سیاست ترفند آمیز پاکستان - زمانی که اسلام آباد بر ریش آقای ترَمپ میخندد

۶ قوس (آذر) ۱۳۹۶

آغاز سخن

چندی قبل، در پیوست با دشواری های سیاست ایالات متحده امریکا در مورد پاکستان و آن هم در رابطه با "استراتژی نو"  آقای دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا در  مورد افغانستان  چیزی نوشته بودم. در آن نوشته تحت عنوان "دایره شیطانی" استراتژی تازه ایالات متحده امریکا در مورد پاکستان" به دوازده نکته اشارت داشتم؛ نکاتی که – به نظر نویسنده – جولانگاه اقدامات عملی واشنگتن را مبنی بر فشار آوردن سیاسی و دیپلماتیک بر اسلام آباد تنگ میسازند. این نکات میتوانند به مثابه عواملی تلقی گردند، که در مورد تاثیر گذاری سیاست فشار بر پاکستان نباید بسیار خوشبین بود. [۱]

با تمدید نشدن حبس خانگی حافظ سعید، رهبر سازمان "لشکر طیبه"، اسلام آباد بار دیگر یک برگه ای سیاسی آزموده ای را بکار برده تا در صورت واکنش تازه واشنگتن با دست داشتن این "برگه ظفر" بتواند حتی امتیازات بیشتر کسب کند. این امر به نوبت خود بیانگر "عدم فرمانبرداری بی چون و چرای" پاکستان از  امریکا می باشد.

حافظ سعید در حبس خانگی

نظر به گزارش دان – Dawn -، شبکه خبری و روزنامه بزرگ پاکستان، دادگاه عالی پاکستان در لاهور حبس خانگی حافظ سعید، رهبر  پر آوازه "لشکر طیبه" آن کشور را تمدید نکرد. بزودی بایست تذکر داد که "لشکر طیبه" – نظر به ملاحظات سیاسی و امنیتی به سازمان "جماعت الدعوا" تغییر نام داده است. به این ترتیب - بر اساس فیصله محکمه - حافظ سعید، رهبر یکی از وحشتناک ترین سازمان های تروریستی بتاریخ ۲۶ام نوامبر از اسارت خانگی آزاد گردید. عبدالسمیع خان، قاضی محکمه عالی پس از بررسی به این نتیجه رسیده بود که گویا آزادی سعید منجر به "دشواری های دیپلماتیک و یا مالی" برای آن کشور نمیگردد. [۲]   حافظ سعید در جنوری سال ۲۰۱۷ به ظن اعمال تروریستی به حبس خانگی، نخست برای سه ماه محکوم گردیده و پس از آن فیصله محکمه چند مرتبه، تا آخرین رهایی او از حبس، تمدید گردیده بود. سعید به رسانه ها گفت که پایان دادن با بازداشت او "معادل پیروزی حقیقت" است و او آن را "ضربه جدی" به درخواست هند در مورد اعمال تروریستی می خواند.

حکومت ایالات متحده امریکا، سعید  را یک تروریست ویژه بین المللی شناخته و برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری وی گردد، ده ملیون دالر امریکایی جایزه گذاشته بود. شکفتگی موضوع در این نکته نهفته است که یک هفته قبل از آزادی سعید، کنگره ایالات متحده امریکا فیصله کرده و  پرداخت بیشتر کمک مالی آن کشور را به پاکستان به اقدامات اسلام آباد علیه لشکر طیبه مشروط ساخته بود.  

ریشخند پاکستان به اداره ترمپ

با نظر داشت گذشته ها، این کنش پاکستان بیانگر کدام  نوآوری در سیاست اسلام آباد نیست. دست کم از چهل سال به این  سو – نظر به علل سیاسی و استراتژیک – بازیگران سیاسی پاکستان با "مهارت های زبان زد دیپلماتیک  انگلیسی" بر  همتایان امریکایی شان "چربی" کرده و از واشنگتن باج میگیرند. پس از آزادی سعید،  وزارت خارجه پاکستان باز هم ادعا کرد که  کشورش از سازمان های تروریستی پشتیبانی نکرده؛ بر خلاف در راستای مبارزه علیه تروریسم نقش پیش آهنگ را بازی کرده است؛ در عین زمان اسلام آباد اعتراض هند علیه آزادی سعید را نیز قاطعانه رد کرد. در این رابطه در یک اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که پاکستان "هر نوع تروریسم، چه انفرادی و چه گروهی زا محکوم میکند. قصد، اقدامات و پیروزی های پاکستان در مبارزه با تروریسم، خشونت ناشی از تروریسم و تروریست ها در جهان بی نظیر است." [۳]

زمانی که در ماه اګست سال، دونالد ترمپ گفت که امریکا در مورد پناهگاه های امن برای  طالبان و یا دیگر گروه ها در پاکستان که امنیت منطقه و فرا منطقه ر ا تهدید میکنند، نمیتواند خاموشی اختیار کند، وزارت خارجه پاکستان انکار کرد که هم چه گروه های تروریستی در خاک آن کشور فعالیت دارند.  

مگر میشد آفتاب را با دو انگشت پنهان کرد؟

سازمان "لشکر طیبه" – موسوم به جماعت الدعوا – در سراسر پاکستان به شکل علنی فعالیت میکند. دفتر مرکزی این سازمان به مثابه یک مجتمع پرشکوه در لاهور، با گزینش گروه های مشخص تروریست ها را بسیج کرده، آنها را با عقاید افراطی آراسته ساخته و پس از آن آنها را برای آموزش نظامی به "کارگاه های تروریستی" در مناطق مختلف، به ویژه در مناطق قبایلی میفرستد. اینکه حکومت ایالت پنجاب  در گذشته ها از طریق کمک های مالی این مرکز را تقویت میکرده،  در واقع "یک امر آفتابی" است. لشکر طیبه در راستای بسیج گروه ها، تقویت مالی و گرد آوری امکانات تکنیکی از نهاد های خیریه ای که رسمیت دارند، بهره برداری میکند. از جمله میتوان از این سازمان ها در پاکستان در خدمت لشکر طیبه نام گرفت:

-       فلاح انسانیت فوندیشن،

-       الانفال ترست

-       تحریک حرمت رسول،

-       تحریک تحفظ قبله اول و نهاد

-       دانش آموزان المحمدیه 

لشکر طیبه مسئول یک سری از حملات تروریستی در جنوب آسیا، از جمله مسئول حملات نوامبر سال ۲۰۰۸ در ممبی/هند شناخته شده است؛ در این جملات  ۱۶۵ نفر به قتل رسیدند. براساس اسنادی که از خانه اسامه بن لادن در ابت آباد پاکستان بدست آمده، سازمان تروریستی القاعده در ابن مورد با لشکر طیبه همکاری کرده است.  نظر به گفته بروس ریدر، مشاور امنیتی بارک اوباما، رییس جمهور گذشته امریکا اسناد   بدست  آمده  از مخفی گاه اسامه بن لادن بیانگر همکاری نزدیک بین حافظ سعید و بن لادن می باشد. حافظ سعید در مشورت با عبدالله عزام، که بنام "پدر جهاد جهانی" معروف گردیده است، سازمان لشکر طیبه را تاسیس کرده و از بدو امر  از حمایت های مالی و پشتیبانی عقیدتی سازمان القاعده برخوردار بوده است.  حافظ سعید، اسامه بن لادن را "شخصیت عالی جهان اسلام" گفته و از "خدمات" او برای اسلام ستایش میکند. [۴]

در یک وجیزه وطنی گفته میشود "بگو رفیقت کیست، تا گویم کیستی." مگر دوستان، پشتیبانان و مربیان تروریست ها، خود تروریست نیستند؟ اینکه اکنون دونالد ارمپ در قبال استراتژی نو در مورد افغانستان، با پاکستان مشخص چه تدابیری اتخاذ کرده و  به کدام تدابیر تاثیر گذار دست خواهد زد، عجالتاٌ مبهم تلقی میگردد. ولی احتمال آن دور به نظر نمیرسد که ترمپ مانند جورج بوش و بارک اوباما در این مورد طفره رفته و اهمال کاری کند. ولی پاکستان با آزادی حافظ سعید یک گام  مهم تاکتیکی برداشته است. در صورت فشار زیاد واشنگتن، میشد که اسلام آباد رهبر تروریست های لشکر طیبه را دوباره به اسارت خانگی کشانده و در حین حال توجه  اداره ترمپ را در مورد  سازمان های تروریستی طالب و حقانی که از خاک پاکستان امنیت و ثبات افغانستان را برهم میزنند، منحرف سازد.

----------------------------------------------------------------------

رویکرد ها: 

 [۱] سید موسی صمیمی،  دایره شیطانی" استراتژی تازه ایالات متحده امریکا در مورد پاکستان" در تارنمای گفتمان

 http://www.goftaman.com/index.php/prs/111-siyasi/627-dayera-shaytani

[۲]  

https://www.dawn.com/news/1372167

[ ۳]

در تارنمای

Longwar Journal

https://www.longwarjournal.org/archives/2017/11/pakistan-laughingly-says-its-fight-against-terrorists-is-unmatched-in-the-world.php?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+LongWarJournalSiteWide+%28FDD%27s+Long+War+Journal+Update%29

[۴] Report: Osama bin Laden helped plan Mumbai attacks

در تارنمای

Longwar Journal

https://www.longwarjournal.org/archives/2012/04/report_osama_bin_lad_2.php







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دکتر سید موسی صمیمی