نیرو های افغان و مسولیت امنیت کشور

٤ حمل (فروردین) ١٣٩٠

 آقای حامد کرزی روز سه شنبه در نشستی در اکادمی ملی نظامی زمان آغاز روند انتقال مسولیت امنیت قسمتی از مناطق را که در مرحله نخست به نیروهای افغانی در نظر است به تفصیل ارایه و به مردم اعلان نمود و نیز علاوه نمود که دیگر نمی خواهد که مسولیت امنیتی در اختیار خارجی ها باشد.

قوت های افغانی بر بنیاد این طرح دو ولایت (استان) و پنج شهر را از لحاظ امنیتی در ماه جولای زیر پوشش و کنترول خود خواهند داشت.

و به گفته فرماندهان شروع روند تسلیم دهی مسولیت های امنیتی از زمان آغاز خروج نیروها ی امریکایی بصورت تدریجی و گام به گام تحقق خواهد یافت .

منابع رسمی افغان و ناتو امید وار اند که انتقال مسولیت امنیتی تا ختم سال 2014 به پایان خواهد رسید و اداره اوباما مصمم اند که در این ماموریت به نبرد ایشان نیز خاتمه دهند.

انتقال مسولیت در زمانی صورت می گیرد که در حدود ده سال است که همشریان ما تلف می شوند و رسیدن به یک گفتمان سیاسی که دور نما و آینده آن مطلوب باشد با طالبان و دیگر گروه های مسلح به نظر نمی خورد.

دولت افغانستان در قدم نخست به گرفتن مسولیت امنیتی  ولایات از قبیل پنجشیر،شمال کابل،بامیان،شمالغرب کابل، و به آن مناطقی که در چند سال اخیر نسبتآ آرام بوده مبادرت خواهند ورزید، ونیز به آن مناطقی که به اثر خراب شدن اوضاع ساحات دیگر کشور را متاثر ساخته است توجه جدی بعمل آید .

آقای کرزی رییس جمهوری افغانستان در سخنرانی خود به اولویت مناطق اشاره کرد که نیروهای امنیتی افغان در تابستان امسال امنیت لشکر گاه مر کز ولایت (استان) هلمند را در جنوب افغانستان ،مرکز ولایات (استان های)  هرات در غرب ،بلخ در شمال یعنی  مزار شریف و مهتر لام مرکز ولایت (استان) لغمان در شرق افغانستان را به عهده خواهند گرفت.

همچنان آقای کرزی ولایت کابل را نیز مشمول این برنامه دانسته که مرکز آن در لست موجود می باشد، و انتقال مسولیت خواهد نمود، ولی بر خلاف آن، ولایت کابل از دیر زمانی است که در کنترول نیرو های افغان قرار دارد.

 

آقای رییس جمهور در نشستی که در پوهنتون ملی نظامی سخن می گفت یکبار دیگر از مخالفین دولت خواست تا سلاح های خود را به زمین گذاشته و به پروسه صلح بپیوندند.

آقای کرزی می گوید: ما همه می دانیم تمام این مردم که سلاح بر داشته اند و علیه دولت جنگ می کنند تروریست نیستن ودر پیوند به آن می افزاید، که من درک می کنم و اعتراف می کنم که نا رضایتی و گله و شکایتی که آن ها از دولت دارند این سبب آن شده که ایشان در صف شورشیان و مخالفین قرار گیرند.

آقای کرزی با اشاره به حملات هوایی و شبانه نیروهای ناتو که سبب تلفات مردم بی گناه و ملکی شده و حتی باعث عصبانیت رییس جمهوری هم گردیده  در میان این همه علت ها انگیزه ها یکبار دیگر از اشتباه هات آن ها یاد آور شد، و سر انجام آقای کرزی رییس جمهوری افغانستان گفتن که ما باید به هر نحوه که می شود به این خون ریزی نقطه پایان بگذاریم .

در حقیقت سپردن تامین امنیت این کشور به نیروهای افغان تا سال 2014 میلادی از پیشنهاد های اصلی آقای کرزی در نشست کابل بوده است.

ولی عده از مردم عقیده بر آن است: که

 

افغان توان مقابله با مخالفین و تامین امنیت را دارند؟ آیا نیروهای

مردم شریف و بادیانت افغانستان امروز نسبت به هر مردم دیگر بسیار تیز هوش و با درک و درایت اند که نه تنها می توانند اوضاع کشور خود را به تحلیل بگیرند، بل اوضاع دنیا را نیز به درستی به رسیده گی می گیرند، ولی درین روند مهم چند نکته در خور توجه است که اگر به آن اهمیت و ارزش داده شود بی تردید که نیروهای امنیتی ما از عهده آن به خوبی خواهند بر آمد و حتی با عث فخر مردم خود هم خواهند بود. افزون بر آن این نیرو ها در آینده های نه چندان دور باعث کمک به منطقه و دنیا نیز خواهند شد.

الف- نیروهای افغان باید از لحاظ کمیت و کیفیت به حدعالی آن تقویت و بصورت جهانی استندرد و معیاری شوند و در مقایسه به نیرو های کشورهای منطقه به هم سطح قرار گیرند.

ب- سازمان ملل و کشور های ابر قدرت و ذیدخل در قضایای افغانستان  باید از دست درازی و مداخله کشور های منطقه در ارتش، پولیس و امنیت ملی افغانستان جلوگیری نموده و حمایت ازاین روند را مکلفیت خود دانسته، و نیز آنها را متوجه اشتباهات شان کنند.

ت- نیرو های امنیتی افغانستان باید با یک میکانیزم درست، روحیه اسلامی، ملی ووفاداری به وطن،روشن فکر، با مورال بالای رزمی وبا بافت درست ملی و مردمی چوکات بندی شود.

ث- نیرو های افغان باید بصورت عالی تسلیح و تجهیز شوند و به قدر کافی اکمال شوند وشرایط خوب زنده گی برای ایشان فراهم شود، و از هیچ ناحیه نه هوایی و نه زمینی کمبود احساس نشود.

ج-نیرو های امنیتی اعم از ارتش ملی،پولیس ملی، امنیت ملی همواره با مردم خود با یک همدلی،همدردی و با محبت در همه امور کمک و معاونت نموده تا مردم در همه حالات به قوت های امنیتی کشور خود باورمند باشند بالمقابل آن ها را کمک و همکاری کنند و این دو روی یک سکه است. بدون شک، کمک و همکاری طرفین سبب کامیابی و بهروزی مردم وطن و نیرو های امنیتی کشور خواهد شد در غیر آن کار بجای نخواهد رسید که نتیجه مطلوب و مفید به مردم ، وطن و نیرو ها در پی داشته باشد.

ح- حکومت افغانستان و شورای ملی مکلفیت دارند تا در نهاد های امنیتی افرادی را بگمارند که وفادار به وطن،مسلمان،با ایمان،راسخ،متخصص،شایسته،بدون کدام وابستگی به کدام طرفی و در هر تصمیم باید منافع و مصالح اولیا کشور را مقدم بر همه دانسته و خود را فدای مردم و وطن نماید و خدا،وطن،وظیفه را در هر زمانی حاضر بداند.

 

با احترام و حرمت به هم وطنان عزیزم

بر گرفته شده از سایت خبری انترنیتی واشنگتن پست

نوشته شده توسط آقای ارنیستو لاندونو

ترجمه شده توسط دل آقا صوفی زاده







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دل آقا صوفی زاده