هشدار سریع امریکا به پاکستان

٣١ سنبله (شهریور) ١٣٩٠

 

بر بنیاد راپور ها، اداره آقای اوباما بصورت سریع و تند به جانب پاکستان هشدار داده است تا روابط خود را هر چه زود تر با طالبان قطع نماید و در جهت مهار کردن رهبران آن اقدام نماید. اداره اوباما التیماتوم داده که اگر پاکستان در رابطه مبادرت نورزد امریکا بصورت یکجانبه اقدام خواهد کرد، و پیامی که درین روز ها اخیرآ از منابع معتبر امریکای در جلسات و نشت ها  ارایه شده است انعکاس دهنده آن است که شیوه که پاکستانی ها در جهت محوه و نابود کردن تروریزم و دهشت افگنی در پیش گرفته اند بی اثر بوده است.

منابع کاخ سفید و آقای وزیر دفاع امریکا گفته اند که باید در تعین مسیر و تصامیم بصورت جدی مصمم بوده و دقیق به آن سنجش و رسیده گی شود، باوجود آن که وزیر دفاع از جزییات بیشتر خودداری نمود ولی روز سه شنبه در پنتاگون به خبر نگاران اعلان کرد که به هر قیمتی که باشد در حمایت نیرو های خود گام های متین نسبت به شبکه حقانی که روابط نزدیک با اداره استخباراتی پاکستان دارد خواهند برداشت.  ما همواره گفته ایم که نباید چنین رویداد ها رخ بدهد که شبکه حقانی در 13هم سپتمبر بالای سفارت امریکا در کابل انجام داد. و به همین منوال آقای پینتا گفته است که رییس جدید سیا آقای پیتریوس که در یک نشست خصوصی که در واشنگتن با آقای جنرال احمد شجاع پادشاه،مایک مولن رییس ستاد و نیز رییس ارتش پاکستان که روز جمعه در مادرید داشتند محور گفتگو های آنها را فعالیت های شبکه حقانی تشکیل می داد.

وزیر خارجه امریکا تا کنون باورمند است که رهبران سبک مغز و ضعیف پاکستان مواجعه به یک تهدید از سوی تروریستان و دهشت افگنان اند. اما بر پایه گذارشات که از درون جلسه حاکی است در جریان یک دو ساعت نشست که روز یکشنبه در نیویارک با همتای پاکستانی خود داشت او (کلنتن) به همتای پاکستانی خود هشدار داد که شما پاکستانی ها بسیار زود دوستان خود را در واشنگتن از دست می دهید، در ادامه این بحث ها و بر بنیاد راپور های رسمی از اداره اوباما که حکایت دارد، خانم کلنتن با اطمینان خاطر جلسه که با همتای پاکستانی خود داشت آنرا ترک کرد تا آن ها بدانند و پی برند که این ها هم می توانند یک تهدیدی برای پاکستان باشند تا اینکه هیچ کسی به این باور نباشد که روابط آن ها(پاکستانی ها)  نسبت به شبکه حقانی بیشتر بوده است تا امریکا.

اما بر بنیاد یک منبع رسمی دیگر که تاکید می ورزد که ایالات متحده امریکا به پاکستان هشدار داده که باید همه چیز در میرانشاه و هم چنان در اسلام آباد عوض شود، و منبع می گویید که امریکایی ها  ادعا کردند که میرانشاه اصل مرکز نفوس منطقه وزیرستان شمالی است یعنی جاییکه شبکه حقانی درآنجا مستقر است. منبع می افزاید که اعضای ارشد امریکا این را یک واقعیت می دانند که آن ها در کدام مکان و فضای آزاد زنده گی نمی کنند. اما ما با تشریک مساعی می توانیم در هر جای رهبران افراطی را دستگیر کنیم که با چنین یک مشارکت نایل به دستگیری رهبر القاعده در دورتر از شهر های کراچی و کویته شدیم .

طوری که فرماندهان امریکایی ادعا می کنند ایشان در حال پیشرفت و انکشافات در مقابل طالبان در جنوب افغانستان بوده اند، ولی طالبان و متحدین آنها نهایت سعی به خرچ داده اند تا گامی در مناطق شرقی کشور به جلو بروند، واکنون امریکا این شبکه را به مثابه یک تهدید عمده در برابر نیروهای خود تلقی می کند. شبکه حقانی در سال 1980 با کمک ایالات متحده امریکا و پاکستان در مقابل تجاوز شوروی سابق به خاک افغانستان تاسیس شد، و حقانی با یکجاه شدن با طالبان در سال 1996 قدرت را در کابل بدست گرفت و با سرنگونی طالبان در اواخر سال 2001 تمامآ به پاکستان جایی که امروز ازطرف اداره استخبارات امریکا به همکاری با القاعده متهم اند فرار نمودند. اداره استخبارات پاکستان تا کنون روابط خیلی نزدیک خود را با این شبکه نگهداشته است این شبکه الان بصورت عملی تحت رهبری سراج الدین حقانی پسر موسس این حزب پیش برده می شود، و این شبکه یک سد راه آیند اففانستان است. در پیوند به همین مسله دو سال قبل آقای اوباما در یک مکتوبی به رییس جمهوری پاکستان گوشزد کرد که شبکه دولتی استخبارات پاکستان روابط نزدیک با گروه های افراطی دارد منجمله شبکه حقانی که مانع این اعمال شود و علاوتآ متعهد به توسعه دادن روابط استراتیژیک پیرامون تبادل نظر در این جهت شد. چونکه بعد ها کمک های ارتش امریکا و بخش ملکی آن بطور چشم گیری به پاکستان افزایش یافت، و اداره امریکا بطور مکرر به جانب پاکستان اشاره نموده که شما یگانه شریک و همکار مهم امریکا در جهت مبارزه علیه طالبان هستید. همین طور دیپلومات های امریکایی همواره سعی نموده اند تا در جهت روابط میان افغانستان و پا کستان همانند هند و پاکستان روابط دوستانه را به ارمغان بیاوند. طوری که امریکایی ها ادعا دارند که فعالیت های استخباراتی و  همکاری ها ضد تروریزم  میان دو کشور درین سال خیلی ها فروکش نموده و نیز به پایین ترین حد خود تقرب نموده است که حتی می توان از مرگ دو پاکستانی که در جنوری این سال رخ داد و حمله که بصورت یکجانبه از طرف امریکایی ها بالا اسامه بن لادن در پنا گاه آن در ماه می سال روان در خاک پاکستان صورت گرفت. همینطور چندین ماه روابط دوری ونه آنقدردوستانه میان دو کشورعاری از تعاون رفته رفته به تشریک مساعی و همکاری دوباره برگشت. منابع رسمی سیاه اضافه می کند که بعضی یادداشت های اطلاعاتی را در اختیار دارد به رغم اینکه پاکستانی ها خواهشات و درخواست های اعضای سیاه را رد و برای ایشان ویزا فراهم ننموده اند. وقرار است دست کم به تعداد 100تن از میان 200 نفری آموزگاران که در آغاز این سال بیرون شده اند برگشت کنند. اما حملات اخیر در افغانستان را که در هفته اخیر منتهی به سفارت امریکا شده بود  به شبکه حقانی پیوند می دهند، این روند یکباره و غیر مترقبه افکار مقامات امریکایی را نسبت به این شبکه عوض ساخت.

به همین منوال روز یکشنبه پیامی که از جانب آقای کامرون سفیر امریکا در پاکستان به سطح عالی آن به  تصویب رسید ونیز به میدیا در اسلام آباد گفته شد که امریکا مدارکی در دست داشته که روابط دولت پاکستان را با شبکه حقانی نشان می دهد .

با وجود که منابع امریکایی گفته اند که آن ها در صدد راه های اند که با پاکستانی ها در پیش بگیرند، ولی روی همرفته دست کم دو عامل با عث محدود کردن گزینه های آنها می شود. طوری که جنگ ادامه پیدا می کند و پاکستان تعداد دوستان کمتری در کانگریس دارد ، که بودجه را به بطور فزاینده و مناسب تصویب و یا رد نماید. در عین حال اداره امریکا بطور قابل ملاحظه در صدد بی درد سر ساختن خود از این گرداب (جنگ افغانستان) که به نظر میاید که مانع و سد راه همه چیز پاکستان بوده واست بر آمده است.

یکی از منابع رسمی می گویند که آیا اختلاف در این خواهد بود که ما پروگرام انتقال را آغاز کرده ایم و ما برنامه باورکردنی احیاه نیرو های امنیتی را روی دست گرفته ایم و پروسه انتقال هم در حال عملی شدن است و این پروسه خواهی و نخواهی در منصه اجرا قرار داده می شود.

منبع تاکید می کند آنهای که مشتاق گذشته ها اند و آنهای که علاقمند به بی ثباتی اند پی برده اند که همه چیز به ارزیابی گرفته می شود.

 

در اخیر سخن باید گفت که از تمام مباحث، گفتگو ها در تمام حلقات سیاسی دنیا فهمیده می شود که همه وهمه در صدد نجات و حفظ منافع ملی و مردمی خود اند، روی همرفته همه ما و شما می دانیم و از بحث بالا هم برداشت کردیم که امریکا چیرا درین اواخر به یکباره گی و غیر مترقبه با چنین یک روش دیبلوماسی نسبت به پاکستان متوسل می شود. و چیرا پاکستان در بسیاری اوقات نسبت به سیاست های امریکا به حاشیه می رود و کاملآ خود را به کری می زند، بصورت واضح روشن است که هر دولتی در پی اهداف خود و حفظ منافع خود است. و با درنظرداشت این گفته ها که آمد مردم ما همیشه هوشیار باشند، ولی یک موضوع که مردم ما هم به آن آگاهی دارند در اینجاه قابل یادآوری و مکث می باشد که به آگاهی مردم شریف خود باید برسانم که قرار است در اخیر سال جاری میلادی 2011 پیمان استراتیژیک میان ایالات متحده امریکا و افغانستان به امضا برسد، بدین جهت از دولت خود خواهش داشته تا قبل از عقد این پیمان باید به نکات ذیل توجه مبذول نماید.

1- دولت باید قبل از عقد و امضا این پیمان استراتژیک باید مردم شریف خود را بطور واقعی بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم یعنی از طریق نمایندگان آنها اگاه و ملتفت بسازد و چون موضوع مهم و حیاتی است باید به شکل ریفراندم گذاشته شود که به حکم قانون اساسی هم حرمت شود.

2-شورای ملی کشور به مثابه یک نهاد قانونی، خانه ملت،پل ارتباط میان حکومت و ملت باید این روند ملی و سیاسی را بصورت دقیق و تا حد ممکنه به موادات آن که منافع مردم ما در آن ترسیم شده باشد رسیده گی نماید.

3-دولت افغانستان باید به یکی از موادات این معاهده که قرار است به عقد برسد توجه جدی نماید، یعنی دولت امریکا این را مکلفیت خود بداند که تا فشار لازمه را بالای پاکستان بیاورد تا از ارسال تروریزم و دهشت افگنی بصورت جدی از آن سوی مرزها به جانب افعانستان دست بر دارد .

4-دولت افغانستان بعد از عقد پیمان باید از طریق سازمان ملل متحد وبه کمک امریکا بالای ایران فشار وارد کند تا در حصه مهاجرین افغان همواره خویشتن داری نشان داده و به حقوق بشری آن ها احترام گذاشته شود.

5-در پیمان باید سریع تذکرداده شود که این پیمان موجب آصیب و صدمه به همسایه گان و کشور های  منطقه نبوده تا نگرانی بطور کل مرفوع شود.

   6- سایر موضوعات ملی، سیاسی،اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی.  

 

با احترام و حرمت زیاد به هموطنان عزیزم در داخل و خارج کشور

بر گرفته شده : از نشریه انگلیسی واشنگتن پوست

نوشته شده : توسط کرین دی یونگ

ترجمه شده : دل آقا صوفی زاده







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دل آقا صوفی زاده