مردمسالاری، گزینه ای که مردم افغانستان برگزیدند

١٨ حمل (فروردین) ۱۳۹٣

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و شورای های ولایتی که روز شنبه شانزدهم حمل (فروردین) سال ١٣٩٤ خرشیدی و مصادف با پنجم اپریل سال ٢٠١٤ ترسایی برگزار شد و در آن هشت نامزد در انتخابات ریاست جمهوری و دو هزار و هفتصد نامزد در انتخابات شوراهای ولایتی با هم رقابت می کردند، به عنوان یک روز تاریخی و حماسه آفرین در تاریخ افغانستان ثبت خواهد شد.

این روز به خاطر تاریخی و حماسی است که مردم افغانستان با حضور گستردۀ خویش در انتخابات به مخالفان انتخابات و گروهای جنگاور و جنگسالار، پاسخ منفی دادند و در عمل به آنان فهماندند که مردم در افغانستان  جنگ نمی خواهند و از راه صلح آمیز، از راه انتخابات، از راه بیان رای و از راه مدنی سرنوشت خویش و کشور خویش را تعیین می کنند. آنان نشان دادند که نمی خواهند که در افغانستان با نیروی سلاح، زور، جنگ، ترور، دهشت و وحشت، سرنوشت شان تعیین شود. آنان نشان دادند که نیروهای جنگ طلب و جنگ افروز نمی توانند با ایجاد وحشت و دهشت، با کشتار و قتل مانع از آن شوند که آنان در انتخابات شرکت کنند.
این درحالی است که پیش از انتخابات، طالبان کشتارهای بیرحمانه را به راه انداخته بودند. آنان حمله های انتحاری انجام داده بودند  و فرمان صادر کرده بوند که کسی به سوی صندوقهای انتخابات نرود و گفته بودند که با اعمال دهشت افگنانه به روز انتخابات،  انتخابات را برهم خواهند زد. اما تمام نقشه های آنان از سوی مردم افغانستان و نیروهای امنیتی کشور نقش برآب شد. 
درین روز مردم افغانستان نشان دادند که روند مردمسالاری در کشور برگشت ناپذیر است و آنان ازین روند با حضور گستردۀ خویش صرف نظر از تهدیدهای پیهم گروههای تروریستی و دهشت افگن، حمایت کردند. ملیونها تن از مردم افغانستان با هجوم خویش برای رای دهی، به دهشت افگنان گفتند که شما با تهدید خویش ما را از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن که حق بشری ماست، نمی توانید محروم کنید. ما بر خلاف شما در صحنۀ انتخابات می آییم، تهدید شما نمی تواند مارا از این حق منصرف کند، آنان درعمل خویش ضد دهشت افگنان، گفتند که ما برای آرامی و آسایش کشور خویش، به دموکراسی نیاز داریم نه به سوته کراسی یا ستمگری.

نیروهای امنیتی افغانستان نیز با کار و کوشش پیگیر خود، مانع از عملی شدن تهدید های جنگسالاران شدند که خود یک دستاورد بزرگ است.

حالا جای آن است که کسانیکه  خواسته یا ناخواسته جنگ و برادرکشی را انتخاب کرده اند، بدانند که مردم افغانستان با آنان نیستند. یعنی جنگ را مردم افغانستان انتخاب نکرده اند، انتخاب آنان صلح و راه مردمسالاری است. آنان باید هرچه زودتر به مردم خویش بپیوندند، در غیر آن مردم افغانستان با آنان نیستند.  راه مردم ما، کشتار، دهشت و ناامنی نیست. راه مردم ما امنیت، آرامی، صلح و مردمسالاری است.

حضور گسترده و شجاعانۀ مرد در این روز نشان داد که مردم افغانستان می توانند و می خواهند از راه مردمسالاری و صلح آمیز، بدون خشونت به ادارۀ کشور خویش، به سرنوشت کشور خویش شرکت کنند، درینجا گزینۀ دیگر وجود ندارد.
حضور گستردۀ مردم در انتخابات، باعث شور، هیجان و حتا شگفتی مردمان و سیاستمداران در نقاط مختلف جهان شد.
کاخ سفید گفته که این مشارکت بیانگر مرحله مهم دیگری در افغانستان است که نقش افغان‌ها را در انتقال قدرت از یک رئیس جمهوری منتخب به رئیس جمهوری منتخب دیگر را نشان می‌دهد، آن‌هم در مرحله حساسی که نیروهای خارجی و آمریکا نیروهای خود را از افغانستان بیرون می‌کنند. بارک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هم در واکنش به برگزاری انتخابات افغانستان گفت که ایالات متحده آمریکا به حمایت خود از افغانستانی مستقل، باثبات، یکپارچه و دموکراتیک، ادامه می‌دهد.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفته: "این انتخابات لحظه‌ای تاریخی برای افغانستان و مردم این کشور است. در سراسر کشور میلیون‌ها افغان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید رای دادند و این برای افغان‌ها دست آورد بزرگی است که زن و مرد و پیر و جوان به طور گسترده صف بستند تا در تعیین سرنوشت خود با وجود تهدیدهای خشونت‌آمیز نقش داشته باشند."

دفتر هیات نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، با تبریک برگزاری انتخابات، گفت افغان‌ها در انتخابات روز شنبه، «گروه گروه به مراکز رای‌دهی در سراسر کشور هجوم بردند».

حتا دولت پاکستان هم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان را به افغان‌ها تبریک گفته است، حال اینکه آن کشور نیروهای مخالف انتخابات را یاری می رساند. در بیانیه‌ای که در وب‌سایت وزارت امور خارجه پاکستان منتشر شده، آمده است: «ما به مردم برادر افغانستان برای مرحله مهم انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی تبریک می‌گوییم. میلیون‌ها افغان‌ در برابر تهدیدهای امنیتی و وضعیت بد هوا، برای تمثیل دمواکرسی شتافتند که رئیس جمهوری آینده خود را انتخاب کنند.»

اما اینکه پاکستان تا چه زمانی از حمایت آنانی که بر ضد پروسۀ مردمسالاری در افغانستان، سلاح گرفته اند و مقابل مردم افغانستان می جنگند، دست بر می دارد، مربوط آن کشور می شود و زمان نشان خواهد داد.

عید محمد عزیزپور

تاریخ ٦ اپریل ٢٠١٤







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



عید محمد عزیزپور