انتقال مسولیت از نیروی های بین المللی به نیروی های افغان!

٢٨ سرطان (تیر) ١٣٩٠

درین اواخر از طریق رسانه ها سر و صدای زیاد بلند است و سر زبان تمام رسانه ها قرار گرفته است و به اساس گزارشات انتقال قدرت از نیرو های خارجی به نیرو های افغانی اغاز شده که اولین ولایت که انتقال مسولیت را به دوش خود گرفتن ولایت بامیان بوده که بطور رسمی از سربازان ناتو به نیروی های امنیتی افغان تحویل شده است. طوریکه به تمام مردم افغانستان و جهانیان ویداست که ولایت بامیان از جمله ولایات امن افغانستان به شمار میرود.

  و نخستین ولایت این کشور است که برنامه انتقال مسولیت های امینتی را به نیروی های داخلی سپرد که از جمله وزیر داخله کشور بسم الله محمدی و وزیر دفاع ملی کشور عبدالرحیم وردک و سرپرست امنیت ملی دولت جمهوری اسلامی افغانستان و فرمانده ناتو در افغانستان نیز درین محفل حضور داشت. و قرار معلومات که شش منطقه دیگر افغانستان نیز اجرا میشود که شاهد ان هستیم که در کابل و هرات و نقاط چند این مسولیت سپرده شد. به اساس گذارشات دو صد و شصت نفر از سربازان زلاند و مالیزی در بامیان مستقر بودند که بامیان را ترک گفت و تعداد اندگی انها باقی خواهند ماند اما نقش انها بیشتر به منظور ارایه اموزش به نیروی های افغان و  کمک در بخش های توسعه ای خواهد بود که این نیرو ها هیچ کونه نقش را در عملیات های نظامی نخواهد داشت. قرار معلومات ریس یا فرمانده کل ناتو در افغانستان گفته است که جدول زمانی واگذاری مسولیت حفظ و تامین امنیت این کشور به نیروی های افغان تهیه کرده است که مطابق به ان عمل خواهند کرد. و قرار این طرح اجلاس سران کشور های عضو سازمان ناتو مطرح شود که تاده روز دیگر در پایتخت پرتغال برگزار خواهد شد. با این حال انتظار میرود که نیروی های ناتو حفظ ولایات جنوبی افغانستان مانند کندهار هلمند را تا دوسال دیگر به عهده داشته باشند. اگر یک مرور اجمالی بر وضعیت بامیان در اواخیر داشته باشم بامیان شاهد حوادث کمتر امنیتی بوده است با این حال مسوولان محلی درین ولایت بدین باورند که پس از خروج رسمی سربازان ناتو بامیان نیاز است که نیروهای امنیتی افغان بیشتر شود. مقامات و مسولین بامیان در مراسم انتقال مسولیت های امنیتی از این برنامه استقبال کرد و بدین باورند که باید درین قسمت دولت توجه بیشتر داشته باشد. چرا که ولایت بامیان از ولایات همجوار اسیب پذیر است به طور مثال وردک و بغلان را میتوان نام برد. و از نظر تحلیل گران مسایل سیاسی و مقامات دولتی و دولت امریکا با نگرانی های جدی روبرو هستند و منتقدان بدین باور است که خروج نیرو های امریکایی از افغانستان در شرایط کنونی میتواند دستاورد های نیروی های داخلی و بین المللی را به مخاطره بی اندازد. نویسنده و تحلیلگران بدین باورند که این یک گام مثبت است در راستایی خود کفایی نیروی های افغانی و نقش راستین جامعه جهانی بر وعده هایشان اما نویسنده بدین باور است که گرچه انتقال مسولیت کاری خوبیست در نفس موضوع ولی شرایط فعلی مسوولین امنیتی افغان که میتوان نام گرفت پولیس ملی، ادروی ملی و امنیت ملی از اموزش و ظرفیت بیش برخوردار نیست. و همچنان از نظر تجهیزات هم مشکل فراوان را روبروست ، افراد مسلکی هم درین رده دیده نمیشود، بیشتر کسانی بر قدرت هستند که پشتابانه های خارجی وحمایت تیم حاکم بر قدرت را با خود دارند بدین معنی که به افغانستان کار نمکیند. در صورت بروز مشکل افغانستان ترک نموده به طرف حامیان خواهد رفت و بر سرنوشت مردم افغانستان بازی خواهد شد. اصل شایسته سالاری و فساد به عد رسیده است در ادارات نامبرده که نیاز به زمان دارد که رسیدگی شود. من بدین باورم قبل از اینکه مسولیت به دوش نیروی های افغانی بسپارند باید نکات ذیل را در نظر میگرفت:

  • از نظر ظرفیت باید برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت به منظور بلند بردن نیروی های امنیتی در نظر گرفته و جنبه عملی پیدا میکرد.
  • از نظر تجهیزات هم باید توجه صورت میگرفت که باید نیروی افغان ما مجهزتر شده باز روی مسایل انتقال مسایل تمرکز میکرد.
  • افراد مسلکی و متخصص را بر مبنای معیاری های پذیرفته شده انتخاب نموده و مصدر خدمت به مردم افغانستان میساخت نه طوری فعلی.
  • یک پروسه شفاف را در نظر میگرفت که با یک نظارت دقیق پیگری میشد که اصل صلاحیت و مسولیت تفکیک میشد.
  • افراد وطن صادق ، وطن پرست و متعهد برای خدمت به مردم افغانستان گماشته میشد نه قاچاق چی و تروریست شناخته شده.
  • ترکیب قومی هم نکته است زیاد اساس و احساسات بر انگیز باید مراعات میشد که نمیشود.
  • مداخلات کشور های همسایه چه شکل رسمی و علنی و چه هم به شکل پنهانی مداخله در امور داخلی جلوگیر میشد که در رژیم فعلی امکان ندارد.
  • باید در مدت ده یا بیشتر از ان باید بالای افراد مسلکی و شایسته سرمایه گذرای میشد و امروز از وجود شان استفاده مثبت میکرد در پروسه انتقال مسولیت به نیروی های افغان که نشد.
  • و سایر مسایل.

خوب اگر دولت و جامعه جهانی موراد فوق را که اشاره کردم در نظر نگیرد مردم افغانستان شاهد روز های بعدی را خواهد بود و یک تحولات جدید برای مردم و افغانستان رو نما خواهد شد. در اخیر این عمل را یک فال نیک پنداشته و برای نیروی های داخلی خود توفیق میخواهم امید که یک نیروی قوی مبدل شده همه با یک احساس وطنپرستی و مردم دوستی دست به دست هم داده در راستایی باز سازی و خود کفایی و حفظ از تمامیت ارضی گام های اغازی شانرا بردارند و مصدر خدمت بیشتر به مردم رنج دیده افغانستان شوند و بیرق افغانستان را سرافراز نهگدارند. امین...







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



نجیب الله جویا