اعلامیۀ حزب آزادگان افغانستان به مناسبت حوادث ناگوار طبیعی ماه ثور سال ۱۳۹۳

١٥ ثور (اردیبهشت) ۱۳۹٣

به نام خداوند جان و خرد

 

 

 

اعلامیۀ حزب آزادگان افغانستان

 

به مناسبت حوادث ناگوار ماه ثور سال ۱۳۹۳

 

افغانستان بنا بر سلطۀ ذهنیت واپسگرایانه متولیان ناکارآمد اقتدار سنتی، ازهم گسیختگی ساختاری، بی برنامگی وناتوانی مدیریت بحران را شاهد بوده از جانبی هم، جبر جغرافیایی، خشونت طبیعی و پیامد های ناگوار آن، سایۀ شوم خویش را برسر مردم این سرزمین زجر کشیده، گسترانیده و این جغرافیا اسیر جبر طبیعت خشن و ناسازگار خود می باشد.

تراژیدی غمناک، ناگوار و رقت انگیز سیلاب های ماه ثور سال جاری در ولایات فاریاب، جوزجان، سرپل، جان باخته گان معدن زغال سنگ ولایت سمنگان و فاجعه دردناک درقریۀ "آب باریک" شهرستان ارگوی ولایت بدخشان، غمنامۀ بی پایان و بی سرانجامی  است که حاشیه نشینان دره های پرخم وپیچ این سرزمین در درازای تاریخ، رنج ومصیبت جانگداز نابودی مردم و زیستبوم خویش را شاهد بوده اند.

تراژیدی هولناک و عظیمی که جان و روان همه هم میهنان را به سوگ نشاند و یادنامۀ شهادت و جان باختگی مردان، زنان و کودکان، ماندگارترین و دردناکترین نماد مصیبت جانکاه و عظیم در جغرافیای آغشته به خون این سرزمین درد و اندوه می باشد.

این تراژیدی برخاسته از جبر جغرافیایی و خشونت طبیعت بوده، ولی پیش گیری از وقوع چنین سوانح ناگوار به برنامه ریزی و آسیب شناسی طبیعی و انسانی در پیوند می باشد، که دستگاه سیاسی کشور برای مدیریت چنین آسیب ها فاقد دید دورنمایی واجرائی بوده، آمادگی رویارویی با این رویدادها را در برنامه نداشته، و پایداری محیط زیست را از خطرات، مصوون ننموده و زیان های ناشی از این سوانح، در فقدان ابزارهای موثر، امکان نجات آسیب دیده گان به سرعت صورت نمی گیرد.

عملیات امداد رسانی دستگاه بنا بر بیروکراسی مزاحم و تمرکز صلاحیت های اجرائی، سرعت لازم را نداشته، امداد های عاجل حکم نوش داروی پس از مرگ را دارد.

حزب آزادگان افغانستان خود را در اندوه و ماتم عظیم شهروندان این سوانح دردناک شریک دانسته، از بارگاه ایزید یکتا برای جان باخته گان فردوس برین و برای بازماندگان استقامت و توان رویارویی با این تراژیدی را تمنا داشته، از اعضا و متحدین خویش صمیمانه تقاضا می نماید تا با تشکیل گروه های رضا کار و با بسیج امکانات به یاری بازماندگان و آسیب دیدگان این رویداد های غم انگیز بشتابند و به ایفای نقش و سهم بایسته خویش همراه و همگام با گروه های امداد رسان مساعی شان را متمرکز سازند.

 

هیئت اجرائیه حزب آزادگان افغانستان







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



حزب آزادگان