سخی احمد خاتم هم از میان ما رفت

۲۷ ثور (اردیبهشت) ۱۳۹۴

بازهم در عالم غربت  ازمرگ یک هنرمند خوب وسابقه دار رادیو تلویزیون افغانستان  اطلاع یافتیم که ،در ایالات متحدۀ امریکا  مهاجر شده بود وچندین سال را در دیار غربت به سربرد تا اینکه یک سال قبل خانمش در اثر مریضی سرطان وفات یافت و جنازه اش را به کابل بر د . زمانی که بازهم بوی وطن به مشامش رسید قدرت بازگشت به امریکا برایش ناممکن شد و دردیار خودش در کابل ماند و در خانه اش که واقع سرای غزنی بود  زنده گی می کرد ولی تنها زیرا خانمش به دیارابدیت پیوسته بود و اولاد هایش در امریکا به زنده گی خود مشغول بودند . این هنرمند مردمی  سخی احمد خاتم  می باشد، که یکی از سابقه ترین هنرمندان افغانستان بود وسال ها علاقمندان موسیقی از آواز دلنشین این هنرمند از طریق رادیوافغانستان و مجالس هنری مستفید می شدند

سخی احمد خاتم درسال 1311 خورشیدی در گذرکتاب فروشی شهرزیبای کابل، در یک خانواده هنردوست زادشد . از پنج ساله گی به موسیقی علاقه پیدانموده و به نواختن آرمونیه آغاز کرد  مشوق اصلی خاتم، خانواده و به خصوص مامایش  خلیفه حبیب خیاط بود . چون اعضای خانواده خاتم  علاقه مند موسیقی بودند، هنرمندان زیاد به خانۀ شان در رفت وآمد بودند .  درجمله هنرمندان  استاد برکت علی خان مدتی که درکابل بود در منزل ایشان مهمان گونه بود و باش  داشت، و خاتم وبرادر بزرگترش  عزیزاحمد پنهان توانستند از این فرصت استفاده کرده اساسات موسیقی را نزد استاد برکت علی خان آموختند . سخی احمد خاتم ،بعدها مدتی هم نزد استاد نبی گل و استاد محمود درس موسیقی رافرا گرفت. درسال از 1340  خورشیدی  افتخار شاگردی استاد سراهنگ را کسب نمود وبه رسم خراباتیان نزد استاد محمد حسین سراهنگ سرتاج موسیقی افغانستان  گُــر ماند. هرزمانی که وقت برایش میسر می شد، نزد استاد سراهنگ رفته درس موسیقی می گرفت و درخانه به تمرین وریاض می پرداخت  .

سخی احمد خاتم  از لیسه حبیبیه کا بل فارغ شده در پهلوی درس کورس انگلیسی رانیز تعقیب می کرد وهمچنان جوان ورزشکار و فتبال باز خوب بود

 خاتم اکثراً غزل می خواند  و غزل های ناب را از دیوان شعرا انتخاب می کرد و به آواز گرایش در لابلای موسیقی تقدیم هنردوستان می کرد.  به خصوص  در نعت خوانی پیرو طریقۀ چشتیه بود . طریقه چشتیه که رهبرآن حضرت خواجه معین الدین چشتی میباشد، مزار ایشان درمنطقه راجستان هندوستان است . این طریقه درسالیان درازی بدین سو درافغانستان رایج بوده و درخانقاهای متعددی در اطراف واکناف کشور وجود داشته و دارد .

سخی احمد خاتم که ازجمله نعت خوان های خانقایی بود، همیشه شب های جمعه در خانقا ها رفته درجمله دیگر هنرمندان وآواز خوانان ، برای پیروان طریقه چشتیه  مجرایی می داد .

خاتم آهنگ های بی شماری در آرشیف  رادیو افغانستان دارد. ولی در تلویزیون افغانستان چند آهنگ محدود از او موجود است. او نتوانست آهنگ های پیشتر را بیشتر لبسنگ نماید. زیرا زمانی که تلویزیون افغانستان به نشرات آغاز کرد برابر بود با کودتای ننگین هفت ثور و دولتمداران آن زمان چندان علاقۀ به آهنگ های صوفیانه و مذهبی  نداشتند وبیشتر آهنگ های به اصطلاح انقلابی را اجازه ثبت و نشر می دادند .

خاتم برعلاوه که یک هنرمند خوب  کارمند  دولت نیزبود به زبان انگلیسی تسلط  داشت وسال ها به حیث ترجمان انگلیسی در موسسات دولتی مانند ریاست هوایی ملکی ، شرکت امریکایی ها درکابل ، دفتر ملل متحد کار می کرد. آخرین کارش را که به یاد دارم منحیث ترجمان انگلیسی درشرکت سرویس " ملی بس " ایفای وظیفه می نمود . درسال های 1360 و1361  خورشیدی یکی دوبار دردفترش باهم دیدیم .

سخی احمد خاتم انسان  آرام ، خوش برخورد و شوخ طبع وصوفی مشرب بود . بعدازآن  که به زیارت بیت الله شریف مشرف شد، به صورت سال تمام روزه می گرفت به جز روز های که گرفتن روزه ممنوع بود مانند روز های عید و غیره.

بالاخرقسمت چنین رفته بود که در دیار خودش درشهرکابل، جهان فانی را وداع بگوید و جنازه اش محترمانه توسط اعضای خانواده و علاقمندان آوازش در هدیرۀ آبایی شان به خاک سپرده شد.

وفات این هنرمند مردمی را به خانوادۀ محترم خاتم ، علاقمندان موسیقی و همه هنرمندان افغانستان تسلیت می گویم و از بارگاۀ ایزد متعال برای مرحومی  اجر اخروی وبرای خانواده شان صبرجمیل می خواهم . خداوند بیامرزدش .







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



محمد حیدر اختر