اعلامیۀ حزب آزادگان افغانستان - انتخابات، چالش ها و آیندۀ دموکراسی در افغانستان

۲۱ سرطان (تیر) ۱۳۹٣

به نام خداوند جان و خرد

  

 اعلامیۀ حزب آزادگان افغانستان

انتخابات، چالش ها و آیندۀ دموکراسی در افغانستان 

کابل، ۱۹ سرطان سال ۱۳۹۳

 برپایی حاکمیت مردم سالار و نهاد سیاسی کارا و پاسخگو، با گزینش کادر مسؤول نظام در یک فرآیند قانونمند، آزاد، برابر، همه گانی و مشارکتی شهروندان، مبتنی بر ارادۀ سیاسی دستگاه، فراهم آوری شرایط قانونی، تشکیلات و ساختار مورد باور و اعتماد ملی، و نهادینه شدن ارزش های دموکراتیک و حمایت گستردۀ اجتماعی در پیوند است.

در پی این مشارکت اجتماعی، شکل گیریی نظام سیاسیی مورد نظر است که، ثبات سیاسی، امنیت اجتماعی، استحکام و پایداری نظام سیاسی و تحقق سیاست های مؤثر توسعۀ همه جانبه، فراهم آید، ساختارها و نهاد های دموکراتیک ماندگار را تقویت نماید و فرآیند دموکراتیک و مشارکتی، همگرایی، همبستگی، وحدت و یکپارچگی ملی تأمین گردد.

سلطۀ نظام های سنتی واپسگرا، تلقی قدرت سیاسی و حوزۀ عمومی به مثابۀ ملکیت خصوصی حاکمیت، عشیره گرایی پدرسالارانه و تمثیل دولت غارتگر وابسته به بیگانگان و تبارگرایی، عامل گسست و فروپاشی نظام های سیاسی در افغانستان بوده، انقطاب اجتماعی، انفعال سیاسی و عقب ماندگی همه سویه در این جغرافیا سایه افگنده و این کشور در دور باطلی از نارسایی های همه جانبه درگیر است.

افغانستان در تداوم درگیری بیش از سه دهه و تکرار تراژیدی های ویرانگر طولانی و تصاعدی، در مقطعی از گذار تاریخی خود،  با یاری و مساعدت کشورها و نهاد های بین المللی، فرآیند دموکراتیک و انتخابات را به مثابۀ ابزاری برای تحقق دموکراسی و مردم سالاری، در بیش از یک دهه به طور نمادین تجربه کرد. ولی در فرآیند شکل گیری و راه اندازی همۀ این انتخابات، بنابر فقدان قوانین راه گشای معیاری، تشکیلات ناتوان و ادارۀ مصلحتی و عمال گمارشی دستگاه اجرایی، حضور و نفوذ عوامل سنتی قدرت، در سازماندهی تقلب گسترده، انتخابات را از یک جریان ملی مشارکتی، به ابزاری برای حفظ و بقای سلطۀ دسته های تبه کار و جنایتکار محلی، در تبانی با استخبارات بیگانه مبدل نمود.

انتخابات دور سوم ریاست جمهوری و شورا های ولایتی شانزدهم حمل و انتخابات مرحلۀ دوم ریاست جمهوری در بیست و چهارم جوزای سال جاری، به خیمه شب بازی مسخره ای مبدل شد که باور و اعتماد ملی را به جریان انتخابات صدمه و آسیب زیانبار وارد آورد.

دموکراسی و مردم سالاری نمادی است که در آن دگرگونی و جابجایی قدرت به طور مسالمت آمیز صورت می گیرد. حاکمان قبیله سالار افغانستان مانند اسلاف خود این بار نیز نخواستند از خود شأن و فضیلت مسؤولیت پذیری وانتقال قانونمند اقتدار را نشان دهند. نهاد اجرایی با گماشتگان خود در کمیسیون های انتخاباتی و بدنۀ  سنتی و قبیلوی حاکمیت وابسته به استخبارات منطقه و با هدایت دستگاه سیاست گذار بیرونی، با پیش داوری ها و دشمن انگاری های رقیب انتخاباتی، به تقلب سازمان یافته و فراگیری دست یازیدند که رسوایی و آبرو ریزی دستگاه و عمال آن از دید هیچ شهروندی با وجدان پنهان نماند. این تقلب با رویکرد تباری و با توسل به ابزار قانونمند و حوزۀ عمومی، نشان دهندۀ ذلت و سر افگندگی کسانی است که نژاد پرستی و ایدئولوژی آن را، ابزاری برای کار زار تقلب سازمان یافته توجیه می نمایند. آنچه ما درانتخابات مرحلۀ دوم ریاست جمهوری شاهد بودیم، بهره برداری از احساسات مردم بر ضد مردم سالاری واقعی و مشارکت اجتماعی است که به نیروی توجیه گر تفکر نژاد پرستیی جنون آمیز، به حرکت درآمده است.

حزب آزادگان افغانستان، نهادینه کردن تقلب و تسخیر نهاد های دولتی با نیرنگ، زور و تبار گرایی را در تناقض با آزادی و دموکراسی پنداشته، با حیثیتی کردن انتخابات مخالف است. حزب ما احراز قدرت سیاسی از طریق مشارکت و انتخابات را حق شهروندان افغانستان دانسته و از نهاد ها و مجامع بین المللی انتظار دارد تا به سلامت انتخابات و روند دموکراسی آسیب پذیر جامعه ما مساعدت ورزند.

حزب آزادگان افغانستان از خیزش های مدنی برای رسایی فریاد ها بر ضد گرایش های تبارگرایانۀ و اتنیکی، انحصار حاکمیت مبتنی بر تقلب سازمان یافته حمایت می کند و خود را بخشی از این حرکت جمعی بر ضد خیانت ملی درحق مردم و آراء آنان می داند.

 

هیئت اجرائیه حزب آزادگان افغانستان







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



حزب آزادگان