آیا "شیران خراسان" جام جنوب آسیا را با خود خواهند برد؟

٢٠ قوس (آذر) ١٣٩٠

برگرفته از تارنمای بی بی سی

ملی پوشان فوتبال افغانستان امروز دردورنهایی جام قهرمانی کنفدراسیون جنوب آسیا به مصاف هند می روند.

هردوتیم جزپیروزی هدف دیگری در سر ندارند.

این نخستین حضور افغانستان درفینال جام جنوب آسیا است

 

برای افغانستان اما، این بازی اهمیتی خاصی دارد. "شیران خراسان" آنگونه که رسانه های هند وجنوب آسیا آنها را خطاب می کنند، دریک جدال فرسایشی برای بیش از ۱۲۵ دقیقه دربرابرملی پوشان نپال رزمیدند تا اینکه برای نخستین بار به دور نهایی راه یافتند.

افغانها امروز همه به این بازی چشم دوخته اند، و بازیکنان افغان این را می دانند که دراین برهه تاریخی بار گرانی را برپشت می کشند.

هموطنان آنها منتظرند که جام به کابل برسد تا برای نخستین بار طعم یک دستاورد مهم و پیروزی چشمگیر درتاریخ فوتبال خود را بچشند.

پس از انتقام گرفتن از نپال وشکستن طلسم سه بارشکست پی هم دربرابر این تیم، روحیه شیران خراسان بالا تر رفته واعتماد به نفس آنها برای پیروزی بیشترشده است.

درمقابل، تیم هند امیدوار است که برای پنجمین بارجام کنفدراسیون فوتبال جنوب آسیا را از آن خود کند ونگذارد که از این کشور خارج شود.

ساویو مادیرا، سرمربی هند روحیه بالا، توانایی های فزیکی ومهارت فنی بازیکنان افغان را به هیچ وجه نادیده وکم نمی گیرد.

او مخصوصا از جلال الدین شریعتیار به عنوان یک مدافع بسیارخوب یاد کرده که سرسختانه دفاع می کند و نمی گذارد بازیکنان تیم حریف از پیش اش بگذرند.

 

پس ازانتقام گرفتن از نپال وشکستن طلسم سه روحیه شیران خراسان واعتماد به نفس آنها بالا رفته است

با این حال، چند عامل امیدواری هندی ها به پیروزی را بیشتر کرده است.

بازی دردهلی نو و درمیان هواداران وتماشاچیان هندی برگزارمی شود که این تأثیر روانی زیادی در تقویت روحیه ملی پوشان هند خواهد داشت.

درمقایسه با افغانها، بازیکنان هند با تجربه ترهستند و امکانات وسهولتهای بیشتری دارند. ۴ بارقهرمان این مسابقات شده اند ودر۱۱ بازی که میان دوتیم برگزارشده، هند ۱۰ بارافغانستان را شکست داده، ۲ تساوی داشته اند وتنها یک بار تیم افغانستان برهند پیروز شده است.

اما عامل مهم دیگراین است که بازیکنان افغان پس ازیک مسابقه طولانی با نپال به شدت خسته اند. این عامل، به گفته گراهام رابرتس سرمربی تیم شکست خورده نپال، دربازی به سود هند خواهد بود.

اما اگربه بازی های ملی پوشان افغان در مسابقات فعلی نگاه کنیم، درمی یابیم که آنها بهتر از رقیبان هندی خود درخشیده اند.

هردو تیم دردور قبل ازنیمه نهایی درگروه الف بازی می کردند. افغانستان پس از تساوی با هند ۱-۱، پیروزی برسریلانکا ۳-۱ وبربوتان ۸-۱، با بدست آوردن۷ امتیاز تفاضل گل ۹+ درصدر این گروه قرارگرفت.

 

افغانستان درنیمه نهایی نپال را با نتیجه یک برصفر شکست داد

درمسابقه میان هند و افغانستان، ملی پوشان افغان بهتراز رقیبان خود بازی کردند وفرصت آنها برای گلزدن بیشتربود.

مفسران ورزشی هندی ازمهارت های که 'شیران خراسان' درجریان بازی نشان دادند، شگفت زده شدند، چرا که پیش بینی نمی کردند بازی با تساوی پایان یابد.

درکنار روحیه بالا، تیم ملی افغانستان از گلزنان تیزپای وحرفه ای مانند بلال آرزو، سنجراحمدی و یوسف مشرقی برخوردار است.

ازسوی دیگر، دفاع سرسخت افغانستان دربرابر تهاجم های نپال، مهارت دفاعی مدافعان تیم افغانستان، امثال جلال الدین شریعتیار، مقدر فیض الله وهارون فخرالدین را به خوبی برجسته ساخت.

این همه توأم با پرانگیزه بودن تیم ملی افغانستان و روحیه بالای آن، محمد یوسف کارگر سرمربی آن را به پیروزی امیدوار ساخته است.

به هرحال، با توجه به تصمیم سرسختانه هردو تیم برای پیروزی، احتمالا ما شاهد بازی هیجان انگیزی خواهیم بود.

ترکیب احتمالی تیم ملی افغانستان در برابر هند:

حمید الله یوسفزی ( ۱ دروازه بان)

هارون فخرالدین، که به اسلام امیری نیزشهرت دارد ۳ (مدافع وکاپیتان تیم)

جلال الدین شریعتیار۱۶(مدافع)

مقدرفیض الله ۲ (مدافع)

فیصل صفا ۴ (بازیکن وسط)

محمد اسرافیل ۷ (بازیکن وسط)

عطا محمد یمرعلی۱۷ (بازیکن وسط)

وحید احمد ۲۰ (بازیکن وسط)

یوسف مشرقی ۸ (گلزن)

سنجراحمدی۱۰ (گلزن)

بلال آرزو۹ (گلزن)







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

راویس11.06.2014 - 07:07

 عالی بود دمتون گرم فقط یه خواهش لطفا با ایران هم دیداری داشته باشید ممنون ممنون شما برای ما همیشه برنده اید

فرشته قيامي از جرمني 18.12.2013 - 19:30

  واقعان براي افغانستان جاي افتخار است كه چنين تيم فوتبال دارند و ديگر اين كه أقاي نيازمحمد شايد خودت اشتبا كردي باشي خودت به نظرم بي سواد هستن كه خوب و بد را تفكيك كرده نميتواند گوينده موفق و با استعداد تلويزيون أريانا أقاي خوشحال آصفي از ورزيده ترين گوينده ها افغانستان به شمار ميرود من خودم كه يك أفغان هستم به اوجود أقاي خوشحال آصفي افتخار ميكنم و خوشحال هستم به اينكه شكر هزار بار كه در افغانستان همچنين أشخاص با اسعداد هستن كه حقيقت را براي مردم افشا ميسازد صد افرين به والدين خوشحال آصفي كه همچون تربيه را براي او داد است و يك در خواست داشتم از أقاي كرزي صاحب كه همچون گوينده ها كشور مان را هم مورد تقدير قرار بدهند با احترام فرشته قيامي :

كمال عتيقي وردك18.12.2013 - 20:01

  بعداز عرض سلام و احترامات بسيار خوشحالم و افتخار هم ميكنم بالآي تيم فوتبال افغانستان وبعد گفتني داشتم خدمت أقاي نيازي هيچ كس حق اين را ندارد كه شخصيت كس ديگر را توهين كند و أن هم از شخصيت پر تلاش افغانستان به جاي اين كه قدرداني نمايد سخنان بيهود را ميگويند اصلان گناه از خود ما افغانها است كه هيچ كدام ما به پش رفته ديگر ما خوشحال نميشوم هنوز حسدت ميكنم از همين خاطر كه كشور عزيزي ما افغانستان پس رفته ترين كشور ها است چون ما در بين همديگر در جنگم تا وقتي كه اين حسدت وكينه ها از دل ما پاك نشود همان كشور فقير باقي خواهيم ماند و واقعان أقاي خوشحال آصفي جاي شما اين تلويزيون نيست بلكه كشور ما به شما از اين هم بيشتر نياز دارد و براي شما دولت بأيد يك پوستي قوي و مهم داده شود چون واقعان لايق أن هستن

داکتر مراد حسین زاده از کانادا 07.01.2012 - 10:53

 با عرض سلام و احترام به همه جای بسا خوشی است که ورزش افغانستان امروز با گذشت زمان رو به بهبودی است و ورزش کاران ما افتخارات به وطن عزیز خود کسب می کند ضمنا باید یاد اور شوم که خوشحال اصفی یکی از ژورنالیستان موفق ، پرکار و مسلکی کشور عزیز ما افغانستان است و افغانستان امروزه به چنین اشخاص ضرورت دارد برنامه صبح وزندگی اریانا به خوشحال اصفی زنده است و بیننده دارد و اریانا باید افتخار کند که شخص چون خوشحال اصفی را در کنار خود دارد و هم چنان اقای نیازمند شما فکر کنم که دور از واقعیت قضاوت می کنید و استفاده حرف های پوچ و بی معنا جای را نمی گیرد هیچ کس حق ندارد کسی را توحین کند شما معلوم میشود که کینه و حسادت دارید و نمی توانید کامیابی کسی را بیبنید با احترام داکتر مراد حسین زاده از کانادا

م . نیازمحمد ارغنداب14.12.2011 - 08:08

 در هر مسابقه یی یکتن یا دوتن بهتر از دیگران در میدان بازی موثریت نشان میدهند و میدرخشند با آنکه تیم ما همه گی با شهامت بی نظیر در سطح عالی با لا آمدند فعال بودند و لی جایگاه دوتن ازاین شیران آخراسان قایان بلال آرزو و سنجر جان بالاتر از همه بود و با گول زدنهای پیهم کار همه را آسان ساختند و برای کشور افتخار آفریدند . ولی جای گله است که از این دو بازیکن پیشگام کسی آن سان که شایسته آنان بود قدر دانی نکرد حتا در میدان هوایی یک شارت کوتاه هم از آنها برداشته نشد و در برنامه صبح و زندگی به جای آنکه از مهارت های آقای بلال یاد کرده میشد ، آقای خوشحال آصفی با دادن سوالهای خیله خندانه و پرگپیهای بی معنا وقت همه را کشت . در کشور های دیگر اگر در چنین جایگاهی یکی از بازیکنان برسد یک هفته با او مصاحبه میشود .از او به سطح بلندی قدر دانی به عمل می آید . زیرا هرکه آب از دم شمشیر خورد نوشش باد . بلال و سنجر بر سر ملت تاج پیروزی را نشاندند . جای داشت که از اینان به گونه شایسته و استثنایی تجلیل به عمل می آمد . هممچنان از آقای همایون کارگر نیز باید به گونه شایسته تجلیل به عمل می آمد . سیاستمداران ما برایمان شرم و خجلت کمایی میکنند و ورزشکاران عزیز افتخار . از آقایان بیات و کامگار گرامی نیز باید سپاسگزار باشیم که خدمت کردند . آقای بیات باید به جای بیسوادی چون خوشحال در چنین مصاحبه های جدی انسانها و گردانندگان با سواد و جدی را بگمارد نه شادیبازی مانند خوشحال را که جز خنده کردن دگر هنری ندارد . روی همه را میبوسیم . برای همه شان کامیابیهای بیشتر آرزو مینماییم .بازخوانی لیست نظزات

محمد یادگار13.12.2011 - 17:02

 زنده باد خراسانیان پیروز مند ! سر افگنده باد مخالفان خراسان !
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



حسیب عمار