صدیقه جوان قربانی جنایت طالبان آشوبگر وخشونت طلب شد

١٩ دلو (بهمن) ١٣٨٩

ویدیوی سنگسار صدیقه جوان  راکه با چادری در حفره زمین نشسته بود واطراف این زن بدبخت را یک تعداد از اهالی منطقه که سنگ های به بزرگی یک مشت انسان دردست داشتند وبسوی این زن بخت برگشته حواله مینمودند بطور حتم  در صفحات  ویپسایت های افغانی مشاهده نمودید  و ودر پای عمل سنگسارحتی یک مرد بی خرد به زن جوان که از شدت درد زخم های سنگسار بخود ویپیجید نزدیک شده وبا تفنگ دست داشته  در سروصورت این زن  دوفیر نمود وبه زندگی اش خاتمه داد  به تعقیب آن جوانی را که مشک های آن بسته بود نیز در همان محل  مانند صدیقه جوان سنگسار نمودند .

 

تماشای  هردو صحنه چنان تکان دهنده , وحشت زا و یک واقعه  دلخراش بود که انسان را خیلی متاثر وحتی وضع بیننده ها را منقلب وآشفته خاطر ساخت , هیج به تخیل یک انسان نمی  گنجد  که در قرن بیست ویک چنان یک عمل شنیح وجنایت آمیزدر دورترین ومنزوی ترین منطقه جهان به وقوع بپیوندد.  اهالی بی خرد منطقه نیز که  بنا به فتوای کور کورانه یک ملای بی سواد که خودرا پیرو طالب میداند و روش مذهب خشونت طلب وهابی راتعقیب میکند این عمل راانجام دادند  دراین جنایت شریک بوده وبائیست ازروی ویدیو هر یک آن شناسائی وبه جزای اعمال ناشایست خویش برسند , با تاسف عمیق  در این جمعیت حتی یک شخص هم پیدا نشد که فتوای ملا ی بی دانش وبی معرفت  که بدون محکمه که  مخالف قانون جزای مملکت  و مغایر شئونات  مذهبی و فرهنگی  کشور است  مردم  را از این رسوم ناپسند بر حذر دارد.

 

گرچه در بعضی از ویپ سایت های افغانی این ودیدو نشر شد ولی طوری که شاید ویاید از جانب اهل قلم واندیشه باز تاب گسترده  داده نشد که قابل تاثر است و لی صرف موسسات حقوق بشر افغانستان وگروپ جنایت مقابل بشردرمورد این واقعه حیرت انگیز وگیچ کننده به مقامات دولتی افغانستان پروتست  وخواهان پی گیری جدی این جنایت  ار نگاه قانون شدند.

 در بعضی از بخش های مملکت  دین  ومذهب را با رسوم وفرهنگ قبیلوی قاطی نموده و این نوع روش مطلق باوری  مذهبی توسط ملاهای کم سواد و کج اندیش  منطقه نیزحمایه وتشویق میشود بطور مثا ل ٌبد دادن دختر ٌ که یکی از اعضای مرد فامیل قتل میکند ویا  جنایت در مقابل یک فامیل دیگر انجام میدهد و نظربه فیصله چند نفر بزرگ  قبیله  به فامیلی که در حق آن جنایت صورت گرفته باید فامیل قاتل  یک دختر مظلوم وبی گناه  فامیل  را به حیث کنیز به فامیل دیگر به اصطلاح خودشان ٌبدٌ بدهد واین دختر واژگون بخت تا زنده است از سوی اعضای فامیل دیگر سوه استفاده جسمی , جنسی  وروحی میشود واین روش  در منطقه ای رواج است که از مذهب وهابی طالیان با سر وجان  دفاع  نموده و به این عمل خویش  صبغه اسلامی هم داده اند وادعا دارند که بد دادن دختر صلح را به قبیله رونما ساخته وصلح آوردن یک حرکت اسلامی است .واینکه یک موجود ضعیف قبیله وبی گنا برای آنکه دختر است بار جنایت یکی از اعضای فامیل را تا زنده است بدوش  بکشد  آنرا اسلامی میدانند. و رسوم دیگر ختنه دخترک های بی گناه است که آله تناسلی دخترک جوان را مصله میکنند تا دختر نتواند عمل جنسی را انجام دهد واین عمل کرد در بین فرهنگ  قبیلوی  بکلی مجاز است .

این چه نوع  روش اسلامی  است که خشونت در مقابل موجود ضعیف جامعه که دختر ولی یک انسان  است  انجام میدهند.  چرا اوشخصی که قتل کرده سنگسار نمی شود ؟چرا یک موجود ضعیف وبی گناه بنام یک انسان استفاده سوه قبیلوی میشود؟واین رسوم خشونت آمیز در زمان پیش از اسلام در اعراب بدوی رایج بود که دختران بی گناه رابرای آنکه دختر است زنده بگور میکردند وبعد از گذشت هزارو چهار صد سال این خوشونت طلبی و آشوب گری  هنوز هم در جامعه ما مروج است .

 

ملاهای که این نوع فتوامیدهند اینها همه مردمان بی سواد و یا کم سواداند که اول وظیفه  چلی  را در یک مسجد داشته که تاوه خانه مسجد را گرم نمایدو  وصحن مسجد را جاروب کند وبعد از گذشت یک زمانی  ملای مسجد این شخص را به نظربه خوش خدمتی که در مسجد نموده  به سمت طالب ارتقا بخشیده که وظیفه طالب در جامعه ما جمع  آوری نان ملاه از محل وگذر است وبعضا که ملا برایش یک  مصروفیت پیدا شد طالب  مسجد  موقتا پیشنماز شده وبعد از این اینکه ملا در گذشت همین چلی یا طالب ملای منطقه میشود وبعد از چند سال این ملا به مولوی راتقا میبابد واهالی قبیله که بی سواد اند دست های ملا را بوسیده  واز این مرد کم سواد وبی دانش  یک مرد روحانی میسازند وهمین ملاها است فتوای سنگسار یک انسان را صادر میکند .

اهل بصیرت ودانش با ئیست روی این نقیضه اجتماعی تمرکز نموده وتوسط قلم واندیشه های مثبت به مقابل این نوع جهالت مجادله کنند  سعی کنند که در کردار وپندار جامعه ما  تغیرات آورده وبه منظور مصالح همگانی مردمان ما را از آشوب گری , پشخار گری وخود نگری نجات دهند. 







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



داکتر سخی سیدکاغذ