چگونگی روند رای دهی در روز انتخابات (جشن ملی) ۱۳۹۳

١٨ حمل (فروردین) ۱۳۹٣

یک گام مهم و ارزشمند بسوی نهادمند شدن دموکراسی: رفتن به سوی رای دهی .

 

افتاده گی آموز اگر طالب فیضی : هرگز نخورد آب زمینی که بلند است.

 

طوری که برای همه بشریت امروز ثابت شده است که داشتن دولت دموکراتیک با پایه های مرد می، دارای حاکمیت ملی،حاکمیت قانون، رفاه و سعادت،مردم سالاری همه و همه مربوط ومنوط به برگزاری انتخابات آزاد، عمومی، ،سری،مستقیم  و دموکراسی می باشد ، و درحقیقت مشارکت عمومی مردم در انتخابات دال بر تصمیم گیری ایشان در امورات سیاسی،اقتصادی، و اجتماعی کشور بوده، و نیز یک گزینه خوب کادرهای سیاسی در روند انتخاباتی خواهد بود که منجر به دولت مردم از میان مردم می شود . در پیوند به همین روند دموکراتیک یک معقوله وجود دارد که خالی از فایده نخواهد بود که درین جا از آن اشاره یی شود. می گویند دولت دموکرات به آن دولتی گفته می شود که از مردم خود ترس و حراس داشته باشد بدلیل آن که از متن مردم شکل گرفته است. ولی برعکس دولت های مستبد و استبدادی به آن دولت های اطلاق می شود که مردم آن از دولت اش ترس داشته باشد زیرا که چنین دولت ها به زور شمشیر بالای مردم خود حکومت می کنند و اساس و پایه مردمی ندارند.

مردم وطن عزیر ما افغانستان یکباردیگربعد از 5سال در این راستا پا گذاشته و به پای صندوق های رای دهی رفته و رای ایشان را ریختن که همت و جرآت تک تک آنها درین مقطع قابل ستایش وتمجید می باشد.  در طی این روز تاریخی که از ساعت هفت  بامداد الی ساعت چهار عصر ادامه پیدا کرد، و نیزبرای کفایت زمان رای دهی رای دهنده گان  یک ساعت دیگر ازطرف کمیسون مستقل انتخابات تمدید شد، یعنی الی ساعت پنج عصر خاتمه پیدا کرد، و متقابلآ دراین روز تاریخی و ماندگار دشمنان مردم ما در نقاط مختلف و به شیوه های متفاوت دست به بی ثباتی و نا امنی زدند، که به کمک پروردگار و همکاری مردم و نیروهای امنیتی درهربار به نا کامی انجامید، وهمانطوری که در گذشته ها بار بار شرمنده و سر افگنده ماندند، این بار هم به همان سر نوشت دچار شدند که دراثر تلاش های متداوم ایشان وایستاده گی نیروهای امنیتی کشور به تعداد 89 تن ازدشمنان مردم افغانستان درین روز جشن ملی مردم افغانستان تلف شده و شماری ازنیرو های امنیتی کشور ما که کمیت آن به 7تن ازمنسوبین اردو و 9 تن از پولیس ملی درین روز تاریخ ساز و سرنوشت ساز برای مردم ما جان های شرین خود را از دست دادند که جا دارد از تمامی نیرو های امنیتی در رابطه به پاسداری از مردم شان سپاس و شکران کنیم .

 

 

 

وضعیت امنیتی

 

طوری که سکتور های امنیتی کشور مدعی شده اند، مخالفین دولت بیشتر ازسه ماه بدین سو در جهت بی ثبات ساختن و  مختل ساختن اوضاع امنیتی و نیز برهم زدن فضای آرام رای دهی، در آن سوی سرحد مبادرت  ورزیدند که به فضل خداوند،و کمک و همکاری مردم شریف پروگرام های شوم شان یکی پی دیگر خنثی گردید.

مخالفین دولت به نحوه از انحآ سعی کردند تا این حرکت مردمی را متلاشی ساخته،گاهی با پرتاب راکت،گاهی با انجام اعمال انتحاری،گاهی با انجام عملیات های گرولاهی،گاهی با ترساندن مردم وغیره غیره اعمال غیر انسانی و غیر اخلاقی که بتوانند سد راه مردم این مرز و بوم شوند، اما خوشبختانه این ملت آگاه ازهضم و اراده خود عقب بر نگشته و آنرا تا ختم به همراهی گرفتند،و شجاعت، همت،دلیری آن ها قابل ستایش است. 

 

 

 

نگرانی ها

 

 

در چنین یک روز به یاد ماندنی و تاریخ ساز و بس مهم، یعنی  16 هم حمل 1393 سال روان همه مردم منجمله مردم جهان روند رای دهی انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی را قدم به قدم تعقیب می نمودند. همانطوری که سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته بود که ما کدام ناظر یا مشاهد درین انتخابات در افغانستان نداریم ولی روی همرفته بطورجدی این روند مهم ملی مردم افغانستان را باتمام وضعیت وویژه گی هایش دنبال می نمایم همینگونه تمام مردم کشور و دوستان واقعی افغانستان آرزو موفقیت این پروسه را داشتند تا این پروسه تاریخی بدون کدام آشوب،شورش، ونا آرامی به پایان برسد، واز جانب دیگر جامعه بین الملل دردو بعد مردم ما را به نظاره گرفته بودند و باورآنها این بود که آیا واقعآ مردم افغانستان با دولت های مستبد،دیکتاتوری و کودتایی عادت کرده اند وخوی وخصلت شان با چنین نظام ها آمیخته است یا درحقیقت طرفدار دموکراسی واقعی ، مردم سالاری و حاکمیت قانون اند و در بعد امنیتی اوضاع را به مشاهده گرفته بودند که چقدرنیروهای امنیتی افغانستان قادربه دفاع از کشور خود اند و می توانند ثبات و امنیت را تامین کنند که درهردوعرصه مردم جهان را شگفت زده ساخته و به لطف خداوند که از چنین آزمونی بخوبی بدرآمدند. بنابرین تا اکنون که اکنون است درآن کدام دستبرد،تقلب، و تخطی به ملاحظه نمی رسد ، ولی روی همرفته یک مقدار خلاف ورزی ها صورت گرفت که امید آن هر گز نمی رفت، و چند تای آنرا که بطور مکرر از طریق رسانه ها تصویری و صوتی به آگاهی مردم رسانیده شده و یک و دو آنرا ذیلآ بر می شماریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

1-در بعضی از مراکز رای دهی اوراق (برگه های انتخاباتی)  کمتر بود که بسیار زود ختم شد و مقدار دیگر مدتی دیرتر به مراکز رای دهی رسید و یا هم هیچ مواصلت ننمود. به گفته کمیسیون انتخابات به هرمرکز به تعداد 600 برگه ارسال شده بود.

 

2- در بعضی ولایات مراکز رای دهی بسته بودند یا درروزانتخابات مسدود شده بودند که بربنیاد گذارش کمیسیون که قبل از روزرای دهی اعلان شده بود 6400 یا هم 6700 سایت یا مراکز رای دهی در نظر گرفته شده بود ولی در روز انتخابات براساس راپور ها 6212 مرکز یا سایت گذارش داده شده بود که فعال و باز می باشد.

 

 

 

حضور مردم در روز رای دهی 16هم حمل 93

 

در روز رای دهی به وضاحت دیده می شد، که مردم با یک شوق و اشتیاق به پای صندوق های رای دهی می روند و زعیم آینده خود را بر می گزینند، ولی کاملآ روشن بود، جمیعت که امسال در پروسه رای دهی اشتراک کرده بودند، به مراتب بیشتر تر از دور اول 2004 و دور دوم 2009انتخابات بود، و حضور زنان نیز در این پروسه حیاتی پر رنگ تر به نظر می رسید.

 

 

 

بدین لحاظ، تعداد انبوه از مردم ما بر آن اند، که حضور گسترده مردم اعم از زنان و مردان در روند انتخابات  حیاتی وسر نوشت ساز می باشد،و همه باید در این حرکت تاریخی مشارکت نموده و دین اسلامی و ملی خود را ادآ نمایند.البته معقوله در میان مردم ما وجود دارد که می گویند، قطره قطره دریا گردد،وآن بدین معنی است که یک رای واحد است که رای های میلیونی را می سازد،این رای از ارزش و اهمیت بسزای برخوردار است.  

 

 

 

روی همرفته، ما از کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی خواهانیم که درزمینه با توجه به منافع ملی، ارج گذاشتن به رای مردم و در پرتو احکام قانون اساسی و قانون انتخابات به تمام شکایات که به ایشان مواصلت ورزیده رسیده گی نمایند،و همان راهی را تعقیب نمایند، که نزد خداوند و ملت بیدارخود مسول قرار نگیرند، و به قانونی که خود ما آنرا تدوین،تصویب و بلاخره توشیح نموده ایم، شرمنده نباشیم.

 

دید گاه ها و نظریات کاندیدان،رهبران و آگاهان نسبت به روند انتخابات  1393-2014

 

آقای کرزی رییس جمهوری رای خود را در لیسه امانی استعمال کرد و از مردم خواست با وجود همه تحدید ها باید پای صندوق های رای بروند و رای خود را بکار گیرند.

 

آقای کرزی: نیرو های امنیتی و رسانه ها وظایف خود را به خوبی انجام دادند.

 

آقای کرزی: امروز در تاریخ افغانستان صفحه جدید گشوده شد.

 

قانونی: معاون اول ریاست جمهوری مردم شریف بدون ترس و حراس به پای صندوق های رای بروند و از طریق بکار گیری رای شان سرنوشت مردم و کشور را تعین کنند.

 

داکتر عبدالله : نیرو های ما تعهد خود را در مقابل ملت ثابت کردند. ازنیرو های امنیتی سپاسگذار هستیم. انتخابات امروز یک موفقیت بود. تخلف های زیادی در انتخابات صورت گرفته است.

 

داکتر عبدالله: نتایج اولیه به نفع ما است.

 

داکتر زلمی رسول: مردم ما نشان دادند که از زورمندان و طالبان نمی ترسند. نیروهای کشور نشان دادند که می توانند از وطن در مقابل هر نوع تحدیدات دفاع کنند.

 

داکتر اشرف غنی احمدزی: امروز مردم و نیروهای امنیتی در یک صف بودند. امید وار هستم که کمیسیون شکایات انتخاباتی به تخطی ها رسیده گی کند.  از شرکت گستر ده مردم در انتخابات سپاس گذارم. مردم افغانستان در آزمون بزرگ پیروز شدند.

 

داکتر اشرف غنی احمد زی: در ولایات متعدد ما پیشتاز هستیم. نتایج اولیه نشان می دهد که انتخابات به دور دوم نمی رود.

 

استاد سیاف: در ک ملی و دینی در میان مردم ما افزایش یافته است.

 

سلطانزوی: امروز را به تمام افغان ها تبریک می گویم. مردم افغانستان تغیر می خواهند. من هر روند اصولی را می پذیرم. امروز را به تمام افغان ها تبریک می گویم. برنده اصلی مردم افغانستان هستند.

 

سلطانزوی: سه هزار کارت جعلی در کابل گرفته شده است.

 

تفاوت انتخابات گذشته 1388 و انتخابات 1393.

 

1388 - 2009

 

1- عدم نظارت و کنترول درست از پروسه رای دهی در اکثر محلات رای دهی .1388-2009

 

2-عدم موجودیت کتر یا سوراخ کن که  برای شناسایی افراد رای دهنده بکار می رود.

 

3- پایین بودن کیفیت رنگ که بعد بسیار زود کاملآ پاک می شد.

 

4- فروختن کارت ها که این یک نقض صریح قانون است.

 

5- رای دادن شوهر به نیابت از خانم وی غیر قانونی.

 

6- رای دادن اطفال در انتخابات (کسانی که واجد شرایط رای دهی نیستن) غیر قانونی.

 

7- گفته می شود، در بعضی از مراکز رای دهی مردم بصورت تحمیلی به رای دادن  کاندید مشخصی وادار می شدند. کار زورمندان.

 

8- در بعضی از مراکز رای دهی اوراق (برگه های انتخاباتی) اصلآ یا وجود نداشت، و یا هم خیلی ها دیر رسید.

 

9- در بعضی ولایات مراکز رای دهی بسته بودند. 

 

10-به اساس بعضی راپور ها که در چند ولایت صندوق ها رای دهی قبل از ورود رای دهنده گان پر شده بود.

 

 

نشست مشترک خبری کمیسیون انتخابات و نهاد های امنیتی:

 

رییس ستاد ارتش آقای کریمی : دشمن متعهد به تخریب انتخابات بودند.

 

وزیر امور داخله آقای داوود زی: مردم با اشتراک خود در انتخابات به جنگ نه گفتن.

 

رییس عمومی امنیت آقای نبیل: دشمن به غیرت افغانها پی بردند.

 

رییس کمیسیون مستقل انتخابات آقای نورستانی : تا ساعت 12:00 ظهر 3.5 میلیون نفر رای داده بودند. که شامل 65% مردان و 35% زنان می شد. کمیسیون به دوردوم آماده گی کامل دارد ولی امید دارم که در دوراول نتیجه انتخابات نهایی شود.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات آقای نورستانی : بصورت کل در کشور 21 میلیون ثبت نام کرده بودند که 17.5 میلیون آن درانتخابات دوره های پیشین کارت گرفته بودند و 3.7 میلیون آن درهمین دوره کارت اخذ کرده بودند. بنابرین فقط 12 میلیون واجد شرایط بوده که بر مبنای سنجش های که داشته ایم در حدود 7 میلیون تن به انتخابات اشتراک کرده اند.

 

آقای نورستانی : هنوز زمان سخن از نتایج نرسیده و هر نوع پیش داوری نادرست است و بی حرمتی به کمیسیون های مربوطه می باشد.

 

دیدگاه مردم شریف کشور در انتخابات سال 1393

 

اکنون ما با توجه به برنامه های کاندیدان محترم که هریک بصورت مشرح در پیکار ها و کمپاین های انتخاباتی خود  به ما توضیحات داده اند بر مبنای این پروگرام ها به پای صندوق های رای می رویم و به آنها رای خود را استعمال می کنیم.

 

شکل و صورت واقعی انتخابات 1393

 

در واقع باید گفت که سه فکتور اساسی و اصلی در محورانتخابات 93 نقش پررنگ و برجسته را در خود به کشور و دنیا به نمایش گذا شت.

 

1- به نمایش گذاشتن قوای نظامی کشور.

 

2- بکار بردن امور سیاسی کشور.

 

3- نشاندادن نقش و ارزش خانواده مطبوعات در کشور.

 

 

در خاتمه ما افغان ها از کمیسیون مستقل انتخابات می خواهیم تا به مردم افغانستان و خارج نشان دهند که همان طوری که از نام این کمیسون(مستقل)  پیداست، در روند کاری خود هم از استقلالیت کار بگیرند، تا مردم  متدین ما روی همرفته یک بار دیگر اطمینان و باور پیدا کنند که این کمیسون دراجرات کاری خود واقعآ مستقل بوده و از هیج طرفی حمایت ننموده، و نیز به استشاره هیج جناحی کار نمی کند،و به آمید آن که نتایج انتخابات ما دیر یا زود بصورت قانونی تحقق پیدا کنند.

 

در فرجامین سخن جا دارد که از حکومت و کمیسیون های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی آن ، نیروهای امنیتی کشور، و رسانه های کشور سپاسگذاری نموده. و موفقیت های بیشتراز پیش برای شان در امور محوله از خالق بی نیاز خواهانیم.

 

منبع: رسانه های داخلی و خارجی،شبکه های اجتماعی و قسمتی گرفته شده از انتخابات سال 1388-2009

 

 

 

با احترام و حرمت فراوان به تمام ملت عزیزم در داخل و خارج کشور

 

دل آقا صوفی زاده

 

17هم حمل 1393







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دل آقا صوفی زاده