فساد اداری با نصب تیلفون پیامگیر حل نمیشود

٣ حمل (فروردین) ١٣٩٠

چندی قبل خبر را درسایت بی بی سی خواندم که میگفت دادستان کل برای جلوگیری از فساد اداری تلفن پیامگیر را در دفترش نصب میکند تا با مردم مستقیما در تماس باشند همیینگونه  خبر های متعدد که از تلاش ها برای جلوگیری  از اختلاس ، رشوه و فساد اداری در ادارات افغانستان سخن میگوید  مدتهاست به صورت متواتر از طریق رسانه ها به نشر میرسد  با خواندن این خبر شعر از بیدل یادم آمد که میگوید

دانا به همین صوت و صدا میگوید               اکثر به اشارات و ادا میگوید

بی کام و زبان هزار حرف است اینجا           آیینه به روی تو چها میگوید

برای بسیاری ها  نکته قابل تامل این است که چرا با وجود این همه تلاش ها  دولت  تا حال نتوانسته است  جلو این همه فساد را بگیرد این بن بست ها میتواند حقیقت را اشکار بسازد  که ریشه این همه فساد از جایی دیگری آب میخورد.

به باور بیشتر  مهمترین دلایل فساد در ادارت افغانستان ضعف اداره و مدیریت و استخدام اشخاص و افراد به اساس ارتباطات  و سلیقه های مختلف سیاسی ، قومی و گروهی در پست های کلیدی ادارات است . این روابط و ضوابط مسوولین ادارات با اشخاص صاحب نفوذ و گروه ها سبب میگرددتا مسوولین و یا اشخاص اختلاسگر و فاسد نوعی امنیت وآسودگی خاطر در انجام فساد و اختلاس داشته باشند .

کسانی که  به اساس وابستگی های مختلف با اشخاص صاحب نفوذ و گروه ها وارد سیستم ادارات افغانستان میشوند معمولابا کیسه های خالی میایندو  بیشتر با  کیسه  های پربرمیگردند این روند  مدتهاست در این وطن همینسان  ادامه دارد.

این واضح است که  وارد شدن اشخاص و افراد مفسد در سیستم دولتی و غیر دولتی که دست شان به فساد و اختلاس میرسد بدون  حمایت و پشتیبانی  اشخاص با نفوذ امکان پذیر نیست  شنیدن صدای معترضین که هیچ حمایت کننده و مدافع برای تضمین  امنیت  آینده خود ندارند میتواند به انها درد سر ساز شود و هم نمیتواند راه حل  برای جلوگیری از فساد باشد

جناب  دادستان کل به این نکته متوجه شده اند که سرنوشت شخص بیدفاع که از یک ولسوال با نفوذ تا دندان مسلح شکایت میکندچی خواهد شد ولسوال و یا هر مسوول بلند رتبه دولتی که از جوانب مختلف سیاسی و گروهی شدیداحمایت میشوند و به اساس یک مصلحت قومی و گروهی و تنظیمی آمده باشد امکان دارد با یک تلفون شخص ساده و عادی از کار بر کنارشود و یا مجازات شود ؟ و یا هم تصامیم  که او گرفته است برعکس  شود؟ مگرچی تضمین وجود دارد که صدای شخص بیدفاع و مظلوم را بر تصامیم او ترجیع بدهند و این شخص در آینده بتواند  بدون هیچ درد سری در همان منطقه زیر نفوذ همان شخص به  زندگی عادی اش  ادامه دهد؟

به باورکل اینگونه حرکات و  شنیدن صدای اعتراض مردم از طریق تلفون وقتی امکان پذیر است که قانون صد در صد در کشور حکمفرما باشد وبجای روابط و ضوابط  لیاقت، شایستگی و کاردانی جایگزین مسوولین ادارت دولتی افغانستان گردد.

در شرایط حاضر مشکل اصلی در افغانستان این است که اکثرامردم به دلایل مختلف جراات آشکار ساختن حقایق در باره  عاملان فساد را ندارند اینجاست  به اصطلاح دزد هم میگوید دزد و صاحب خانه هم میگوید دزد پس کدام نیروی خواهد بود بود تا ریشه اصلی این فاجعه را از میان مردم افغانستان تشخیص کند و شجاعت  آن رایابد تا انهایی را هم که با نفوذ سیاسی ، گروهی و قومی در انجام  فساد و اختلاس در ادرات دولتی و غیر دولتی افغانستان شریک هستند  به حساب دهی فراخواند؟

 در شرایط حاضربه دلایل عدم موجودیت امنیت کامل این امر امکان پذیر نیست  جلوگیری  از فساد به نسبت نفوذ اشخاص کلیدی در ادارات  که خود ریشه فساد هستند محال است و این امر نیاز به تطبیق کامل قانون، تامین امنیت سراسری در کشور و تطبیق صد درصد عدالت دارد به باور کل شنیدن صدای اعتراض مردم از طریق تلفون شاید کمتر بتواند در جلوگیری از فساد موثر باشد.

در بخش دیگر عدم موجودیت ستراتیژی وپالیسی روشن و موثردر تطبیق برنامه های کار آمد ، بنیادی و موثر دربیشتر ادارت غیر دولتی که وسیله فراهم آوری کمک های جهانی بنام مردم افغانستان هستند هم در گسترش فساد رول دارد.  استفاده غیر موثراز پول کمکی  به نام مردم افغانستان توسط نهاد های مختلف خارجی را هم   میتوان نوعی فساد  نامید

 اگر سیستم درست برای حساب دهی در دولت افغانستان باشد باید در تفاهم با کشور های کمک کننده این نهاد ها برا ی حساب دهی سالانه  فراخوانده شوند و کار کرد های ایشان تحت نظارت دولت افغانستان باشد.تا در آینده کشور های کمک کننده هم دولت افغانستان را در سهل انگاری در تطبیق برنامه های بازسازی  و حیف و میل کمک هایشان ملامت نکنند. 







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



داکتر جلیله سلیمی