درصورت انتقال مسئولیت امنیت، غزنی از دست می رود

٦ قوس (آذر) ١٣٩٠

حکومت افغانستان درخصوص حفظ امنیت درمناطق شدیداً جنگی، دست به قمار می زند. این گزارش را بخوانید:

خیال‌محمد حسینی، نماینده پیشین ولایت غزنی در پارلمان، در گفتگو با 8صبح گفت: «در حالت موجود بدترین حالت را ولایت غزنی در بین ولایات افغانستان دارد و هیچ ولایت دیگر به این اندازه نا‌امن نیست. مردم غزنی، حتا در صورت انتقال، یک روز هم به زندگی عادی ادامه داده نمی‌توانند.»

به گفته آقای حسینی، هم‌اکنون ولسوالی اجرستان در محاصره طالبان قرار دارد، راه مواصلاتی ولسوالی‌های جاغوری و مالستان مسدود است و در ولسوالی‌های پشتون‌نشین ولایت غزنی حکومت، حتا 100 متر هم، حاکمیت ندارد. او می‌گوید حتا امنیت مرکز ولایت غزنی تضمین نیست، بنابراین چگونه می‌شود انتقال را در این ولایت اجرا کرد.

آقای حسینی می‌گوید در حال حاضر مردم ولایت غزنی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند، زیرا آنها نه با طالبان هستند و نه می‌توانند با طالبان قطع رابطه کنند: «حکومت اصلا در ولسوالی‌ها وجود ندارد تا از مردم دفاع کند و اصلا ما در ولسوالی‌های ناامن حکومت نداریم.»

به گفته آقای حسینی، تسلط طالبان در ولایت غزنی، طوری است که این ولایت پیش از این‌که به نیروهای دولتی تحویل داده شود، به طالبان سپرده شده است.

چمن‌شاه اعتمادی یکی از نمایندگان ولایت غزنی می‌گوید، نمایندگان این ولایت در نشستی با اشرف‌غنی احمدزی، رییس کمیسیون انتقال، تاکید کرده‌اند که انتقال در این ولایت به‌خصوص در ولسوالی‌های ناامن ناممکن است. آقای اعتمادی می‌گوید: «در حال حاضر نیروهایی که در غزنی هستند، توان حفاظت از مردم را ندارند و این تصمیم در رابطه به‌غزنی زود است.» وی گفت که در روز شنبه دوتن از نمایندگان غزنی همراه با اشرف‌غنی احمدزی به غزنی رفته‌اند تا زمینه انتقال امنیت در این ولایت را بررسی کنند.

آقای اعتمادی می‌گوید در صورتی که انتقال در غزنی انجام شود و نیروهای دولتی نیز به همین حالت باقی بمانند، این نگرانی وجود دارد که ناامنی‌ها در ولسوالی‌های امن این ولایت نیز گسترش یابد. در این صورت مردم ولایت غزنی در شرایط بسیار بد امنیتی قرار خواهند گرفت. او گفت: «خواست ما این است که فعلا مقامات دولتی غزنی را از لیست انتقال امنیتی حذف کنند و اگر امکان حذف کامل وجود ندارد، این لیست را تعدیل کنند.»

آقای اعتمادی می‌گوید: «در اکثر ولسوالی‌های ناامن به جز از تعمیر ولسوالی چیزی دیگری و جود ندارد. حتا در برخی از این ولسوالی‌ها تعمیر ولسوالی هم وجود ندارد. اکنون مامورین 13 ولسوالی غزنی به‌جای رفتن به ولسوالی به‌نام این ولسوالی‌ها در مرکز غزنی ایفای وظیفه می‌کنند.»

به باور آقای اعتمادی، اگر انتقال در ولسوالی‌های امن صورت گیرد، مشکلی و جود ندارد و انتقال شهر غزنی هم امکان دارد؛ زیرا حضور نیروهای دولتی در آن نسبت به ولسوالی‌ها سنگین تر است. اما او می‌گوید شرایط و زمینه‌های انتقال در ولسوالی‌ها ناامن میسر نیست.

در حال حاضر 5 ولسوالی غزنی از امنیت نسبتا خوبی برخوردار است، اما این ولسوالی‌ها هم توسط ولسوالی‌های ناامن محصور شده و باشندگان ولسوالی‌های ناامن به نحوی از نا امنی‌های غزنی متاثر هستند. هم اکنون ولسوالی‌های جاغوری، مالستان و ناور از ولسوالی‌های امن غزنی است، ولی باشندگان این ولسوالی‌ها از ولسوالی‌های قره‌باغ و گیلان عبور و مرور می‌کنند. در ده‌سال گذشته صدها موتر در مسیر ولسوالی قره‌باغ دزدیده شده است و طالبان بعضا راه مواصلاتی این ولسوالی‌ها را مسدود می‌کنند.

سربازان اردو و پولیس، کارمندان دولتی و موسسات غیردولتی در حال حاضر از این مسیرها رفت و آمد کرده نمی‌توانند.

 

برگرفته از وبلاگ نویسنده







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



رزاق مامون