گزارش مختصر ازمراسم شکوهمند هفتۀ شهید

١٩ سنبله (شهریور) ١٣٩٢

و تجلیل سالگرد شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان در لندن، 09 سپتمبر 2013

  مراسم در ساعت چهار و سی دقیقه‌ی بعد از ظهر روز یکشنبه 8 سپتمبر 2013 در" تاون هال ایلنگ" در حومه‌ی لندن در حالیکه مملو ازجمعیت بود باخیر مقدم آقای نوید محسنی به عنوان مجری مجلس رسما آغاز یافت.

آقای نوید محسنی ضمن مقدمه کوتاه و خیر مقدم از مهمانان و شرکت کنندگان حاضر، از قاری نورالدین انصاری دعوت به عمل آورد تا با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید مجلس را در شعاع نورپیام الهی رسما آغاز نماید.


آنگاه عبدالحی خراسانی دیپلومات سابق و نویسنده کشور با تشکر از ستاد برگزاری و سپاس از حاضران مجلس ضمن معرفی ابعاد شخصیت معنوی شهید احمد شاه مسعود با نقد سیاست های خلاف قانون اساسی و عدم رعایت تقوا و پاسداری از مکتب و تفکر مسعود پیروان او را به تدوین استراتیژی و حرکت نظام مند فراخواند.

او گفت که ما می توانیم با اعلام برنامه ها و استراتیژی انتخابات آینده را به رفرندوم ملی تبدیل نماییم تا مردم به افکار و اهداف رای دهند. او ضمن ناکارآمد خواندن قانون اساسی موجود طرح هر نوع گفتمان را از حقوق اساسی و مدنی مردم افغانستان دانست.

آنگاه سیامک هروی وزیر مختار و معاون سفارت افغانستان درلندن ضمن بر شمردن و تجلیل از شهدای افغانستان با ذکر خاطراتی از نخستین دیدارش با شهید احمدشاه مسعود یاد کرد و آنرا بسیار تاثیرگذار و آموزنده دانست.

سومین سخنران مجلس خانم ژاله ظفری یکی از فعالان جنبش حقوق زنان در بریتانیا با خوانش مقاله انتقادی و مفصلی از سیاست حذف مجاهدین و قوم محوربودن سیاست های دولت در ده سال گذشته، خواهان حقوق مدنی برابر و رعایت عدالت اجتماعی در کشور شد.

در جریان سخنرانی بانو ژاله ظفری بود که ناگهان مجری برنامه بپاخاست و با مدد گرفتن از اشعار حماسی و احساس بر انگیز مژده ای ورود مهمان ویژه را داد! و او کسی نبود جز فرزند سردار پر افتخار جهاد و زعیم مقاومت، احمد مسعود، مجلس با حضور او غافل گیر شد، به وجد آمد و با شور و اشتیاق زائد الوصفی به پا خاست و مقدمش را گرامی داشت ... ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد.

سخنران بعدی محفل حبیب احمدی مسوول سیاسی حزب وحدت مردم افغانستان بود که ضمن بر شمردن فضایل شهدا با ذکر یادی از شهید استاد عبدالعلی مزاری و احمدشاه مسعود آنهارا از رهبران برجستهء مردم افغانستان برشمرد و وحدت و همدلی مردم افغانستان را مرهون اتحاد و یکپارچگی دانست.

آنگاه نوبت دوشیزه آریا بهزاد بود که با قرائت متن نوشته ای احمد مسعود مجلس را به سکوت غم انگیزی فرا خواند، حاضران با خوانش متن به گذشته بر گشتند و باریختن اشک لحظات غم انگیزی را به یاد آوردند که سوگنامه ای از دست دادن پدر از قلم فرزند برومندش بود.

سخنران بعدی انجنیر روح الله حمیدی در باره اخلاق حمیده و ستودهء مسعود و برخورد انسانی و مملو از محبت او با اسیران را یاد آور شده از خاطرات یکی دو تن از اسیران یاد نمود که چگونه تحت تاثیر رفتار انسانی و ملاطفت آمیز مسعود قرار گرفتند.

دوشیزه اسماء رحیمی دانش آموز نوجوان مقیم لندن برداشت خود را که در واقع دیدگاه بسیاری از نوجوانان مهاجر در بیرون از کشور می باشد در باره مسعود با متن زیبای نظم گونه به زبان انگلیسی به خوانش گرفت و با قطعه کوتاهی از شکسپیرشاعر و نویسنده مشهور انگلیسی متن را به پایان برد.

آنگاه آقای احمد فرهاد ثانی دانش آموخته دانشگاه کابل و کارمند سابق تلویزیون آریانا با سخنرانی کوتاه از مقام شهدا و شخصیت قهرمان ملی کشور تجلیل به عمل آورد.


 خانم مروه سبحان شاعر و فعال اجتماعی  با خواندن اشعار جذاب و پراحساس تشویق حاضران را بر انگیخت.

با پایان اشعار مروه سبحان آقای نوید محسنی مجری برنامه با علام تفریح و نماز شام پایان قسمت اول مراسم را اعلام نمود.

قسمت دوهم برنامه با دعوت از آقای سید یعقوب عماد فرزند سید نورالله عماد معاون اسبق جمعیت اسلامی افغانستان آغازشد. آقای عماد با تجلیل از شخصیت استاد برهان الدین ربانی و احمد شاه مسعود از مقام شهدا و نقش آنان در آزادی و استقلال کشور یاد نموده پایبندی به آرمان شهدا و اهداف جهاد را یگانه راه موفقیت و پیروزی دانست.

 سخنران بعدی آقای کریم کریمی سرپرست انجمن خیریه‌ی پنجشیر بود که با تحلیل کارشناسانه و دقیق اقتصادی از اوضاع افغانستان طرحی را در زمینه ی حمایت  اجتماعی و اقتصادی از خانواده های شهدا و مجاهدین به دولت آینده پیشنهاد نمود.

آنگاه آقای تواب بوستانی مسوول فرهنگی نهاد افغانها در اسکاتلند با بر شمردن نظر شخصیت های سیاسی و فرهنگی جهان در باره قهرمان ملی کشور، آنرا نشانه احترام افکار بین المللی به مسعود دانست.

مجلس با دکلمه شعر زیبای  خانم فاطمه میترا به انتها رسید.

در آخر آقای پیرزاده  با اتحاف دعا و خوانش پارچه های کوتاه شعر عرفانی مجلس را رسما پایان داد.

آنگاه مهمانان با صرف شام مجلس را ترک کردند.

قابل یاد آوری است که فلم کامل مجلس به محض آماده شدن در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت.

ستاد بر گزاری تجلیل از سالگرد شهادت احمدشاه مسعود – لندن، 9 سپتمبر 2013







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

Zia Sulimani06.04.2022 - 18:20

 بسیار عالیست
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دکـتـور لـعـل زاد