یک کشور و چند استقلال

٩ ثور (اردیبهشت) ١٣٩٢

به مناسبت هشت ثور روز پیروزی مجاهدین

 در زندگی انسا نها دونوع روز وجود دارد، یکی روزهای طبیعی ودیگر روزهای تاریخی  . روز  طبیعی همان  فاصله ایست که خورشید از طلوع تا غروب طی میکند، وروز تاریخی یا روز ملی همان نتیجه ایست که ملت ها طی سالها مبارزه و مجاهده و ایثارگری، در یک روز جمع می‏کنند و درین روز مرتبه و منزلت خود را از حضیض اسارت و بردگی به اوج سرافرازی و آزادگی میرسانند. تعداد روزهای طبیعی ما طی پنج هزار سال که ادعای میراث دولت داری و هویت سیاسی و گهواره پرورش چندین مدنیت را مینماییم، از صدها هزار روز تجاوز مینماید. اما تعداد روزهای ملی ما طی این درازنایی تاریخی که درین فراخنایی جغرافیایی (آریانای کهن، خراسان دیروز و افغانستان امروز) بسر برده ایم، اندک است واز تعداد انگشتان دو دست  تجاوز نمی کند. 28 اسد روز استرداد استقلال افغانستان از چنگ بریتانیای کبیر،  یکی از همین معدود روزهای ملی است که در حافظة تاریخی مردم ما جایگاه خاص  دارد. بناً تجلیل و گرامیداشت ازین روز، مخصوصاً در شرایط حاضره که ملت ما در وضعیت خاص «پیش جر پس تبر» قرار گرفته و این وضعیت خاص به گونة حس آزادگی و غرور ملی مردم ما را متأثر ساخته است، جزء وظایف ملی هر شهروند و باشندة این آب و خاک است. اما چند روز دیگرهم در سالهای اخیر بعنوان روز آزادی افغانستان علاوه شده وبرخیها مایل اند ازین روز ها  بمثابه مفاخر ملی وتاریخی مردم افغنستان رسماً تجلیل بعمل آید. ازجمله روزهای بحث انگیز یکی هم 26 دلو روز خروج قوای اتحادشوروی از افغانستان ودیگری هشتم ثور روز پیروزی مجاهدین وحصول آزادی افغانستان  درسال 1371 میباشد . همچنان روز فتح دوباره کابل توسط جبهه متحد ملی درسال 1382 بعنوان روز شکست  استیلای نظامی پاکستان به افغانستان و پراگندگی نیروهای مشترک مثلث (پاکستان- القاعده – طالبان) نیز بایستی شامل روز های ملی وتاریخی گردد.

 تجلیل وگرامیداشت از روز های ملی وتاریخی درین برهه از زمان در واقع نقطة عطف برای بازنگری ارزشهای ملی و باز اندیشی پیرامون مقولة استقلال و استقلال طلبی، آزادی وآزاده‏گی به‏شمار می‏رود، چون این وضعیت «پیش جر و پس تبر» معنای استقلال را چنان مغشوش و مخدوش ساخته است که ایجاب تعریف مجدد را مینماید.

در یک سوی ما گودال های عمیق توسعه طلبی امپریالیزم نوین دهان بازکرده و افتادن و دوباره و سه باره برخواستن ازین گودال ها فرصتی به امتداد قرن میخواهد و در سوی دیگری ما تبر تروریسم القاعده و قشریت طالبانی چنان به هوا بلند و آمادة پرتاب است که اگر چند ضربة آن بدرخت زندگانی مردم اصابت نماید، یقیناً نتیجة آن، میخکوب شدن تندیس زند‏گی در عقب دیوارهای«تاریخ»خواهد بود.

چرا درس تاریخ، اینقدر بر مردم ما دشوار فهم است و در هر مرحله ای مجبور هستیم این سبق را دوباره و چند باره تکرار کنیم، درحالیکه بسیاری ملل عالم این سبق را فقط یکبار خواندند و در همان یکبارخواندن، راه صعودخویش را از چاه سقوط تمیز کردند (نهرو گفته است: ملتی که تاریخ خویش را نداند، تاریخ بر او تکرار میشود).

ما در گذشته یک روز استفلال داشتیم و اکنون به اثراشتباهات رهبران سیاسی ودوباره وچند باره آمدن مردم به صحنۀ جنگها ومبارزات استقلال طلبانه، چندین روز استقلال داریم.  بگذریم از تاریخ قدیمه وباستانی افغانستان که روز های حصول استقلال ازچنگ اسکندر کبیر وعربها ومغولها بسیار است درهمین تاریخ معاصر افغانستان شمار روز های حصول استقلا ل افغانستان به چهار میرسد . اول - 28 اسد روز استرداد استقلال افغانستان از چنگ امپراطوری بریتانیای کبیر ؛ دوم -  هشتم ثور روز پیروزی مجاهدین و حصول استقلال دوم افغانستان از چنگ ارتش سرخ اتحاد شوروی ؛ سوم - روزفتح مجدد شهر کابل توسط جبهه متحد ملی وحصول استقلا ل سوم  افغانستان ازچنگ نظامیان پاکستان ؛ چهارم- روز  خروج نیروهای امریکایی وبین المللی در سال 2014وحصول  استقلال چهارم افغانستان از چنگال امریکا . 

 مقدرات تاریخی ما چنین بوده که باگذشت زمان به روزهای استقلال مان افزوده گردد و ما بیشتر از دیگران روز استقلال داشته باشیم.

بعضی کشورها و ملتها از روز استقلال و از جشن و شادمانی که در تجلیل از روز استقلال بر پا میگردد محروم هستند، چون این کشورها در طول تاریخ خویش مستقل بوده اند و کاری نکرده اند که هربار اسیر بیگانگان گردند و دوباره و سه باره مجبور به اخذ استقلال خویش باشند؛ مانند انگلستان، روسیه، ایران، چین، جاپان… وغیره.

تجلیل از روزهای استقلال از یکسو بیانگر منش آزادگی ملت و روح مقاومت و ایستادگی مردم ما در مقابل استبداد گران و جهانگیران و قلدران روزگار است از سوی دیگر این سوال را در ذهن بر می انگیزد که آیا سلب استقلال ما نتیجة ضعف درونی وپراکندگی قومی و نبود حاکمیت ملی ماست و یا مولود قدرت و توانمندی دشمنان استقلال ما؟آیا چهارمین روز استقلال ما چگونه،چه وقت  وبدست چه کسانی حاصل خواهد شد؟







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



تقوی الله تقوا