تداوم تنش های انتجاباتی تا یک سالگی مجلس دوم؛ تمرین یا تمسخر دموکراسی؟

١ میزان (مهر) ١٣٩٠

۲۷ سنبله  مصادف با یک سالگی دومین انتخابات مجلس نماینده گان افغانستان است. مجلس دوم افغانستان سه ماه پس از کش و قوس های انتخاباتی توسط حامد کرزی گشایش یافت و اعضای آن به کارشان آغاز نمودند، اما جدال ها بر سر نتایج انتخابات طی یک سال گذشته همواره سرخط  رسانه ها وموضوع محوری در نشست ها ومحافل سیاسی بوده است.

 در همین حال مجلس طی سال گذشته با زد و بند های درون پارلمانی مواجه بوده که کمتر موافق شده اند در این مدت جلسات عمومی شان را با تکمیل نصاب برگزار نمایند.

 گزینش رییس و اعضای هیات اداری مجلس هفته ها طول کشید، اما سرانجام رییس عمومی مجلس دریک مصلحت سیاسی برگذیده شد

در سال اخیر نشست مجلس با چالش های جدی مواجه بوده است.

در زد و بندهای حقوقی برسرنتایج انتخابات پارلمانی، که هرکدام ازطرف های دخیل دراین قضیه، مدعی حقانیت بوده، مردم نسبت به نهاد های انتخاباتی و آنچه در پرتو دموکراسی  شکل می گیرد بی باور شدند.

در همین حال تظاهرات خیابانی اعضای مجلس ونامزدان معترض در رابطه به چگونگی بازشماری نتایج انتخابات که منجر به بسته شدن جاده ها و افزایش مشکلات باشندگان کابل، نزد عامه مردم حیثیت و پرستیژ مجلس را تا حدی زیادی زیانمند ساخت.

 شکل گیری گروه های پارلمانی در درون مجلس جهت کسب امتیاز گیری ها و سر پوش گذاشتن به ناکارگی های حکومت از موارد دیگر به حساب می رود که نقش نظارتی پارلمان را  به حاشیه کشانیده است .

 امتیاز گیری های قومی و سمتی در بسا موارد نیز دغدغه های اکثریت اعضای مجلس نماینده گان طی این مدت به حساب می آید که این مساله نیز وابستگی مجلس را به حکومت  بیشتر ساخته و مانع دیگر بر آنچه اعضای مجلس باید انجام می دادند گردید.

اما در پهلوی همه این ها جدال بر سر نتایج انتخابات که دامنه ی آن تا کنون هم کوتاه نشده و چگونگی کار مجلس را ممکن است در آینده با دشواری جدی تر از گذشته  رو برو سازد، از اساسی ترین چالش های فرا راه مجلس نمایندگان افغانستان در یک سال گذشته به شمار می رود.

 زیرا پس آن که کمیسیون مستقل انتخابات به اساس فرمان حامدکرزی در نتایج انتخابات تغیراتی را وارد نمود، کشیده گی ها در درون مجلس نماینده گان به اوج خود رسیده و تا کنون نزدیک به یک ماه بیشترمی شود که مجلس نماینده گان قادر به برگزاری نشست عمومی به دلیل تکمیل نبودن نصاب، نشده است.

برخی از آگاهان امور سیاسی در مورد برگزاری دومین انتخابات پارلمانی از آغاز تا کنون حکومت را متهم به دخالت نموده و مدعی اند که تیم حاکم از آغاز تا کنون در تلاش بوده اند تا از این پروسه استفاده سیاسی نمایند.

ایجاد دوگروه متشکل از اعضای کنونی مجلس در درون پارلمان که در تقابل هم قرار دارند باعث افزایش تنش ها شده است .

هر چند در آغازایجاد دادگاه ویژه به پیشنهاد دادستانی کل کشور ، اعضای مجلس نماینده گان با اکثریت اراه ایجاد دادگاه ویژه را غیر قانونی وفیصله های آن را نامشروع عنوان می کردند ، اما برخی نماینده گان که گفته می شود با برنامه های حکومت همسویی دارند در این مدت تلاش نمودند تا بین اعضای مجلس درز ایجاد کنند.

معرفی ۹ تن از نامزدان معترض از سوی کمسیون مستقل انتخابات به مجلس را گروه ایتلاف حمایت از قانون غیر قانونی و کودتاه حکومت بر علیه مجلس نماینده گان و دموکراسی تعبیر می کنند ، آنان تاکید دارند که آوردن تغیرات در نتایج پارلمانی سال ۱۳۸۹ خورشیدی هیچ مجرای قانونی نداشته و پس از اعلام نتایج انتخابات هیچ نهادی به شمول کمسیون انتخابات صلاحیت آوردن تغیر در نتایج انتخابات را ندارد.

هرچند مسوولان کمسیون انتخابات تا کنون هم تاکید دارند که آنان به اساس فیصله های داد گاه ویژه در نتایج باز شماری انتخابات تغیراتی نیاورده اند، اما پیش از این نیز رییس این کمیسون اوردن تغیر در نتایج انتخابات را خواب و خیال خوانده بود.

 به هر حال  در حال حاضر با آن که بیشتر ازعضای مجلس نماینده گان به ناکامی این نهاد در یک سال گذشته اعتراف می کنند، اما دخالت حکومت و سیاسی شدن پروسه انتخابات را اساسی ترین عامل می دانند که مجلس نماینده گان با درگیر شدن این مسایل نتوانسته نقش نظارتی را برحکومت اعمال نماید.

اما برخی  از آگاهان به این باور اند که بیشتر نماینده گان از نام و کرسی پارلمانی استفاده های بازرگانی می نمایند.

به این ترتیب، با گذشت یک سال از دومین انتخابات پارلمانی آنچه باید مجلس نمایندگان افغانستان انجام دهد نه تنها که انجام نداده است، بلکه هنوز مجلس دوم فرصت آن را نیافته است که لایحه ی وظایف خود را تعریف نماید.

هنوز بحث چگونگی ترکیب مجلس در هاله یی از ابهام قرار دارد و بسیاری  ازنمایندگانی که خود را در گروه پارلمانی حمایت از قانون تعریف می کنند هشدار می دهند که نشست های مجلس تحریم نموده و در مورد گزینش هیات اداری مجلس نیز تصمیم تازه اتخاذ می کنند.

با این حال با یک ساله شدن مجلس دوم افغانستان، این مجلس از روز جهانی دموکراسی دموکراسی گرامیداشت به عمل آورد و عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس، تنش و کشیده گی های اخیر در مجلس را مشق و تمرین دموکراسی تعریف کرد.

این گفته ها، شباهت زیادی به تعبیر هایی دارد که حامدکرزی از دموکراسی دارد، آقای کرزی نیز چندی پیش در واکنش به جنجال های انتخابات این جنجال ها مشق دموکراسی نامید و اظهار امیدواری کرد که این جنجال ها به زودی فروکش کند.

شاید تعبیر رییس مجلس و رییس جمهوری از دموکراسی زیبا باشد اگر که اینجا افغانستان نمی بود و از گوشه های این کشور صدای کشتن و کشته شدن شنیده نمی شد، اما در افغانستانی که هر گونه یی از بحران و بحران زایی به مشاهده می رسد و خبر های معمول و مرسوم رسانه ها انتحار و انفجار است، به نظر می رسد که چنین تعبیری از دموکراسی نه تنها که فرافگنی عوام فریبانه ی بلند پایه گان نظام پنداشته شده می تواند، بلکه تمسخر آشکاری به دموکراسی و ارزش های دموکراتیک در جامعه و کشور است که بیش از هر جای دیگری، دموکراسی در آن نیاز به اعتماد سازی و باورسازی دارد.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



جاوید روستاپور