هویت زدایی اقوام به بهانۀ توزیع شناسنامه های برقی

۱۷ ثور (اردیبهشت) ۱۳۹۷

به نام خداوند جان و خرد

 

 هویت زدایی اقوام به بهانۀ توزیع شناسنامه های برقی


تنوع و تکثر قومی و زبانی از مهمترین مشخصه‎های افغانستان به شمار می‎روند. این سرزمین نگون‎بخت از آغاز هستی سیاسی و جغرافیایی خویش که بدون تردید استعمار جهانی در شکل‎گیری آن نقش برجسته داشت، همیشه با بحران قومی و زبانی مواجه بوده است.

باید اذعان کرد که صرف وجود قومیت و چندگانگی فرهنگی و زبانی در یک کشور عامل بحران به شمار نمی‎رود، بلکه اعمال سیاست قومی و نگرش برتری‎طلبانه‎ی حاکمیت‎ها است که جامعه را دچار بحران و تضاد قومی-زبانی می‎سازد.

سوگمندانه دولت‎های افغانستان به همین دلیل، دچار فروریزی و سقوط سیاسی شده اند. چون با توجه به ساختار اتنیکی این جامعه، که هیچ قومی اکثریت نفوس کشور را تشکیل نمی‎دهد، اتخاذ و استمرار هرنوع سیاست قومی که نتیجه‎ی محتوم آن ایجاد بدبینی، تضاد و در نهایت خیزش قهری مردم است، محکوم به شکست بوده است. چنین رویکرد سیاسیِ غیرمدنی و قبیله گرایانه، به جزء حمایت از سیاست هژمونی کشورهای دخیل در بحران سیاسی افغانستان، هیچ گونه منفعتی دیگری نمی‎تواند داشته باشد.

حکومت کنونی که از درون دچار تضاد و بحران مشروعیت دموکراتیک است، بیشتر از هر دولت دیگری در تاریخ معاصر افغانستان به نفرت پراگنی و سوءتفاهم ملی دامن می‎زند. زیرا این حکومت نامشروع که فاقد کمترین جاذبه‎ی ملی است، بقای خود را تنها در ایجاد بحران و توطئه‎ چینی میان اقوام و مذاهب افغانستان می‎داند. لهذا اغراق نخواهد بود اگر بگوییم تمامی مصایب و ناامنی‎های کنونی در شهر کابل و سایر ولایات کشور، سناریویی از قبل تنظیم شده بوده و فقط زمینه‎سازی برای تداوم نامشروع همین حاکمیت است.

بنابراین توزیع یکجانبه‎ی شناسنامه‎های برقی با رویکرد حذف هویت اقوام از جانب ارگ نیز دقیق در همین راستا طرح‎ و مهندسی شده است. ورنه برای اهل سیاست پر واضح است که حکومتی که در پایتخت کشور حاکمیت حداکثری ندارد، توان توزیع و انجام چنین پروژۀ کلان ملی را در سطح کشور هرگز نخواهد داشت! بدون تردید اعلام توزیع تذکره‎های برقی صرف به خاطر بحران‎سازی بوده و ارگ فقط برای مقاصد شوونیستی خویش دست به هویت زدایی می‎زند.

با جرئت می‎توان گفت که عصر کنونی، عصر پایان حاکمیت‎های مطلقه، تداوم سیاست تبعیض و پایان انحصاری قدرت است. امروزه جهان به سوی دموکراتیک‎سازی نظام‎های سیاسی و نهادینه‎سازی حاکمیت قانون میلان داشته، هرگونه اقدام تک روانه نتنها که محکوم به شکست می‎باشد که حتی مایه‎ی شرمساری حاکمان نیز میگردد.

اکنون که کشور به وسیله‎ی حاکمان بی‎سویه و متعصب‎ به سوی بحران قومی سوق داده می‎شود، از مسوولیت نیروی‎های ملی و دموکرات است که در مقابل تکتیک بحران‎زای ارگ واکنش دقیق و مسوولانه نشان دهند و کشور را از رفتن به سوی جنگ خانماسوز قومی نجات دهند.

حزب آزادگان افغانستان در چنین شرایط حساس و بحرانی، با درک مسوولیت تاریخی خویش، آماده‎ی دفاع از ارزش‎های ملی و هویتی اقوام این سرزمین بوده، از تمام روشنفکران، احزاب ملی‎، فرماندهان دلسوز و آزاده و همه‎ی شهروندانِ که طرفدار زیست باهمی و ایجاد جامعه‎ی دموکرات و چند صدایی اند، می‎خواهد تا در مقابل چنین حرکت شوونیستی و تفرقه افگنانه متحد گردیده، از خود واکنش مسوولانه نشان دهند. ما معتقدیم، بدون ایجاد یک خانه‎ی فکر و تفاهم سیاسی که در جهت بسیج ملی فعالیت نماید، ناممکن است که جلو توطیۀ ارگ و حامیان بیرونی آن را گرفت. حزب آزادگان در خصوص مسائل حساس ملی آماده‎ی مذاکره و گفتگو بوده، هرگونه واکنش سیاسی را برای خویش محفوظ می‎داند.  

 

بیا تا جهان را به بد نسپریم

 

هیأت اجراییۀ حزب آزادگان افعانستان








به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

م. فروغ 11.05.2018 - 04:41

  بلی این حقیقت علمی است که هویت نژادی و قومی وعشیره ای توسط تاریخ ژنیتیکی طبیعی به وجود می آید نه به قانون وضعی وفرمان یا تاریخ سیاسی بشر .تقسیمات سیاسی حدود و نام قلمرو هارا میتواند موقتآ یا دیر دگرگون کند که به اثر جنگها ، صلح و یا سازش به وجود می آید تغییر دهد اما نه هویت نژادی را متغییر میسازد و نه اساس زبان را و نه توان آنرا دارد نگاه کنید به قرن بیستم در شوروی سابق. ------------------------------ قرآن هم که مرجع و منبع اول استنادی دین مسلمانان است شعب و قبایل را حگم دینی و دایمی بخشیده است . اگر جمعیت ها به خاطر حفظ ارزش های قومی و شعبی خود به پا میخیزند متابعت از حکم قرآنهم است .

حسیب فولاد ارگو10.05.2018 - 07:36

  حرکت یا مقاومت مدنی که از بر اندازی پسوند و پیشوند نام افغان باید به راه انداخته شود شیوه موثر مبارزه بدون خشونت است . طرح آن باید توسط احزاب ریخته شود و طور سالم به پیش برود . حقیقت اینست که فاشیزم قبیله از حسن نیت وافر ما که به غفلت تبدیل شد استفاده سوء سیاسی نمود و کار به جایی کشید که خلاف همه متون قرآنی و تاریخی میخواهند نام یک قوم بر ما و سایر اقوام به زور و اجبار تحمیل شود . آیا میتوان همه ساکنان هندوستان را هندو گفت یا ساکنان انگلستان را انگلیس خواند ؟ واضح است که نی . هویت را تاریخ میسازد نه قانون و نه فرمان و فرمایش .

خان محمد یادگار08.05.2018 - 12:37

  ما چه ضرورت داریم بگوییم قالین افغانی در عوض میگوییم قالین افغانستانی ( که انواع ساخت آن ) که در مروج تجارت بریند BRAND گفته می شود میتواند بالای قالین ستیکر شود مانند ( چکش ، اخل چوب باش ، ساروقی ، علی خواجه و صد های دیگر ) که هم موجب اصالت است و هم شهرت و تبلیغات تجارتی این است یک نمونه و هزاران پیشوند . پسوند دیگر

م . ش .ف کابل07.05.2018 - 05:33

  دیدگاه موثر در برابر این توطیه بحران آفرینی برای حفظ کشور واحد اینست که بیایید به جنبش متحدانه مقاومت مدنی بپردازیم بدون خشونت و با تدبیر . فلسفه مبارزات عدم خشونت مردانی مانند فقید مهاتما گاندی داکتر مارتین لوتر کینک ،نلسن ماندیلا یا کسانی چون استیو بیکو یا اونگ سان سوکی را مطالعه و چون بعضی تفاوت هایی در طرز عمل است با انتخاب مناسب به جریان ناهنجار کشور این راه را پیش ببریم به نظر میرسد ترک استعمال کلمه افغان و افغانی در پیشوند ها و پسوند ها باشد که به تدریج از استعمال انداخته شود . این حرکت مدنی در حرکت احزاب با تجربه و آگاهان میتواندخوب تر پیش برود. اتلاف هایی یکی پی دیگر را گرچه نمیتوان بی اهمیت دانست اما در تجربه زود شکن است .
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



حزب آزادگان