایت شما و حتا از دوستانی که بر پارهء از بر نامه های نستوه این جا و آن جا اتقاد داشتند.داشتن عیب خصیصهء انسان است، آن که عیب ندارد انسان نیست! باید بگویم که دیروز سه شنبه نستوه نادری به قید ضمانت سر رها شد اما این پایان داستانت نیست آن ها آن چیزی را که در پیوند به شکایت مستقیم نو اندیش شهردار کابل و نجفی وزیر ترانسپورت که گویا تو هین شده اند به نام دوسیه ساخته اند که در دوران است. بدون تردید نستوه دوباره جلب خواهد شد و این که محکمه جه خواهد کرد من نمی دانم. به هر صورت آن شمشیر دموکلس را با رشته مویی بر فراز سر او آویخته اند. با این همه به گفتهء شاعر: جهان تا جنبشی دارد رود هر کس به راه خود

ضیا باری بهاری08.05.2012 - 17:18

 امروز پیام خوبی در فیس بوک دریافت نمودم که از رهایی جوان فرهیخته و با استعداد میهنم آقای نستوه نادری مژدۀ شاد می رساند که باعث خرسندی ام گردید. اگر این خبر خوش حقیقت داشته باشد، آزادی نستوه آزاد اندیش را به همه فرهنگیان و بخصوص به استاد بزرگوارم محترم پرتو نادری و خانواده شریف شان مبارک می گویم. با محبت و درود فراوان

غمخور 08.05.2012 - 10:36

 please leave him to go why??????

شفيق الله ايوبي ازبدخشان08.05.2012 - 05:06

 من شخصآ وتمام اعضاي فاميلم اين برنامه ديدني رادوست داريم چراكه آقاي نستوه نادري بودواولين كسي بودكه مركزدرس هاي عيسوي مذهبان را درافغانستان فاش كردوآيااين حكومت كدام انعام براي آقاي نستوه نادري داده بود وچندين حقيقت هاي ديگر راهم فاش كرداين گزارشات نادري تما مآ جهاد عليه مافياي پول ومزدوران فروخته شده آمريكاميباشدمن اميدوارم كه هرچه زودتر ازبند رهاشود.

نویسنده08.05.2012 - 03:49

 از حقیقت نباید چشم پوشی کرد ،اگر چه آقای پرتو نادری به حیث پدر حق دارد که خواهان رهایی پسرش شود اماتا جایی که من می دانم نستوه نادری باید چندین سال پیش به زندان می رفت ...

روئین آرش08.05.2012 - 03:37

 ای دوزدان کشور شهر را پوست کردین باز ام هیچ نمیتراسین از خدا بس است دیگه در آو دینا چی خواهد کردین

Sayed Alam Noorin 07.05.2012 - 11:54

 نستوه نادری را رهااااااااااا کنید ای دزدان حرفه.

ميرزاد از زرنج07.05.2012 - 10:55

  سلام و درود خدا برحق گويا راستين اين سرزمين،آقاي نستوه نادري در قلب ماست جوان دلسوز کشور، آرزو دارم تاچه زودتر از دست دزدان و خدا بي خبران رها شوند.

وحید پنجشیری 06.05.2012 - 11:16

 برادران محترم من یکی ازبیننده گان برنامه نستوه نادری هستم برنامه های رابه نشر می سپارند که واقعیت داشته باشد من شاروال را خوبترمیشناسم که قراردادهای که درکابل به داوطلبی کذاشته میشود به خویشاوندان خودمیدهد وباآنها هم دست است رشوت میگیرد وپروژه را به آنها قرارداد میکند ازمقام محترم لوی سارنوالی میخواهم که نستوه نادری را رها نموده کسانی را زندانی نمایند که به فساد متهم هستند دولت مانه میتوانند کسانیکه به فساد متهم هستند به پنجه قانون بسپارد واجراآت شان همین است که یک خبرنگار را زندانی کنند لوی سارنوال محترم اول از زورمندان شروع کن خودت درچوکی دولت غیرقانونی نشسته اید چراآخرا؟

عمر عزیز04.05.2012 - 12:35

  در سرزمین که خرم و فاروق وردک حرف اول ره بزنن، در سرزمین که سلطان قلبیله هم مانند خرزی کل باشه، در سرزمینی که کسانی مانند مارشال بی غم باش تائین تکلیف حقوق به حق نرسیده گان ره بکند، در سرزمینی که چند تا دهن پر و و مزد بگیر سلطان کل از حقوق مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران و... دفاع بکند و صد چون و چرا دگر که در سرزمین من هست؛ انتظار می ره که بلاخره نستوه نادری و همانند های او تحقیر، توهین و تا به پشت میله های زندان برده شوند. سرزمین من بی شک که سرزمین انسان های چند قرق بیش مرده است و کابوس های 30 میلیونی که کسان شان عقل کل و ولی خدا، بی عیب و علت خود ره حساب میکنند و در راس قدرت هم هستند، اگر حرف می شنوند شاک می شوند و اگر حرفی خلاف سلیقه ی شان باشد که کفر است و لایق مجازات؛ اما باید است که انسان های با رسالت و اگاه "نستو نادر و همانند ها" حرف زدن ره ب نرخ جان بخرند و بگویند و بگویند و بگویند تا که باشد از این "قل هو والله" های شان مردگان هم حرف شنو و حرف گوی شوند. من چهار سال و نیم در دانشگاه و دو سال یا سه سال اخیر دوره دبیرستان تجربه ی حرف زدن با مردگان ره دارم"دانشجویان و دانش آموزان مرده فطرت"، دانشجویانی که رسالت خدایی شان حرف رسانی است و استادانی که بایدست نسل آگاه تربه کنند و با رسالت، خلاف معمول بی تکلیف ترین آدم های سرزمین شده اند...

صدا.کابل04.05.2012 - 05:51

 شهردارفکر میکندکه پرسا ن مرده است سالها ستکه ازطریق دستگاه جهنمی خادی خلق و پرچم ودر این زمان از طریق شهر داری به شکنجه روحی و جسمی مردم از طریق داد ستانی مصروف شکنجه روحی و جسمانی مردم است بی خبر از اینکه خداوند دیر گیر سخت گیر است انشاالله که هر بد به جزا اعمالش میرسد. آقای نادری زیاد متاسر نباشید.

محمد لطیف لوگری03.05.2012 - 17:27

 من شخصا این برنامه برادر نستوه نادری را دوست دارم چون همه اش واقعیت و درد های ملت را گویا میشود. ازین دزدان و راهزنان سفاک میخواهم که این جوان ما را رها کنند.

مبارکشاه شهرام03.05.2012 - 13:48

 درود به حضرت استاد اگر به پرودی سازی‌های من در برنامه پیچکاری متوجه شده باشید در یکی از آهنگ‌های انتقادی گفته‌بودم وکیل جان خطری داری ماش دالری داری ماش دالری از پول خق‌السکوت موتر نو می‌خری موتر نو می‌خری ..... و در جای دیگری از همین آهنگ خوانده بودم ده چوکیی پارلمان شیشتی مثل پهلوان شیشتی مثل پهلوان وقت تصویب قانون مثل موتر پنچری مثل موتر پنچری... این را به خاطری یاد آوری کردم که مجلس نماینده‌گان به‌تر از من و شما می‌داند که دادستان کل، با به زندان انداختن نستوه نادری قانون را زیر پا کرده است اما چیزی نمی‌گوید به هر حال امیدوارم برای یکبار هم که می‌شود قانون در این کشور تطبیق گردد و نستوه از بند آزاد شود

شهروند کابل 03.05.2012 - 14:23

  لعنت به گروه سیاه افغان ملت این کار آنهاست.

Qubad03.05.2012 - 13:21

 در جامعه افغانستان معلوم نیست که فعالان جامعه مدنی و کسانی که زورمند نیستند کدام دروازه را به عنوان راهی برای عدالت بکوبند. جنایت از سرو کله همه میبارد.

کمال03.05.2012 - 11:52

 اقای نادری شما نیز میدانید که امروز در افغانستان نه قانون حکم فرما است نه نظامی حتی نظام جنگل نیز بهتر از این نظام است. فرزند شما فقط چند روزی خواهد انجا بود باز رها یش میکنند.

حقیقت03.05.2012 - 10:21

 این شهرداری فاسد ودادستان که ازآن فاسدتراست اینهاراکه بازداشت کند. چرا این دزدان و گرگان از نستوه نادری اینقدر هراس دارند که مجور شدند وی را در بند کنند؟

شهروند کابل03.05.2012 - 10:26

  نستوه نادری را رهااااااااااا کنید ای دزدان حرفه...
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



پرتو نادری