ورزش در افغانستان نباید اسیر فاشیسم قومی شود

۲۲ حمل (فروردین) ۱۳۹۵

موفقیت و دستاورد های ورزشکاران افغانستان در سالهای اخیر، در مقایسه با وضعیت و تهدیدات امنیتی، فشار های اقتصادی و روانی در کشور بیشتر از حد انتظار بوده است. درخشیدن و رشد قابل ملاحظه ورزشکاران افغانستانی در رشته های مختلف ورزشی، جایگاه ورزش افغانستان را در رده کشور های پیشتاز منطقه و جهان قرار داده است.

ملی پوشان تیم های کرکت، فوتبال و ورزشکاران رشته های رزمی ( تکواند، مبارزه آزاد) و سایر رشته های ورزشی کشور توانسته اند، پیروزی های چشمگیری در سطح منطقه و جهان داشته باشند. توجه و استقبال از ورزش افغانستان در شبکه های دیداری، شنیداری و اجتماعی و شور و هیجان در حمایت از ورزشکاران حس خوبی را در میان هموطنان ما در داخل و خارج از کشور ایجاد کرده است.

 ورزش و فرهنگ آن با پیشینه ی خوبی که در افغانستان دارد، همواره مورد استقبال و حمایت مردم ما قرار داشته است؛ اما بی توجهی حاکمان کشور در فراهم آوردن زمینه های آن، جنگ و محدودیت های اقتصادی و... از چالشهای بوده که تعمیم ورزش را در جامعه به کندی مواجه کرده و از همگانی شدن آن جلوگیری کرده است.

ورزش بزکشی، سنت دیرینه ی میان ترکتباران کشور بوده که آرام آرام در میان تاجکها، هزاره ها و سایر اقوام کشور عمومیت و جذابیت پیدا کرده و در پیوند دادن و بوجود آوردن احساسات مشترک اقوام و تبار های کشور نقش مهمی داشته است. همینگونه ورزش کُشتی در افغانستان از جمله ورزشهای جالب و دیدنی و پُر دستاوردی برای افغانستان بوده که طرفدارن بی شماری را در میان اقوام مختلف کشور داشته است.  

همانگونه که در بُعد سیاسی، تقسیم منابع قدرت و ثروت یکی از مولفه های مهم ملت ـ دولت است، از منظر اجتماعی ورزش و حفظ سنت های پسندیده و همه شمول، روند ملت شدن و نزدیکی پاره فرهنگ های مختلف یک کشور را کمک می کند و تحکیم می بخشد. ورزش و ورزشکاران نماد و الگو های مشترکی هستند که در تأمین روابط و پیوند دادن اقوام مختلف یک کشور سهم بارزی دارند. امروز، ورزش معرف هویت ملی کشور هاست و در شناساندن فرهنگ و تأمین روابط فرهنگی میان آنها بسیار مؤثر محسوب می شود.  .

هم چنان، رابطه نزدیک و تنگاتنگ ورزش با دنیای سیاست و اقتصاد در جهان امروز، سبب آن شده تا کشورها با هزینه کردن و سرمایه گذاری روی ورزش های گوناگون، جایگاه و اعتبار ملی شان را میان جوامع ملی و بین المللی تثبیت نمایند.

 از این رو، نگاه قومی به ورزش و اسیر ساختن آن در دایره تنگ دیدگاه های قوم محور، روند پویایی و پیشرفت آن را کُند کرده و از اعتبارش می کاهد. شناور ساختن فرهنگ ورزش  و همگانی ساختن آن در جامعه وظیفه هر شهروند و مسؤلان ریاست المپیک کشور است، تا نگذارند ورزش و ورزشکاران در اسارت تنگ دیدگاه های قومی چند فاشیست اسیر شوند که ریشه در استخبارات بیگانه دارند و ماموریت شان ایجاد تفرقه و نفاق میان اقوام کشور است.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



غلام اکبر نوابی