هشدار زلمی خلیل زاد به آیندۀ افغانستان پس از سال ۲۰۱۴

٥ اسد (مرداد) ١٣٩٢

زلمی خلیل زاد، سفیر پیشین ایالات متحده‌ی "امریکا" در سازمان ملل متحد، هشدار می دهد که "کابل" با نداشتن یک ابر قدرت مانند امریکا پس از سال ۲۰۱۴میلادی درگیر نبردهای داخلی خواهد شد.

آقای خلیل زاد افزوده است که اگر امریکا از "افغانستان" حمایت نکند، مداخله‌ی کشورهای همسایه در این کشور افزایش خواهد یافت.

به باور او، در صورت امضاء نشدن پیمان امنیتی  حمایت نکردن امریکا از افغانستان، مداخله‌های پاکستان، هند، ایران، چین و روسیه در این کشور بیشتر خواهد شد.

زلمی خلیل زاد باور دارد که با تنش‌های اخیر میان کابل و واشنگتن، پیمان امنیتی امضاء نخواهد شد.

او تآکید کرده است که رییس جمهور کرزی نباید به دلیل ناخشنودی‌های شخصی با واشنگتن، آینده‌ی افغانستان را به بحران بکشاند و کمک های واشنگتن را به افغانستان که بیشتر از کمک های این کشور به اسرائیل است را قطع کند.

خلیل زاد گفت: "امضاء نشدن توافق نامه‌ی امنیتی می تواند یک مانع اصلی فراروی روابط راهبردی باشد."

گفته می شود که حکومت کابل با به چالش کشاندن واشنگتن در امضای توافق نامه‌ی امنیتی، در تلاش رسیدن به خواست‌های درون پرده یی خود است.

اکنون تبدیل شدن دوباره‌ی افغانستان به لانه‌های امن هراس افگنان، نگرانی است که سفیر پیشین ایالات متحده‌ی امریکا در افغانستان، آنرا به ناخشنودی های شخصی کابل از واشنگتن پیوند می دهد.

با این حال، زلمی خلیل زاد گفت: "بی باوری‌های کرزی در برابر امریکا از یک فهرست طولانی اتهام های دولت اوباما سرچشمه مي گيرد."

به گفته‌ی او، دولت امریکا اعلام کرده بود که انتخابات سال ۲۰۰۸ با فساد همراه بوده است.

او افزوده است که اتهام های رییس جمهورکرزی بر ضد، دلبستگی این کشور به امضای توافقنامه‌ی امنيتی دو جانبه را كمرنگ كرده است.

خلیل زاد گفت: "امضای این توافق نامه افغانستان را به بزرگترین دریافت کننده‌ی کمک در بخش های اقتصادی و بازسازی مبدل خواهد کرد."

خبرنگار تلویزیون "1" تلاش کرد تا در این مورد با ریاست جمهوری افغانستان نیز گفتگویی داشته باشدپ؛ اما موفق به این کار نشده است.

پیش از این رییس دفتر رییس جمهورکرزی در یک گفتگوی ویژه با تلویزیون "1"، واشنگتن را به امتیازگیرهای بیشتر در امضای این توافق نامه متهم کرده بود.

 

گزارش از "نظیفه محبوبی"

 

برگفته از تارنمای تلویزیون ١







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

صفوی27.07.2013 - 09:58

 این شخص باز چه میخواهد ؟ آیا اینبار باروش دیگر وخواست دیگر این سرزمین را طعمۀ گرگان میکند.؟
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



نظیفه محبوبی