آیا رونق دوباره نژادپرستی اتفاقی است؟

٤ عقرب (آبان) ١٣٩١

داروخانه محیطی است که ذاتا یک مجموعه بهداشتی درمانی عمومی محسوب می شود. یکی از مهم ترین خصوصیات محیط های عمومی  برخورد نزدیک با اقوام گوناگون جامعه است. استادی داشتیم که می گفت یک داروساز خوب، یک پزشک نمونه، کسی است که قدرت ارتباط گیری با اقوام بیشتری را داشته باشد. ایشان یکی از لازمه های این کار را یاد گرفتن زبان آذری می دانستند. حق هم داشتند چرا که وقتی وظیفه داری به هر نحو ممکن با بیماری که به مطب یا داروخانه مراجعه کرده است ارتباط برقرار کنی جملاتی مثل "نمی دانم!"؛ "بیلمیرم!" یا " I don’t know!" معنا ندارند. همین فرا فرهنگی بودن محیط کاری اغلب ما موجب شده است  علاوه بر قسم بقراط - که در برابر وظیفه ای که خدا بر دوش مان گذاشته است باری محسوب نمی شود!-  وظیفه ارتباط گیری حداکثری با آحاد جامعه نیز بر دوش امثال بنده سنگینی کند.

آن چه که باعث شده است نویسنده در مورد خطر افزایش میزان "نژاد پرستی" در جامعه ایرانی هشدارنامه فعلی را بنویسد ناشی از زندگی و ارتباط گیری با ایرانیان در فضای واقعی و محیط مجازی است. برای ما ایرانی ها خیلی عادی شده است که با یک مراجعه کننده "افغانی" مثل یک "ایرانی" یا متاسفانه همانند یک "امریکایی" یا "اروپایی" تعامل نداشته باشیم! ما خیلی راحت در مواجهه با یک خانم باردار افغانی که در مترو ایستاده است وجدان مان راضی می کنیم تا صندلی را با احترام به وی تقدیم نکنیم در حالی که فداکاری کردن در برخورد با یک خانم باردار ایرانی را در شرایط برابر بر خود واجب می دانیم!

اغلب خیلی وقیحانه به برتری نژادی خودمان بر "افغانی ها"، "تاجیک ها"، "اعراب" و "آفریقایی ها" می نازیم و تا آنجا پیش رفته ایم که برقراری رابطه سیاسی دولت جمهوری اسلامی با چنین کشورهایی را نوعی ضعف قلمداد می کنیم! در مقابل تصور می کنیم ارتباط گیری دیپلماتیک هم مثل مسابقه فوتبال است و به طور مثال اگر با فرانسه یا انگلستان دیدار دوستانه برگزار کنیم خیلی باکلاسی محسوب می شود تا این که تیم حقوقی کشورمان با لبنان روابط حسنه داشته باشد!

ما عادت کرده ایم که دیکتاتورهای تن پرور و مفت خور سعودی را با مردم سرزمین حجاز یکی بدانیم پس به خود حق می دهیم وقتی به سفر حج مشرف می شویم به مقدسات اهل تسنن بر خلاف فتوای رهبرمان توهین کنیم. نوعی لجبازی آمیخته به نژادپرستی در همه رفتارهای جاهلی اقوام ایرانی موج می زند بی آن که جستجویی در تاریخچه ذهنی مان کنیم و به دنبال علت باشیم.

اساتید دانشگاه را به تلوزیون دعوت نمی کنیم تا برای مردم روشن کنند که اعراب از بسیاری از جهات در گذشته های دور بر ایرانیان برتری داشته اند. حتی ترجیح می دهیم فراموش کنیم که زبان علمی دنیا در روزگاری که ما به ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا و سایر دانشمندان اش می نازیم "عربی" بوده است. دریچه های عقلانیت را کور می کنیم تا وقتی کسانی پیدا می شوند و گردنبند "فروهر" را نماد نژاد ایرانی یا آریایی معرفی می کنند به دنبال حقایق پشت پرده ماسونی بودن این نمادها و نقشه ها نگردیم. ما به شدت علاقه داریم عامدانه نقشه های انگلیسی ها را باور کنیم و خدای ناکرده قرابتی تاریخی با مردم افغانستان و تاجیکستان یا آذربایجان و داغستان نیابیم! یکی بودن زبان مان را هم انکار می کنیم تا با فقرا نسبتی نداشته باشیم! حال اگر دبی به ایران مجددا ملحق شود بد نیست هر چند عرب ها را خودمان آدم کرده ایم! برای بر زبان آوردن بیشتر این لاطائلات باید استغفار کرد.

این مقاله جای این نیست که بنده به شما ثابت کنم که در گذشته باستانی ایرانیان مطالب زیادی در تواریخ معتبر جهانی ثبت شده است که نه تنها قابل افتخار نیست بلکه ننگ نیز محسوب می شود. هدف تنها این است که آگاه باشیم " تفرقه بیانداز و حکومت کن" شعاری به قدمت خود تاریخ است چه ما بپذیریم همزمان با باستانیان ایران زمینی دیگرانی نیز می زیسته اند یا نپذیریم. مهم نیست که شما "کورش" را افسانه ای انگلیسی می شمارید یا واقعیتی برگرفته از تاریخ پرشکوه ایرانی؛ نکته اینجاست که چه کسانی از باستان کیسه دوخته اند برای تکه تکه کردن این گربه زرخیز و پرارزش که از دوردستان تاریخ به من و شما به ارث رسیده است.

به دنبال این نیستم که باور کنید ایرانیان در اوج شکوفایی علمی اعراب، به شغل شریف کشاورزی مشغول بودند و چندان جویای علم نبودند تا این که نوای اسلام به گوششان رسید و مشتاقانه تا ثریا پیش رفتند و از خود اعراب نیز گذشتند.

چندان برای امثال بنده قابل افتخار نیست که مرتبا اعلام کنیم ایرانی باهوش ترین انسان روی زمین هست یا نه! مگر ما "نازی " هستیم که در به در برتری جویی قومی و نژادی باشیم. برتر قومی است که بیشتر کار می کند و به دنبال تحقق اهداف متعالی است. حال ایرانی باستانی به زن بسیار اهمیت می داده یا هر شب همسرش را با دیگری تاخت می زده! چه فایده که به دنبال اثبات چنین قواعد تاریخی در نزد عوام باشیم؟ شاید اگر در آینده امکان سفر به گذشته پدید آمد رفتیم و دیدیم و زندگی در عهد داریوش را تجربه کردیم هر چند بعید می دانم با فرض امکان سفر به آینده کسی رنج سفر به ایران باستان را به جان بخرد.

اندیشه ایرانی در طول صدها دهه سال به سال پیشرفت کرده است. مقایسه امروز ایران با خرابه های باقی مانده از تخت جمشید و منشور کورش عین بی سلیقگی و زمان نشناسی است. از گذشته باید درس گرفت تا چراغ آینده را پرفروغ تر کرد. ایران باستان امیختگی عظیمی از اقوام و ملل مختلف بوده است که به واسطه صلح دوستی ایرانیان سالیانی را به خوبی با هم زیسته اند. آن چه به تاریخ ما به واسطه ظهور اسلام عزیز اضافه شد " ان اکرمکم عندالله اتقاکم" است. برتری جویی نژادی، باستانی یا اتکاء به روش نیاکان و سنت گذشتگان بی شک عقبگردی به حداقل هاست. افغانی برادر مسلمان من است هر چند ظاهرش متفاوت است، اندکی غریبه به نظر می رسد اما چه کسی می داند اجداد شما تاجیک یا افغان یا حتی عرب نبوده باشند؟ افتخار ایرانی پرچمداری در جهان اسلام است نه از نوع عربستانی اش که تنها قرابت مفسدی مثل ملک عبدالله سعودی در این است که در سرزمین ظهور اسلام به دنیا آمده است. اسلام از آن هیچ ملتی نیست، بلکه این ملت ها هستند که به واسطه قانون برتری ایمانی با نخ یکرنگی و یکپارچه سازی خدایی به یکدیگر متصل شده اند. هر کس تلاش کند تفرقه ای میان امت واحده اسلامی به واسطه اختصاصی کردن دین برگزیده به نام ملت و کشورش ایجاد کند بی شک خداوند متعال را به دشمنی خوانده است. عاقبت چنین تفکراتی از پیش بر صاحبان حق پیداست پس بگذار تلاش کنند آن چه می ماند برای آیندگان کفایت می کند.

آرزوی هر مسلمان شیعه مذهبی این است قدقامت نمازش را به الله اکبر صلاه مهدی (عج) متصل کند. آماده هستید تا با مسلمانان اتیوپی و سومالی، افغانستان و پاکستان، داغستان و آذربایجان، بوسنی و آلبانی در یک صف بایستید و برای یک هدف بمیرید؟

یا هنوز دربند اثبات برتری فارس بر ترک، کرد بر لر یا بلوچ بر تهرانی مانده اید؟ مطمئن هستید که مسلمانان مظلوم بحرینی را تنها به جهت نزدیکی تاریخی و مکانی و ملیتی دوست ندارید؟ حاضرید کودکان معصوم عراقی را در آغوش بگیرید و نوازش کنید بدون این که خاطره همسر، فرزند یا پدر به شهادت رسیده در 3/3/61 را از یاد ببرید؟ امت اسلام این گونه هستند، فاصله ما با آرمانشهر توصیف شده برابر است با زمان باقی مانده تا ظهور!


برگرفته از وبلاگ نویسنده







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

محمد16.01.2022 - 12:29

 سلام
وقتی نژاد پرستی در وجودت شروع شود
در همان لحظه انسانیت در وجودت تمام می شود


نژاد پرستی پایان انسانیت

هیچ قومی بر قوم دیگر برتریت ندارد و بر ترین انسان با تقوا ترین انسانه

هر چی بلاست از نژاد پرست هاست
چه نژاد پرست های آریایی
چه نژاد پرست های عرب
چه نژاد پرست های ترک وآمریکایی و اروپایی و چینی
ادم نژاد پرست خوبی های نژاد خودشو میبینه اما بدی های نژادش رو نمی بینه
وبدی های نژاد دیگرون رو میبیه و خوبی های نژاد دیگر رو نمیبینه
این نژاد پرستی که در ایران و کل جهان رشد پیدا کرده جز جنگ و خونریزی و تجزیه کشورها نتیجه ای نداره

حملات عربها و مغول ها و اروپایی ها به خودتون رو میبینید
حملات خودتون به سرتاسر عالم رو هم ببینید که برای کشور گشایی تا وسط لیبی و تا یونان لشکر کشی کردی و میلیون ها انسان بی گناه رو به کشتن

و حالا دارید به لشکر کشی هاتون افتخار می کنید

علی با24.12.2020 - 22:38

 خلاصه تاریخ: تمدنهای خیلی قدیمی:چین هند مصر مجموعه تمدنهای فلات ایرا ن یونان رم،وتمدن بزرگ ایران،ایناتمدنهای بزرگ بودن حالا یک گروهای هم ساختارشبه تمدنی داشتن ولی همه ی فاکتورهای مدنیت به شکل کلی رونداشتن مثل سرخپوستان مایا یا سکاهاومینی تمدنهای محلی فلات ایران ،ودرصدبزرگی از مردم هم از اقوام بیابانگرد بودن مثل اعراب مغولها که الانم ۳۵ درصدکشورش کوچروهستش شاخه های زیادی از ترکهابه استسنائ گروهایی از انان که داری تمدنهای محلی درمقیاس کوچک بودن ودرکل اعراب ومغولها وگروهایی ازترکان با ظهوراسلام سروسامان داده شدن ان هم باالهام گیری ازتجربیات این تمدنهاواموزه هایی از اسلام بنابراین تعصب نسبت به تمدنهای ماقبل دردی رادوانمیکندوبهرحال جبرمحیطی بوده است که حالا تمدن بعضی کشورها قدمت طولانی تری دارد وجای تنگ نظری نیست وهمیشه ملل ازهم تاثیرپذیرفته اند وجای ننگ وعارنمیباشدوانسان درهرشرایطی مجبوربه تغییرشیوه زندگی است بلفرض اگرفلات ایران دارای زمینه مناسب نبود چه بسا ایرانیهابهدها شهرنشین میشدن ومجبوربه هجوم به همدیگربودن یابرعکس اعراب اگرشبه جزیره حاصلخیزی داشتن مجبوربه داشتن اون خوی ها وروحیات نمیبودن بنابراین پرداختن به این مسائل دردی را دوانمیکندوهمه بایدبرای تمدنی برپایه انسانیت به هم کمک کنیم

جواد21.06.2020 - 10:37

 مردم آلمان هم زمان هیتلرفاشیست بودن آنها باآن همه قدرت واینکه پیشرفته ترین کشور درهمه زمینه هابودن به کجا رسیدن حالا باید گفت ایران فاشیست کوتوله جهان سومی بااین فلاکت فقروجهل میخاد به کجا برسه خدا میدونه فاشیست هم فاشیست های قدیم

ا یلقار02.05.2020 - 08:26

 نبودن برابری فرهنگی و اقتصادی بین ملیت های ایرانی ، نژاد پرستی و راسیسم را گسترش میدهد .

احمدرضا 27.01.2020 - 15:22

 احسنت به شدت با شما موافق هستم.

م221.05.2019 - 13:39

 مقاله بسیار خوب شروع شده است اما هر چه به انتها نزدیک می شود بیشتر به تبلیغ مذهب می پردازد و از اصل موضوع (نقد نژادپرستی) فاصله می گیرد. به نظر من دانایان کشور باید خودشان از نژاد پرستی به دور باشند اما مردم عادی جامعه را به نژاد پرستی ترغیب کنند. تا مردم مشکلات و وسواس های فکری که گریبانگیرشان شده را دور بریزند و فکر و ذکرشان بشود برتری نژادیشان. در واقع آگاهان جامعه باید بین بد و بدتر، مردم را به سوی بد سوق دهند. حدود صد سال دیگر مشکلات و تنش های فکری جامعه را تهدید نمی کند. آنموقع دیگر به نژادپرستی احتیاج نیست و باید روند زدودن آن را آغاز کرد.

Mali05.03.2019 - 18:00

  شما خودت عربی؟؟

محمد05.01.2019 - 18:52

  با تمام تلاشی که برای تحقیر ایران و ایرانی کردید اما تاریخ را نمیشود تحریف کم کرد بساط ایران ستیزان برچیده خواهد شد

ایرانی بی تفاوت به اراجیف نویسنده20.12.2018 - 19:19

  عرب هر چه باشد مرا دشمن است گژ اندیش بدخوی و اهریمن است ،هر چی هستند با ایران و ما کاری نداشته باشند بروند پی کارشون،ما نژاد پرست نیستیم بیگانه ستیزیم

امین12.05.2018 - 07:21

  با سلام مقاله شما پر از فرافکنی های نژادپرستانه هست که ناشی از اسلامگرایی افراطی شماست. شما به طرز کوته فکرانه ای به اقوام ایرانی تهمت زدید و بر برتری اقوام عرب تاکید کردید که نه تنها انسان دوستانه نیست بلکه ممکنه باعث رنجش و دل چرکین شدن و ایجاد نفرت وتعصب بشه! دوست عزیز همه اقوام خوبیها و بدیها و دستاوردها و اشتباهاتی دارند که می تونن بهشون ببالند یا ازشون عبرت بگیرند. تقبیح نژادپرستی خیلی خوبه اما اینکه بر سر مردمون به خاطر توجه و احترام به ریشه و هویتشون بکوبیم نشان از بلاهت و افراطی گری دارد.

سارا06.04.2018 - 15:24

  آخه نمیشه اصلا نژاد پرست نباشی تا حرف دفاع از وطن می شه نژاد پرستی خوبه ولی وقتی به افغانی یا پاکستانی می رسی نباید باشه ....... ولی این مقاله خوب بود سطح معلومات رو بالا میبره

طالب از آبادان22.03.2018 - 06:45

  Sharifi.taleb@gmail.com باسلام واحترام هرچه گفتندوشنیدیم از نژاد و قومیت گفتند و فراموش کردن که خداوند در قران میفرمایند یا أیُّهَا النّاسُ إِنَّا خَلَقناکُم مَن ذَکَرٍ وَ أُنثَی وَ جَعَنَاکُم شُعُوباً وقَبَائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم إِنَّ اللهَ عَلیم خبیر(سوره حجرات،آیه 13) ای مردم! بی تردید ما همه افراد نوع شما را از یک مرد وزن (آدم وحوا) آفریدیم و شما را قبیله ای بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر بشناسید مسلماً گرامی ترین شما نزدخدا پرهیزکارترین شماست همانا خداوند بسیار دانا وآگاه است. متاسفانه به فخرفروشی ونژاد پرستی پرداخته ایم و تقوا را فراموش کردیم کسی حق ندارد بگوید این دین اسلام است و من اعتقادی ندارم خواهی نخواهی این دین برما تکلیف است و باید از آن پیروی کنیم پیامبر ما عرب هست قرآن ما عربی ونماز ماهم عربی خواهد بود و حساب کتاب ما در آخرت هم همین است و راه فراری نیست سرخ و سفید وسیاه و زرد درپیشگاه خداوند هیچ اهمیتی ندارد چون نعوذ بالله اونموقع میتونی خدارو محکوم کنی که چرا شما را از نژاد برتر نیافرید واین مشکل خداست.چه اهمیتی دارد به چه زبانی صحبت میکنید نماز و اصول دینمان را فراموش کردیم چسبیدیم به کورش و داریوش و تاریخ کپک زده باستانی که نیاکان ما چه کردند و چه گلی به سرمازدند بله من خودم عرب هستم اما دوست دارم واقعیتها رابگویم سرکش ترین قوم تاریخ اعراب بودند که خداوند پیامبری و کتابی به زبان انها فرستاد تا ادم شوند حم «1» وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ «2» إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ «3». حا، ميم . به كتاب روشنگر سوگند. همانا ما آن را قرآنى عربىّ قرار داديم باشد كه در آن تعقّل كنيد. بله یعنی قوم عرب دخترانشان را زنده بگور میکردند با محارم ازدواج میکردند وحشیگری و فساد و غارت و چپاول الْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا وَأَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ {التوبة: 97 پس لطفا کسی فخرفروشی و تفاخر به قوم خود نکنه درست که اسلام از سرزمین اعراب وارد کشورهای دیگر شد اما خود قضاوت کنید ایا اسلام بهترین دینی نیست که تا بحال دیده اید من عربم اما یه مسیحی معتقد به حضرت امام علی ععالسلام را به شیعه غیر معتقد ترجیح

زاگه روس04.05.2017 - 00:22

  درود. من خودم لورم (لرم) و از لرهای فیلی زبان. دوستان عزیز با این که بر قوم من جفاهایی شده اما هنوز هم بر تمامیت ارضی ایران اعتقاد دارم. و دوست ندارم ایران دچار هرج و مرج بشه البته اگر ب نژادهای دارای زبان همانند، لور و کورد و بلوچ و تورک اجازه تدریس زبان بومی داده بشود چه بسا بهتر. اما هرگز با مقاله ی شما موافق نیستم که ایرانیها عقب مانده یا بی غیرت بوده اند. مثلا ما لورها که خود را آریایی اصیل میدانیم سرشار از غیرت و دلیری و ناموس پرستی هستیم در صورتی که اعراب کمترین تاثیر را بر قوم من ب علت زادگاه کوهستانی من داشته اند مثلا ما لورها ب زنده باد میگوییم بژی و واژه ژ ک گ و پ و چ در زبان من بسیار است. که نشانه ای از تاثیر کم زبان عربی است. البته قوم دلاور و سلحشور و مرزدار لور همیشه در راه حفظ مرزهای ایران تلاش نموده است و این افتخاری بس بزرگ است. ما لورها و کوردها برادریم و با پارسیان و گیلکها پسرعمو. البته در زبان ما واژهایی همانند دوژ ب معنای بد، و ژار ب معنای فیقر، و ژه قوم ب معنای تلخ، و وژم ب معنای من و هزاران کلمه که واژه ی ژ در آنها وجود دارد پس نشان اینست که اعراب نتوانستند در خیلی از مناطق زاگرس نفوذ کنند و هنوز هم قبایل اعراب نزدیک ب مناطق لر نشین بسیار از اقوام کوچنده ی لور هراس دارند. این را بچه های خوزستان خوب میدانند پس این همه دلیری و سلحشوری میتواند مگر نمادی از بی غیرتی باشد. پس لطفا ب نژاد آریایی توهین نکنید. بژی ئایمیل خووش ویر ئه و ئایملی زونا.(زنده باد انسانهای روشن فکر و دانا)

حنا12.01.2017 - 21:32

  خانم این مقاله رو چقدر زیبا و دلچسب شروع کردید اما متاسفانه بقیه رو زدید به صحرای کربلا!

پیروزان14.11.2016 - 10:14

 یکی از بزرگترین مشکلات ملل عربی و خاورمیانه این است که ایشان به واسطه ی زبان عربی و فرهنگ عربی به طور کل هویت خود را گم کرده اند. می دانم که ما ایرانی ها اندکی گرایشات نژادی داریم اما اگر خوب به تاریخ نگاه کنید متوجه می شوید که این هم به واسطه ی ستمی بوده که بیگانگان بر این مردم روا داشته اند. خدا رو سپاسگذارم که پارسی می نویسم چه خوشایند شما باشد و چه نباشد. زنده بادایران.یادتان نرود که پزشکان دربار عباشی همگی از دانشگاه گندی شاپور ایران بودند و این دانشگاه نخستین دانشگاه پزشکی در جهان به تعریف امروزی آن بود. این تنها یک نمونه بود اگر شک دارید نگاهی بیاندازید.تاریخ کشور ما رو تحقیر نکن دوست من.

میلاد19.07.2016 - 20:01

  خداروشکر که دیدگاه یک اسلاميست واقعی رو خوندم و دیدم نه از تاریخ عرب آگاهه ونه از تاریخ ایران تلاش کنید لاقل دروغ نگین مقاله نویس عزیز

سروش04.04.2016 - 04:27

  این مقاله به این سئوال پاسخ نمی دهد که راستی چرا مردم به گذشته رجوع کرده اند؟ دین اسلام تسلیم شدن انسان در مقابل خدا و ستایش آن است به عبارتی ظهور صفات خداوندی است در انسان حال چرا عده ای از مردم می خواهند از آن فاصله بگیرند این خود ناشی از عملکرد نادرست اجرا کنندگان دین در حال حاضر است از جایی که تزویر و دروغ و بی عدالتی جانشین راستی شد و بد تر راست جلوه کرد واقدام به تغییر باور مردم که این دروغ ،راست است به خودی خود اساس دین گریزی را فراهم می سازدمردم جنس دروغ را می شناسند . ریشه این دین گریزی که شما نویسنده این مقاله نامش را به اشتباه نژاد پرستی نام نهادید نیاز به اندیشه و تفکر دارد . اگر ملاک دین " ان اکرمکم عندالله اتقاکم" است پس مشکل اصلی هم در همین مهم است که تقوا در جامعه رشد نکرده و مردم آن را کم رنگ می بینند به عبارتی مردم دیده نمی شوندیا به عبارتی مردم کنار گذاشته شده اند . نشانه بسیار زیاد است . حال اگر ما درست عمل نکنیم دشمن هم بی کار نمی نشیند موضوع نفوذ به همین خاطر توسط مقام معظم رهبری طرح گردید .ما مسئولین این فاصله طبقاتی را ایجاد کرده ایم با عمکرد ناصحیح، مردم را هم به حساب نمی آوریم.البه به نویسنده مقاله هم توصیه می شود برود تاریخ را مطالعه کند قوم اعراب مردم ایران را قتل العام کرده اند کما اینکه به امام حسین هم رحم نکردند بروید واقعه کربلا را دوباره مطالعه کنید این زبان حال چه فارسی چه عربی و چه ترکی و.... نیست که آدم می کشد بلکه این آدم ها هستند که بار ها و بارها حقیقت را سر بریدند.پس اگر ابن سینا عربی کتاب می نویسد رابطه ای بین زبان این دانشمند با اعرابی که بارها ایرانیان را به خاک وخون کشیدند وجود ندارد خلاصه اگر درست عمل نکنیم بروز هر اتفاقی امکان پذیر است گویا اینکه این نویسنده هم مردم را مقصر می داند که امید است اینگونه نباشد

عبدالمحمد27.02.2016 - 18:04

  دیدگاهتون درسته بخدا

ارسلان16.12.2015 - 11:12

  با سلام بسیار بسیار متشکرم از مقاله ی زیبا و روشن فکرانه خانم طباخی امیدوارم حمایت ما از شما مایه ی دلگرمیتان باشد مطمئنن بیشتر مخالفان مقاله ی شما برادران قوم فارس هستند بنده تورک زبان هستم تا زمان حکومت قاجارها که تورک زبان بودند چنین بحث های نژادپرستانه فاشیستی نبود با حکومت رضا شاه ملعون چنین بحثهایی مطرح شد تا نقش تورکها در تاریخ ایران از تاریخ را پاک نماید و با به وجود اوردن ذهنیت بد نسبت به تورکها اعراب لرهاو... نقش انان را از ایران هیچ و پوچ جلوه دهد و نیز چون فارس زبانها در طول تاریخ اسطوره یا دانشمندی نداشتند به بشریت خدمت کند لازم دانستند تا اسطوره ای به نام کوروش بسازند تا وجود خود در تاریخ را موجه جلوه دهند وضمنا سرزمین پارس به مناطق جنوب و جنوب شرق ایران اطلاق می شده ما همه زیر پرچم طوایف ایرانی هستیم و زیر پرچم اسلام ما برای ارطباط با مردم دنیا لازم می دانیم مهربانانه با سیاه وسفید و اعراب و ... رابطه برقرار کنیم

پگاه16.11.2015 - 18:30

 به کوروش افتخار میکنم چون پیامبر کشورم ایران بوده چون پیام صلحش فرامرزی بوده چون پایه گذار حقوق و منشور بشر بوده چون عدل و داد در زمان او در ایران بیداد میکرده چون ایران رو بزرگترین و قدرتمندترین کشور دنیا در آن زمان کرده چون تنها یک عشق در زندگی داشته دلایلی که موجب حسادت و نفرت اعراب بادیه نشین از ماست که چرا مثل آنها فرهنگ پایین نداریم و عرب نشدیم بازگردیم به ایرانی بودن خودمان و به فرهنگ خودمان

پژمان فرج پور 18.11.2015 - 15:31

  بسیار عالی و صادقانه بود اینکه یک بیت شعر در شاهنامه هست که میگوید زشیر شتر خوردن و....کاملا پیداست که این بیت بعد از فردوسی برای مرهم گذاشتن بر زخم های شکست ایران از اعراب به شاهنامه فردوسی اضافه شده است( با یک جستجوی ساده در گوگل همه چیز معلوم میشود) چرا که فردوسی از مسلمانان واقعی بوده و مسلمان واقعی چنین بی حرمتی علیه هیچ احدی ولو اینکه کافر هم باشد نمیکند.. اینرا در جواب برخی از افرادی گفتم که از بیداری ذهن روشن این ملت نسبت به حقایق باستان واهمه دارند، سلطنت بر 44درصد ازجهان افتخار نیست. این نشانه درنده خویی و وحشی گری یک حکومت دارد.ازدواج داریوش هخامنشی با همسر کوروش که دراصل خاله داریوش میشود مایه ننگ ایران است،کشتار با ارقام چندین هزار نفری در جای جای سرزمین های اشغالی توسط کوروش که با افتخار از آنها یاد کرده است مایه ننگ و سرافکندگی ایرانیان است و نه افتخار،،ازدواج با محارم و نوشیدن ادرار گاو بعنوان نوشابه مقدس نزد ایرانیان باستان مایه خفت و خواری است نه افتخار، داشتن جامعه‌ای بیسواد و امی در اونزمان و تخصیص سواد فقط و فقط به درباریان و شاهان هخامنشی و ساسانی ننگ است، (نگاه کنید به حقیقت باستان و صدها کتابی که نوشته شده است) این اسلام و اعراب بودند که مارا از هرچه بدی و خفت و خواری که توسط این شاهان هخامنشی و ساسانی و غیره بر سر ابا و اجدادمان آوردند،نجات دادند من بعنوان یک ایرانی همه اقوام ایرانی را دوست دارم بجز آنان که سر در آغل گذشته خفت بار باستان گذاشته اند..از شما خانم محترم زهرا طباخی سپاسگزارم که این مقاله زیبای سرشار از حقیقت و واقعیت را نوشته آید..باز هم منتظر مقالات سراسر عشق به روشنگری شما هستیم

ناشناس07.11.2015 - 10:13

  احسنت و آفرین بر شما زیبا ترین مقاله ای بود که خواندم

کوروش03.11.2015 - 01:29

  دوستان به ایرانی بودن خودافتخار کنیددر آینده مرزها برداشته خواهد شد وما در جهان قوم ها نخواهیم داشت اما خاینان ایران وتاریخ ایران که بزرگترین آنها امویان وعباسیان بودندند وخیانت وتجاوز به همه قومهای ایرانی که حالا قسمتی از خاک عراق کنونی هستند تا آذربایجان تاافغانستان و .... چگونه تجاوز وتصاحب املاک و... وتمام نمادهای ایرانی را نابود نمودند تا خون ریزیهای مغول وتجاوز نابودی فرهنگ ونفوس ,لعن ونفرین فرستیم .هم باید طبق رویه امروزی جهانی شد ومرزها با دیگر همسایگان رابرداشت وکینه ها را به دوستی وتجارت مشترک با همسایگان قرار داد تا به رفاه ملی برسیم وباتمام جهان چند صباح زندگی را خوش باشیم وتمدن دوست داشتن ونیکی را به جای کینه ودشمنی بگذاریم و با اشتراکات مختلف فرهنگی وتاریخی چون نوروز وفرهنگهای ملی ,فرهنگهای از خود که می تواند جهانی شود هم ارج نهاده, به گونه ای خوب باشیم که به واسطه خوبی ما دیگران فرهنگ ما نیز ارج نهند وجهانی سازند تمام قومهای ایرانی حتی همسایگان ایران ریشه های مشترک ژنتیکی وفرهنگی دارندچه دوست داشته باشیم چه نه؟!!

ناشناس05.11.2015 - 08:08

 آیا شما از نژاد پرستی میترسید؟ یا بیم دارید مردم کورش را زنده کنند؟ ما به تاریخ خودمان افتخار می کنیم. هخامنشیان زمانی بر 44 درصد جمعیت جهان حکومت داشتند. آنوقت شما میگویید اعراب باهوش بودند؟به قول فردوسی: ز شیر شتر خوردن و سوسمار عرب را به جایی رسیده است کار که تاج کیانی کند آرزو تفو بر تو ای چرخ گردون تفو ما به هیچ وجه با اعراب برادر نیستیم و اسلام نمی تواند ما را برادر اعلام کند

علی02.11.2015 - 07:41

  به نظر من افرادی که در مورد تاریخ اظهار نظر میکنند و سعی میکنند خود را به قومی تاریخی متصل کنند... مثل اینکه من تاریخ سومری دارم یا تاریخ .... ابدا باهوش و با خرد نیستند.... تاریخ و عظمت فلات ایران به بررسی اسناد تاریخی نیست...حتی با اشعار سراسر عرفانی و زیبای حافظ و سعدی و بهجت تبریزی هم نیست....تاریخ فلات ایران به حضور هم اکنون مردمان این فلات است...تمام اقوامی که در این فلات می زیسته اند را دوست دارم...همه اقوام را ...من اهل فلات ایران....اهل ایران

دلنیا27.10.2015 - 15:37

  من ایران پرستی رو قبول دارم به دلایل مختلف.فکر میکنم برای هم بستگی مردم در کشوری که از هر قوم و نژادی درش وجود داره یک احساس ناسیونالیستی لازمه به شرطی که به شوونیسم تبدیل نشه.من فارس نیستم و کوردم و گیلک.اما عاشق کشورم هستم و هر کسی که تحت نام هر قومی ایرانی باشه رو دوست دارم. درمقابل گروهی که بتازگی در نت با دین و اعراب مقابله میکنند گروهی خطرناک تر به مبارزه و نفی تاریخ و تمدن ایران زمین میپردازند.و عده ای انسان بدوی و بی فکر هم از این دسته پیروی میکنند بدون اینکه بدونن چه افکار خطرناکیه.اگر افغانستان و آذربایجان و ارمنسان و بحرین از خاک ایران جدا شد نتیجه ی همین افکار بود که اگر مردم شهر و دیاری وطن پرست باشند به دشمن اجازه ی نفوذ نمیدن.این افکار ضد ایرانی در ابتدا شما رو نسبت به تاریخ چند هزارساله کشورتون مشکوک میکنه و بعد با قرار دادنش مقابل دین شمارو وادار به انتخاب میکنه بین دین یا سرزمین.و بعد با دادن اطلاعات غلط شمارو از ایرانی بودنتون متنفر میکنه.نتیجه اینکه بسیاری از هم شهری های کوردستانیم جدایی طلب هستند.بسیاری از آذربایجانی ها خرمدین هارو فراموش کردند و شدن دشمن فارس ها و اعراب عزیز کشورم که بسیاریشون خودشون رو ایرانی نمیدونن.هویت یک ملت به تاریخ و فرهنگ و عقایدشه و اگر یکی از اونها گرفته بشه دیگه هم بستگی و اتحادی وجود نداره.اگر در مقابل.حمله ی عراق دچار شکست نشدیم و مسلمان و مسیحی و یهودی و زردشتی در جنگ شهید شدن چه دلیلی غیر از عشق به سرزمینشون میتونه داشته باشه؟!!طرفداری کورکورانه رو قبول ندارم اما این حسی درونیه در وجود من کورد که عاسق میهن و خاک و مردم کشورم باشم.

کوروش 22.09.2015 - 15:40

 فاجعه ترین مقاله ای که تو عمرم خونده بودم.فقط چند تا خطش درست بود.

مهدی درویشی18.09.2015 - 11:02

  آریایی هایی که آریایی نیستند!!!!! درصد پایین هاپلوگروه R1a (مارکر R-M17) در غرب ایران، نشان میدهد که مدل دوم Colin Renfrew در این مورد اتفاق افتاده است.یعنی گویشوران مهاجم هندواروپایی که تعدادشان نسبت به ساکنان بومی این مناطق کمتر بوده است، زبان خود را به مردمان بومی غرب ایران تحمیل کرده اند که Renfrew به این فرآیند تسلط اقلیت نخبه میگوید. در این مورد عواملی مانند قدرت نظامی، اقتصادی و توانایی سازماندهی به مهاجمان هندواروپایی از استپ های روسیه این امکان را داده است که فرهنگ خود را به تمدنهای باستانی غرب ایران تحمیل کنند.به عنوان مثال استفاده این صحرانشینان از اسب چه به صورت کشیدن ارابه و یا استفاده تحت عنوان سواره نظام می تواند عامل این تسلط باشد. صفحه 168 کتاب سفر بشر نوشته اسپنسر ولز The Journey of Man: A Genetic Odyssey Spencer Wells The low frequency of M17 in western Iran suggests that, in this case, exactly the sort of scenario envisaged by Renfrew in his second model has occurred. It is likely that a few invading Indo-European speakers were able to impose their language on an indigenous Iranian population by a process Renfrew calls elite dominance. In this model, something - be it military power, economic might, or perhaps organizational ability - allowed the Indo-Europeans of the steppes to achieve cultural hegemony over the ancient, settled civilizations of western Iran. One candidate for this something was their use of horses in warfare, either to pull chariots or as mounts.

مهدی درویشی18.09.2015 - 11:00

  سومریها و ارتباط ژنتیکی و زبانی با ترکها تاریخ کهن Arbinها (حاملان هاپلوگروه R1b) از آسیای میانه تا اروپا (16000 سال پیش تا 1500 سال پیش) Ancient History of the Arbins, Bearers of Haplogroup R1b, from Central Asia to Europe, 16,000 to 1,500 Years before Present نویسنده:آناتولی کلیوسوف (Anatole Klyosov) آکادمی (DNA Genealogy,new town,USA) آوریل 2012 خلاصه این مقاله تجدیدبنای تاریخ مهاجرتهای هاپلوگروه R1b بین سالهای 16000 سال پیش تا 1500 سال پیش را هدف گرفته است. تعداد 4408 هاپلوتایپ هاپلوگروه R1b به عنوان هاپلوتایپهای اجدادی جمعیت های دارای هاپلوگروه R1b در نظر گرفته شدند و تاریخ نیای مشترک آنها محاسبه گردید. نواحی در نظر گرفته شده از جنوب سیبری (آسیای میانه) در شرق شروع شده(جاییکه هاپلوگروه R1b حدود 16000 سال پیش بوجود آمده است) و از طریق شمال قزاقستان، جنوب اورال به روسیه و فراتر از آن به اروپا ختم می شود(مسیر شمالی در حدود 4500 سال پیش وارد اروپا شده است.همچنین از دشت روسیه به سمت جنوب وارد قفقاز (6000 سال پیش) و آسیای صغیر (6000 سال پیش) و خاورمیانه (6000 تا 5500 سال پیش) و از آنجا به بالکان (4500 سال پیش) وارد اروپا شده و از مسیر شمال آفریقا و دریای مدیترانه (5500 تا 5000 سال پیش) وارد شبه جزیره ایبری شده است. حاملان هاپلوگروه R1b در طول مسیر حرکت خود به خاورمیانه و بین النهرین، تمدن سومر را بنا نهاده اند و سپس به سمت اروپا حرکت کرده اند. This article aims at reconstructing the history of R1b ancient migrations between 16,000 and 1500 years before present (ybp). Four thousand four hundred eight (4408) haplotypes of haplogroup R1b (with subclades) were considered in terms of base (ancestral) haplotypes of R1b populations and the calculated time to their common ancestors. The regions considered are from South Siberia/Central Asia in the east (where R1b haplogroup arose ~16,000 ybp) via the North Kazakhstan, South Ural to the East European Plain and further west to Europe (the northern route entering Europe around 4500 ybp); from the East European Plain south to the Caucasus (6000 ybp), Asia Minor (6000 ybp) and the Middle East (6000 - 5500 ybp) to the Balkan

مهدی درویشی18.09.2015 - 10:59

  جد پروتوتورک آسیایی ها و اروپایی ها و بومیان آمریکا دکتر اسپنسر ولز Spencer Wlells مدیر پروژه ژنوگرافیک genographic project در کتابی با نام journey of man که براساس یافته های علم ژنتیک انسانی نوشته شده است عنوان می کند که ژن پدری یک ترک قزاق به نام زکیرخان نیازوف Zakirkhan Niyazov حاوی ژنی هست که ژن پدری اکثر اروپایی ها و آسیایی ها و بومیان آمریکای لاتین است.این ژن پدری در طول 40000 سال در قزاقستان بدون تغییر زندگی کرده است.یعنی جد مستقیم این مرد با همین ژنتیک 40000 سال پیش در همین محدوده فعلی زندگی کرده است و فرزندانش به اقصی نقاط دنیا مهاجرت کرده اند. Dr.Spencer Wells who wrote a book titled "journey of man" states that he identified the M9 "central asian" marker which first occurred among people of Central Asian(Turkestan) steppes 40000 years ago. He claims that a man named Niyazov( a Kazak Turk) has the M9 but no subsequent markers, therefore he must have descended in an unbroken line from the people who originally occupied Central Asia 40000 years ago. Well states that Niyazovs gene was the father to most Europeans, most Asians and Native Americans ***پروژه ژنوگرافیک در ۱۳ آوریل ۲۰۰۵، از سوی انجمن نشنال جئوگرافیک و آی.بی.ام آغاز شد. بررسی چند ساله آنتروپولوژی ژنتیکی در راه کشیدن نقشه تاریخی کوچ انسانی، هدف آن است. گردآوری و بررسی نمونه‌های دی.ان.ای هزاران نفر از جهانیان راه‌گشای این کار می‌باشد. https://majorityrights.com/weblog/comments/europeans_asians_and_racial_ambiguity_where_to_draw_the_lines http://www.slideshare.net/karobi/the-story-of-us-the-journey-of-man-by-karobi-moitra http://www.travelbook.tv/video/niyazov-s-40-000-year-old-y-chromosome/sij4Z6vrYBs http://www.naijaguyzbase.com/videos/download/Mm8BtVc31TM/Ancestors-of-Europeans-many-Indians-Native-Americans-are-Proto-Turks/ http://www.abroadintheyard.com/modern-faces-ancient-migration/ http://earningfun.com/watch/bjk9GoQ8EvI/genetic-history-of-p-m45-pre-proto-turkic-ancestors-of-europeans.html فایلهای تصویری: www.youtube.com/watch?v=bjk9GoQ8EvI www.youtube.com/watch?v=D4c4UanvZdw www.youtube.

ایرانی28.08.2015 - 07:53

 درود و هزاران درود بر شما..و متاسفم برای اندسته از افرادی که چشم بر حقایق اسفناک و شرم آور گذشته ایران بسته اند و ترس از آن دارند که مبادا خواب خوششان برآشفته گردد..یادتان نرود که در زمانی ما ایرانیها ادرار گاو را بعنوان نوشابه مقدس مینوشیدیم.(توجه کنید نوشابه مقدس، یعنی آنرا برخود واجب کرده بودیم).. فراموش نکنید روزگاری در ایران ما برادر با خواهر یا مادر خود و پدر با دختر خود (خویدوده) یعنی جماع و نزدیکی میکرد..اسناد آن در کتیبه های بجا مانده از دوران سیاه و شرم آور ساسانی و هخامنشی و کتاب زرتشت هست.. فراموش نکنیم که اعراب قصد حمله به ایران را نداشتن بلکه فهمیدند که یزدگرد سوم قصد حمله به عربستان را داشته و درنتیجه اعراب پیش دستی کردند و حمله نمودند و بیشتر جنبه دفاع از خود و نوعی ضدحمله بوده است، هرچند که تمام امپراطوری زر و زور و تزویر مغ ها و روحانیون زرتشتی پول پرستی که ملت زحمتکش ایران را بزنجیر و تازیانه ظلم بسته بودند و تمام زحمات مردم زجرکشیده را به اسم شاه و اهورامزدا به یغما بردند، و با یک لگد عرب امپراطوری کثیف ساسانی را نیست و نابود کردند.بد نیست سری هم به سایت ایران باستان بزنید و ببیند که آن کوروش حقیری که داعیه حقوق بشر او را به سینه میکوبید و آن داریوش بزرگ هخامنشی که با خاله خود ازدواج کرد چه ها با ملت ایران و دیگر اقوام کردند.. چه سلسله ها و تمدنهای باشکوهی را از میان بردندو چه جنایت‌ها و نسل کشی هایی را خلق کردند(اسناد) آنوقت چندتا بیسواد امروزی حرف از کوروش حقیر میزنند و داعیه فرهنگ و تمدن دارند..متاسفم که چنین اشخاص رذلی در بین ملت فهیم ایران نفس میکشند..درود و سلام خدا بر شما خانم طباخی. خداوند متعال نگهدارتان باشد

یک ترک31.07.2015 - 22:17

  من نمیدونم این اریا که میگن کیا هستن تمام تاریخ هزار ساله ایران را ترکها نوشتن و تنها اشتباهشون این بوده که فارسی رو زبان رسمی کردن

حسین 28.07.2015 - 17:30

  با تشکر از مقاله خوبتان ... اعراب در زمان خلیفه دوم به ایران حمله کردند و اسلام وارد ایران شد ... و از ان به بعد ایرانیان عمر را دشمن خونی خود میدانستند . و از همان موقع برتری خودشان رابه رخ اعراب میکشیدند و به ساسانیان و کوروش و .... مینازیدند . اینقدر دچار خودبرتر بینی شدند که دختر یزدگر را به عقد امام حسین در اوردند و تنها پسر امام حسین ( امام سجاد ) را نواده یزدگر و امام علی دانستند و و ....... انقدر نسبت به اعراب برتری جسته اند که در زمان صفوی در مذهب شیعه بدعت بوجود اوردندو شیعه صفوی را جایگزین شیعه علوی کردند و در اسلام نو اوری بوجود اوردند و بعضی از احکام اسلام را که با مذهب سنی تشابه داشت انرا تغییر دادند ... و دشمن خونی اسلام شدند . درست است که در زمان صفوی استعمار گران و غربیها از اسلام متنفر بودند و بزرگترین مانع اونها برای فروپاشی حکومت اسلام در مرزهای اسلامی برای اونها امپراطوری عثمانی بود . ولی ما ایرانی ها از این امپراطوری بشدت متنفر بودیم . چونکه ما خود را برتر از اونها حساب میکردیم ..... خلاصه خواستم به عرضتان برسانم که این خودبرتر بینی ما ایرانی ها باعث شد که ما ایرانی ها در مذهب شیعه خودمون هم نواوری بوجود اوریم و حتی از اسلام فاصله بگیریم . فراموش نکنیم که تمدن ایران با ورود اسلام توسعه و شکوفا شد ولی ما ایران را فراتر از اسلام میدانیم .. والسلام ... دهقانی . شیعه اثنی عشری ... وطنم ایران . دینم اسلام . زنده باد ایران اسلامی و نه ایران ساسانی

خسرو اردشیر دادگر ( بیژن )28.05.2015 - 19:39

  نخست درود دوم،ما آذری ها، هیچ گاه کلنگ میریم یا بیل میرم یا هرچیه دیگه میریم نداریم و . . .ما آذری ها میگوییم ( نیمی دانم) Nimidanem سوم ، بانو طباخی ! چرا شما که خودتان تازی نیستید نام خانوادگی ات تازی است . این خود تازی پرستی است . ( عرب پرستی است ). نام کوچک شما نامی است دینی نه تنها اشکال ندارد چه بسا پسندیده هم هست . چهارم ، آیا شما به راستی نمی دانید که لرها فارس تبارند . گیلک ها فارس تبارند ، کوردها فارس تبارند . بلوچها آریایی و فارس اند . تاجیک ها فارس اند . بسیاری از این فارس تباران مانند کوردها ، بلوچ ها ، از آنجا که خود فرهنگ غنی و گسترده دارند خواهان کشور ویژه ی خود هستند و این چیزی از فارس تبار بوون آنها کم نمیکند . پنجم ، تازیان با فارسها سرستیز و جنگ ندارند به سخن دیگر ریشه کینه ی تازیان با ما ، به فارس بودن ما نیست ، به شیعه بودن ماست . اگر تازیان با فارس مشکل داشتند، افغانستان ، تاجیکستان و پاکستان که از ایرانی ها ، فارس ترند پس چرا تازیان با آنها سرستیز ندارد ؟ روشن است چون افغانستان ، تاجیکستان و پاکستان ، فارس سنی هستند نه فارس شیعه . من میخواهم بگویم این ما فارس ها نیستیم که آغازگر توهین به تازیان هستیم ، این تازیان هستند که ما شیعه ها را توهین میکند و ایرانی ها نیز پاسخ آنها را میدهند . ششم ، این که ایرانی ها ، افغان ها را توهین میکنند ، من از شما یک پرسش دارم : افغان ها تا چه اندازه آگاهی رسانی کرده اند که ایرانی ها و افغان ها هم نژاداند که از نژاد هند و اروپایی هستند به دیگر سخن این افغان ها چه تلاشی کرده اند یا چراغ سبزی نشان داده اند که هر دو کشور ایران و افغانستان فارس تبار و فارس زبان اند؟

علی01.07.2015 - 09:18

  چرا نوشتی خراسان زمین و پرچم شبیه پرچم افغانستان درست کردی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو خودت نژاد پرست نیستی من خراسانیم همچی چیزی تا حالا ندید بودممممم

مهدی06.07.2015 - 19:20

 عربها انسانهای بزرگی هستند که بعد از ترکها (سومریان)دومین تمدن بشری را بنیان گذاشتند انها از اول دارای هوش و خرد بالایی بوده اند که این هوش و خرد اکنون خود را به شکل پیشرفت و توسعه بالا در امارات و قطر و عربستان خودش را بروز داده درست است که من یک شیعه هستم ولی هیچ فرقی بین برادران تسنن و تشیع قائل نیستم هیچ برتری بین انها نیست کسانی که می خواهند ما را شیعه و سنی بیامند دشمنان ما هستند و می خواهند مارا به جان هم بیاندازند

مهدی12.06.2015 - 12:28

 تا وقتی عرب ها خیانت پیشه گی و تحریک اذهان مردم به دشمنی با یکدیگر برای رسیدن به قدرت و شخصیت کینه توزانه شان را کنار نگذارند بهتر است همه دنیا برای صلاح خودشان از انها دوری کنند

reza29.05.2015 - 14:33

 این که میخواستی نژاد پرستی رو مورد انتقاد قرار بدی خوب بود اما یه حرفایی رو بعضی جاهاش زدی که ادم خندش میگیره

نگم بهتره11.05.2015 - 04:26

  من نظری ندارم ولی فقط خواستم بگم اون اقا یا خانومه محترمی که اسمشو گذاشته اریایی با غیرت صددرصد نژادپرسته ومن حالم بد میشه وقتی نژادپرست می بینم و ممنون از بیان زیبا و صریح سرکار خانم طباخی

ضد تعصب20.04.2015 - 20:26

 بنا بر تحقیقات ژنتیکی مردم ایران عمدتااز نژاد سامی هستند.کافیه مارکرهای ژنتیکی رو دراینترنت سرچ کنید! مثلا مارکر J که منشا آن بین النهرینه و نشانگر نژاد بومی خاورمیانه ست که مردمی سبزه و پرمو هستند .مارکر R1A1 که مارکر آریایی هم نامیده میشه بیشترین فراوانی را در سفیدپوستان اسلاو (روسها) دارد و در ایران بسیار ناچیز بوده.اونی که کامنت گذاشته از روی ظاهر مردم ایران می توان آریایی بودنشان را متوجه شد(!) خیلی شوخ یا متوهمه.چون بیشترین مشخصه های ظاهری مردم ایران همان است که در باقی بومیان خاورمیانه از جمله عرب ها دیده می شود . علم ژنتیک ، خانم ها و آقایان ، تکلیف همه این توهمات و رویاسازی های شما را روشن کرده .گسترش زبان های هندواروپایی هم در فلات ایران دلایل دیگری دارد که از حوصله این کامنت خارج است .

سعید 16.04.2015 - 10:05

 مقاله بسیار زیبایی بود ایرانپرستی برا یه عده شده نون شب البته نه ایران پرستی بلکه فارس پرستی چون ایران تشکیل شده از اقوام مختلف. که اقایون ایرانپرست اگر واقعا ایران پرست باشند بس دشمنی با ترکها و اعراب برای چیست انها که جزیی از ایران هستند دوست عزی ی که میخوای کشورهای ایران او افغانستان رو متحد کنی شما لطف کنید فقط قوم خودتونرو با اونها متحد کنید نه کل ایرانو این حرف شما عین خود نژاد پرستیه. شاید لرها اعراب ترک و بلوچ نخواهند با این دو کشور متحد بشوند

araz15.04.2015 - 18:40

  همان اول کلی توهین کرده اید. نگاه خود و اطرافیانتان به افغانیهای مقیم ایران را ببینید. فحش و بد وبیراه در مورد اعراب رو در سایتها با یک سرچ ساده پیدا کنید. ما ایرانیها هر که را از خود پایینتر ببینیم تحقیر و هر که را از خود بالاتر ببینیم پرستش می کنیم. البته نژادپرستی در منطقه ما رسوخ کرده. از ترکها و اعراب گرفته که فقط نژاد و زبان خودشان را قبول دارند تا به روسها که فقط به دلیل اسلاو بودن صربها و ارامنه در کشتار بوسنی و آذری ها با این کشورها همکاری زیادی کردند. خون پاک آریایی را هم که همه چند روز یک بار می شنویم و البته سوسمارخور و..... . اینها نشان دهنده جنون نژادپرستی در منطقه ماست و مختص نژاد هم نشده همه مون طرز تفکر غلط داریم. با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه. این نظر منه و شاید هم غلط باشه ولی من چیزی که الان می بینم رو می گم. متاسفانه عادت کردیم بگیم فرهنگ ما بالاس ولی اینجوری نیس! اینکه افراد مغرضی هستند شکی توش نیست ولی تعصب بیجا نباید داشته باشیم. فرهنگ ما مسخره کردن افراد متفاوت از لحاظ قیافه، لهجه، زبان، فرهنگ، و ساختن جوک های سخیف در باره همه قومیت ها و افراد دور و ورمونه. نمی دونم من دیدم اشتباهه یا واقعا اینجوری هستیم.

رامتین14.04.2015 - 09:13

  سرکار خانم طباخی که به لطف خدا دست نسبتاً توانایی در نویسندگی دارید بنابراین این را ارزشمند می دانم که کمی از وقت خودم را در اختیار شما نویسنده محترم قرار دهم و برایتان بنویسم تا آگاه باشید که نژادپرست ترین افراد معمولاً از پست ترین نژادها هستند ! لابد فکر می کنید من نژادپرست هستم ؟ خیر من نژادپرست ( یعنی اینکه معتقد باشم یک نژادی برتر از دیگران است ) نیستم ولی معتقد به پستی نژادها هستم ! شما نیز قطعاً در ژرفای ذهن خویش به این حقیقت بی تفاوت نیستید که مثلاً نژاد سامی ( که عرب و یهود از آن هستند ) یکی از نژادهای پست بشری است ! یا طوایف متعددی از نژاد زرد که هنوز پس از قرنها صفات اقوام بیابانگرد وحشی را نتوانسته اند و نمی توانند که ترک کنند، از نژادهای پست بشری هستند مثلاً اینان قرنها به مردم زحمتکش و صلح دوست ایران حمله می کردند و مواد غذایی و زن و کودکهای آنان را می ربودند و بقیه را کشتار می کردند که لازمه این کارشان دو صفت شجاعت و بیرحمی بود و هنوز هم این دو صفت بطور ژنتیک در آنها ارزشمند می باشد !خوب آیا اینها نژاد پست نیستند ؟ نژادهایی که در طول تاریخ بشر هرگز از خود مخترع و کاشفی نداشته اند نژاد پست نیستند ؟ هرچند بطور استثنا برخی از یهودیان حتی انیشتین و کارل مارکس هم شده اند ولی در تعمیم یک علم یا آگاهی استثنا جایی ندارد و کل مهم است . فردوسی بزرگ می فرماید : درختی که تلخ است وی را سرشت گرش برنشانی به باغ بهشت ور از جوی خلدش به هنگام آب به بیخ انگبین ریزی و شهد ناب سرانجام گوهر به بار آورد همان میوه تلخ بار آورد یا یک ضرب المثل ایرانی می گوید از کوزه همان برون تراود که در اوست . یا یک ضرب المثل انگلیسی می گوید از خون پاک کار ناپاک سر نمی زند بازهم بنویسم ؟

الپای12.04.2015 - 15:39

  سلام متن شما را خواندم شما شخصی با سواد و با درک جامعه شناسی بالا هستین قشری بی سواد که تعصب چشم آنها به حقیقت بسته است، از شما تشکر میکنم، ضمناً (من اذری)آزربایجان تورک میباشد در طول تاریخ چیزی به اسم آذری نداریم؟آذری ساخته شونیسم فارس میباشد

من اذری10.04.2015 - 12:00

  با خواندن این نوشته اوج بیسوادی و نادانی یک انسان را دیدم.خود عربها هم میدونن که چه کذشته خوا ر و بی ارزشی داشته اند اونوقت یکی پیدا شده و میگه از ایرانیها برترن,راستی که مسخره است.درباره زبان فارسی هم بگم که زبان پارسی کهن واژه های بسیاری را به زبانهای اروپایی و زبان عربی داده. برای نمونه واژه عشق عربی نیست بلکه یک واژه از پارسی باستان است ودر پارسی باستان ایسک گفته میشده.نه تنها این واژه که واژه های بسیار دیگری هستند .اگه می بینیم واژه های عربی هم اکنون در زبان فارسی هستند نمیدونم چرا فرهنگستان زبلن فارسی کاری نمیکنه چون برابر فارسی همه این واژه ها را داریم ولی نمیدونم چه اصراری هست که این واژه های عربی بکار برن.صبح:بامداد,ظهر:نیمروز,ارسال:فرستادن,اسلحه:جنگ افزار,تجدید نظر:بازنگری,مشهور:نامی,تبریک:شادباش,مبارک:خجسته,و,بسیاری واژه های دیگر .من خودم تبریزی ام و به تبار اریایب خودم باور دارم.بسیاری از واژه های زبان ترکی هم فارسی هستند ,واژه های خانم و بایرام هم از زبان سغدیها که ایرانی تبار بودند به زبان ترکی راه یافته اند,در ضمن واژه قاشق ,چنگال,چراغ,اردک ,سرا و بسیلری واژه های دیگر ریشه فارسی دارند.در زبان فارسی برای خطاب قرار دادن زن و مرد هیچ فرقی نمی گذاشتند زیرا میان زن و مرد برتری جویی انجام نمی دادند در حالی که برای نمونه در زبان عربی هرچیز بیجان و بی ارزش را زن می پندارند و دستورزبان مربوط به زنها را برای انها بکار می برند.پان ترکها و پان عربهای نمی توانند ارزشهای زبان و فرهنگ ایرانی را نادیده بگیرند و ان را کوچک کنند .کوروش بزرگ بزرگمرد و شاه جهان است.در ضمن ما اذربایجانیها اریایی هستیم.بیگانگان هم غلط کردن مارو قبول ندارن,حالا خوبه اذربایجان هم بخشی از خاک ایران است.

روزبه13.03.2015 - 09:50

 سرکار خانم مقاله نویس، احمقانه ترین چیزی که تا به حال شنیده بودم این بود :"حال ایرانی باستانی به زن بسیار اهمیت می داده یا هر شب همسرش را با دیگری تاخت می زده!" واقعا چه هدفی دارین؟! مردم اونقدرها که تصور میکنید احمق نیستن! این روشی که شما در پیش گرفتید توی این دوره جواب نمیده.

آریایی با غیرت18.02.2015 - 19:50

  درود واقعا به عنوان یک ایرانی برای شما متاسفم و در ادامه اگر که خود را ایرانی نمیدانید به عنوان یک خود فروخته تند رو متاسفم شما از ایرانیان و تاریخ آنان و کورش بزرگ چه میدانید به خدا قسم چیزی نمیدانید شما فقط یک تند رو هستین که از درک و شعور چیزی نمیفهمید برید کمی مطالعه کنید و بعد بیایید مقاله بنویسید!ایرانیان اولین حکومت قدرمتند جهان را تاسیسس کردند و انسانیت و یکتا پرستی و حق را در جهان گسترش دادند همان زمانی که عرب به دنبال سوسمار و زنده به گور کردن دختران و زنان بود و خود اروپا به دنبال شهوت و کشتن آدم ها بودند شما میگید ما طرفدار اروپا هستیم نخیر خانم به اصطلاح محترم ما فرهنگ اصیل خود را داریم فرهنگ 10000 ساله خودمان را خاک بر سر بی غیرت هایی که پشت کشورشان و قوم ایرانی را خالی میکنند درود بر کورش پیامبر قوم پارس پیامبری برگزیده از طرف اهورامزدا تنهای خدای جهان آفرینش درود بر قوم پارس و درود بر ایرانیان پاک و اصیل و با غیرت

رحمانی15.02.2015 - 09:19

  شما برای مبارزه با نژادپرستی به نژاد پرستی متوسل شدید صحبتهای شما اگر به عنوان یک ایرانی باشد مشمئز کننده و اگر به عنوان یک عرب باشد نزاد پرستانه است در مورد چیزی که اطلاعات کامل دارید صحبت کنید نه موهومات و خیالبافی های تاریخی

اسدی15.02.2015 - 09:22

  شما خود یک نژاد پرست دینی هستید پس چرا نژاد پرستان دیگر را زیر سئوال میبرید.

شاپور11.02.2015 - 21:19

  1.نژاد پرستی نشان از جهل دارد. 2.ایرانی با هر زبان و گویش چه در تهران چه در تبریز چه در کابل و تاجیکستان از یک نژاد و ریشه اند این بر همه واضح است 3.این خانم و امثالهم ،خود عین نژادپرستی هستند طبق این گفته(آرزوی هر مسلمان شیعه مذهبی این است قدقامت نمازش را به الله اکبر صلاه مهدی (عج) متصل کند) 4.به عنوان یک جوان بختیاری و دوست دار وطن خواهش می کنم مواظب تفرقه ها و بدبینی ها نسبت به هم باشید،ما ملت بزرگی بودیم که دست توطئه روز به روز از اقتدار آن کاسته و باز هم بی کار ننشسته تا ایران رو تکه تکه و ضعیف تر کنه.

آنتی پانفارس05.02.2015 - 08:20

 امیر سنگ تراش اعراب زبونشون کامله و احتیاجی ندارند از چهارتا کلمه شما(که اونم ریشه تؤرکی داره)استفاده کنندو یاد بگیرند.این شماییدکه که به اون لغات شدیدانه محتاجید و به ملتش وقیحانه میتازید.در ضمن تؤرک ها نژاد پرست نیستند.در پی احقاق حقوقی هستند که نژاد پرستان آریایی دلغک ابزار دست انگلیس آنها را اسیر موهومات سادیسمی کرده اند برای نیل بر اهداف پلیدشان.

اکبر24.01.2015 - 08:49

  متاسفانه در بحث تاریخی ، نژاد پارس یا ایرانی مثل روزنامه کیهان عمل میکنه ، تمام دست آوردهای معماری و فرهنگی رو جز میراث خود میدونه ولی به تمام حکومت هایی که در بوجود آمدن این فرهنگ نقش داشتند میتازد . مسجد جامع اصفهان را جز مفاخر قوم پارس میداند و نقشه حکومت سلجوقی را بعنوان ایران بزرگ چاپ میکند ولی سربازانی که برای بوجود آمدن این نقشه بزرگ جنگیدند را ترکهای خونریز میداند . دانشمندان اسلامی رو جز نوابغ خود میداند ولی عربها را وحشی میداند . از لغات عربی که 70% زبان فارسی رو تشکیل میدهد در شعر و نثر استفاده میکند و جایگزینی برای آنها ندارد ولی فرهنگ خود را برتر از آنها میداند . ترکها را هم برای بوجود آوردن کشور بزرگ خونریز میداند و هم برای از دست دادن سرزمین در انتهای سلسله بی عرضه !! ولی نقشه طول دوره آن سلطنت را جز افتخارات خود میشمارد . قاجار را بی عرضه میشمارد و بخاطر آن ترکها را مسخره میکند ولی تمام معماری آن دوره را به نام قوم پارس ثبت ملی میکند . رصد خانه مراغه ، گنبد سلطانیه ، مسجد گوهرشاد را از افتخارات ایرانی میشمارد و به نام خود ثبت جهانی میکند ولی سازنده های آنها را قومی وحشی !!!!

بهار24.01.2015 - 22:00

 اتفاقا با این نگرش و طرز حرف زدنت نشون دادی خودت نژاد پرستی که با این برجستنه نمایی و توهین ها احتمالا یا پان ترکی یا پان عربی خلاصه یک کینه ای از ایران داری

مجتبی21.01.2015 - 20:12

 ابتدا کلمه سید در شناسنامه من نبود ، در جو بعد از انقلاب اقدام به اضافه کردن کلمه سید در شناسنامه ام کردم ، اما عموما ما را سید خطاب می کنند ، اصولا به این بحث ها اعتقادی ندارم ؛ چرا که خوبی و بدی افراد به آموزش و تربیت و خانواده ها بر می گردد ، حال در گذشته چه شده ؟ خوب یا بد چه ارتباطی به ما دارد ؟ اگر این بحث ها در امریکا وجود می داشت ، انها امروز به این درجه و منزلت نمی رسیدند ، آنها یک سیاه پوست را در راس مملکتشان قرار نمی دادند و … اما من متاسفانه از وضعیتی که در جامعه وجود دارد راضی نیستم ؟ چون پدر ، مادر، زادگاه و یا زیبایی و زشتی من دست خودم نبوده است . من تقاضای حذف سید از جلو اسم خودم را داشتم که ظاهرا قانون نمی پذیرد.چون خطاب کوچه بازاری و عامیانه خصوصا در فرهنگ روستایی " سید " را بی احترامی به خود می دانم ، چون اگر فردی لر یا ترک باشد ، خطاب لر و یا ترک بی احترامی به آنها است و افراد را به فامیل و شخصیت آنهامی شناسیم ، نه به قومیت و صفات و .. درسفری نوروزی به شیراز فردی از فامیل که فردی بی شخصیت و نژاد پرست است به چند نفر افغانی در جلو زن و بچه هایشان توهین کرد " اینها افغانی هستند پهلوی آنها ننشینید ؟ " جالب است این آقا مدیر کل هم هست و انسانی دغل و بی مسولیت ؟ البته خودم ایرانیم . البته مقاله این خانم ایراداتی دارد و دقیق و علمی نیست .

امیر سنگ تراش28.12.2014 - 09:03

 خانم محترم ، بنده بالای 3 سال است که به مطالعه مطالب مرتبط با زبان شناسی مشغولم ، زبان فارسی و عربی کجایشان یکی است ؟ از لحاظ دستوری و واژگان با هم فرق دارند . آشکارترین فرقشان در مذکر و مونث بودن واژگان عربی است، فارسی چنین قانونی ندارد. اگر قبول ندارید 1 عرب بیاورید که بتواند بدون آشنایی قبلی فارسی صحبت کند، نمی توانید چنین فردی را پیدا کنید . معلوم است که در این زمینه کوچکترین مطالعه ای نداشته اید . دوستان عرب هم تا دلتان بخواهد دارم ، همه شان بدون استثنا در یادگیری زبان فارسی مشکل داشتند و هنوز بنده بعد از 4 سال باید برایشان مطالبی را به زبان انگلیسی ترجمه کنم . وقتی در مورد مطلبی اطلاعات ندارید بیان نظر نکنید ، هیچ کس در این صورت از شما خرده نخواهد گرفت تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد این از این موضوع . اما نژادپرستی که در ایران تاریخچه بسیار دیرینه دارد . حتی در دوره ساسانیان در مورد "صحبت کردن به زبان فارسی" و "صحبت به زبان دیگر" دو فعل جداگانه وجود داشت که برتری زبان فارسی را به سایرین نشان می داد. چطور وقتی که دعوای شیعه و سنی می شود و نسل کشی ها از هر دو طرف رخ می دهد ایرادی ندارد، اما یک درصد قلیلی از مردم ما که متاسفانه رفتارهای نژادپرستانه از خود نشان می دهند یکهو دویست مقاله فی البداهه توسط افرادی که مانند نژادپرستان کوچکترین مطالعه ای در مورد هیچ موضوعی نداشته اند (منظورم دقیقا به شماست خانم) در وبلاگهای مختلف چاپ می شود؟ با هر کدام هم که صحبت می کنی می گویند فرقه دیگر اشتباه است چون مقدسات ما را قبول ندارند. از خارجی هایی که داخل ایران با مسئله شنیع نژادپرستی روبرو شده اند بابت رفتار زشت هموطنانم پوزش می خواهم ، و همچنین از تمام افرادی که مقاله این خانم را باور کرده اند و بالای 15 سال دارند ، متاسفم که درسهای دوره دبیرستان را به همین زودی فراموش کردید! از شما می خواهم که حداقل یک کتاب دستور زبان فارسی دبیرسنان و کتاب عربی همین دوره را بخوانید ، بعد اظهار روشنفکری کنید. اگر کسی بعد از مطالعه این دو کتاب به این نتیجه برسد که این دو زبان یکی اند معلوم است که یا غرض دارد و وانمود می کند، و یا واقعا تفاوت بین این دو زبان را تشخیص نداده است، که در این صورت ذهن این فرد باید آزمایش شود.

بهناز29.12.2014 - 21:37

 سلام و ممنون از مقاله خوبتون..... حقیقت اینه که فارسها تو یه توهم خطرناکی فرو رفتن و متاسفانه قصد بیرون اومدن از این توهم افسانه آریای ها و کوروش و... ندارن و مث کبک سرشونو کردن زیر برف...من به عنوان یه ترک این کامنت رو از سر دلسوزی و واقع بینی میزارم و قصد دیگه ای ندارم...واقعیت اینه که ایرانیها به شدت در خارج از مرزهای خودشون تحقیر میشن و همه با نفرت بهشون نگاه میکنه...بطوریگه من چن سفر خارجی که رفته بودم...اگه میکفتم ایرانیم با نفرت بهم نگاه میکردن و مجبور شدم خودمو از آذربایحان معرفی کنم و دیدم که رفتارشون خیلی دوستانه تر شد...منظورم اینه که ایرانیها با این کاراشون و نژادپرستیهای سیاسی غلطشون باعث شدن که یه ایرانی به معنای واقعی کلمه عزت خودشو از دست بده....

آلپ ارسلان03.01.2015 - 15:26

  پان فارس ها یا همان پان آریانیزم ها کی میخوان بفهمن ایران نژاد واحدی نداره بلکه از ملل متفاوتی که هم از نظر قیافه ظاهری هم نژاد.زبان.تاریخ.فرهنگو... با هم تفاوت دارن یک (ترک را با کرد) (بلوچ را با ترکمن). (عرب را با گیلک) این 6 ملت دربند پان ایرانیست را با همدیگر مقایسه کنید اگر ذهن سالمی داشته باشید دیگر از آریایی بودن سخنی نخواهید زد. در ضمن این کشور قبل از رسیدن مشکوک به دست (رضا پالانی سوادکوهی آلاشتی) ممالک محروصه قاجار بود یعنی مملکت هایی که در حصار حکومت قاجار زندگی میکنند. و تا قبل از رضا آلاشتی خبری از پان ایرانیست و آریایی بودن ونژاد پرستی در ممالک محروصه نبود که این آفت شاهی که بود که مشکوک آمد و با خفت رفت.

بهروز04.01.2015 - 12:20

 خانم محترم، بنده مدتی است که به مطالعه مطالب زبان شناسی مشغولم. زبان فارسی ریشه هندواروپایی دارد و زبان عربی ریشه سامی، این دو خانواده ارتباطی به یکدیگر ندارند. این که برخی از واژگان دو زبان یکی هستند به دلایل تاریخی و جغرافیایی قابل توجیه است، و دال بر یکی بودن زبانها نیست، مانند شباهت زبان هندی و فارسی. ساده ترین تفاوتهای این دو زبان را در کتابهای زبان فارسی و زبان عربی دبیرستان مشاهده می کنیم. جالب است که بدانید که کمتر از بیست درصد خط فارسی در ایران پس از اسلام ساخته شده است، و اکثر حروف الفبای فارسی، ریشه باستانی دارد. بنده منکر وجود نژادپرستی نیستم و از این که برخی مردم طرفدار این عقیده هستند، ابراز تاسف دارم. و نیز از این که برخی دوستان عرب بنده با این مسئله مواجه شده اند. ولی برای اثبات پلیدی یک عقیده نیازی به درهم کوبیدن تاریخ خود نیست. در برهه هایی از تاریخ، ایران امپراتوری بوده است و هر آنچه که برای ایران انجام داده اند، برای ما باید مایه افتخار باشد. توصیه می کنم مطالعات خود را بیشتر نمایید و همه مسائل را گردن بیگانگان نیندازید. مسائلی که مطرح کردید مسائل جالبی هستند، ولی این مسائل ریشه دیرینه اجتماعی دارند. این نگرش گویا برای شما چندان جالب نبوده است، حال آنکه همین مسئله موجب ضعف کلی مقاله شده است.

میلاد04.12.2014 - 23:18

 در مورد آریایی بودن نژاد مردم ایران شکی نیست.علم تاریخ و نشانه های ظاهری مردم ایران هم گواه این واقعیت است.باید توجه داشت که ایرانیان در مناطقی از عراق و سوریه و لبنان و ترکیه و عربستان و.... صدها سال زندگی کرده اند.آریی ها مهم ترین شعبه نژاد سفید هستند.پس بجای کوچک کردن نیاکان عزیزمان به آریایی بودنمان افتخار کنیم این به معنی نزاد پرستی نیست.اگر هم یک آریایی نژاد پرست باشد جای خورده گیری ندارد چون واقعیت تاریخ به او این حق را میدهد.درود یزدان بر خاک و مردم اهوراییمان.

سیدمحمد میرداماداصفهانی از ایران28.11.2014 - 05:38

  اینکه ملتی از ملت دیگر هوشمندتر است عین نژادپرستی و یک اشتباه بزرگ محسوب می شود چه اینکه برای اثبات چنین حرفی بایستی مطالعات علمی و کارشناسانه و آماری با آزمون های گوناگون هوش و در مقیاس جهانی گرفته شود آنگاه مقایسه ها و تحلیل هایی صورت گرفته سپس اعلام شود که کدام ملت از دیگری باهوش تر است.و البته تنها برای همان نسل قابل صدق است.و این آزمون تا بحال صورت نگرفته است. نکته دیگر مسئله هوشیاری است که با هوشمندی متفاوت است بدین معنا که کسانی که زندگی درگیرانه تری دارند در همان مسائل هوشیارتر هستند از کسانیکه باچنین مسایلی روبرو نیستند. مثلا مردم اروپای غربی و ایالات متحده و ژاپن نسبت به سایر ملل از هوشیاری بیشتری در مسایل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی برخوردارند نه آنکه هوشمندتر هستند بلکه به علت درگیری بیشتر در چنین مسایلی است. برای تقریب ذهن از مثال خواب و بیدار استفاده می کنم: انسانی که خواب باش هر چقدر که ضریب هوش بالایی داشته و هوشمند باشد چنین هوشی بکارش نمی آید ولی کسی که بیدار است از آنکه خواب و غفلت زده است هوشیارتر می باشد.ونکته آخر اینکه استعمار با انحراف هوشیاری مردمان خاورمیانه به سمت اختلافات گوناگون در صدد است تا همچنان این مردم را غافل و سرگرم خود کندو هوشیاری آنان را به سمت دلخواه خود هدایت کند. امید که همه به این نکته ظریف توجه کنیم و افسار هوشیاریمان را به دست دشمنان اسلام و مردم خاورمیانه ندهیم. همانکه به آن گفته می شود بصیرت.

نيما21.11.2014 - 21:44

 حتي كامنت هاي اونايي كه ايراني ها رو نژاد پرست ميدونستن نژاد پرستانه بود. حقيقت تلخ در مورد ما انسان ها اينه كه عده اي هميشه نژاد پرست هستند.. اونطوري فكر ميكنن و كلا نژاد پرستي رو وسيله اي براي جبران حس ضعف يا سرخوردگي از ملت يا نژادي ديگه قرار ميدن. علاوه بر نژادپرستي ، ملي گرايي افراطي هم خطرناك هست در ضمن اين نكته رو بايد اضافه كنم كه همه رفتار هايي كه در مطلبتون تحت عنوان نژاد پرستي ذكر شد ، رفتار هاي ناسيوناليستي افراطي هست.. چون ايراني نژاد نيست.. فارس هم نژاد نيست و اصلا همچين نژادي تو علم تبره شناسي اقوام وجود نداره.

فری27.10.2014 - 08:28

 نژاد مردم ایران تاجیکستان افغانستان یکی هست.مهمون فارس زبانیم،ونباید بذاریم کشورهای غربی از کشورهای شرقی سو استفاده کنن،بعدش هم مهمون مسلمانیم دلیل نداره همدیگه رو مسخره کنیم،امروزه عصر عصر اتحاده با اون نفراتی هستم که همیشه به خودشون مینازن

ارش26.10.2014 - 11:27

 به نظر من نژاد اریایی کلا نژاد برست بوده از هیتلر گرفته تا همین فارسها فارسها کلا نه لرها نه شمالیها نه اعراب نه ترکها نه افغانها بست تر از خودشون میدونن و باعث انزوای سیاسی ایران شدن نمونه یک کشور فارس افغانستان و نمونه یک کشور عربی امارات هست یا نمونه یک کشور ترک ترکیه هست نمیدونم فارسها چرا خیلی تو توهم خود بزرگ بینی گرفتار هستن؟کافیه یه سری به ورزشگاهها بزنی میبینی چقدر بی ادبی و اهانت میکنن تا حرفی هم میشه اسم کوروش بزرگ رو میبرن دیگه نمیدونن نژادشون با حمله اعراب دگر گون شد

مسعود26.09.2014 - 16:02

  حقیقت اینه که نه تنها ما ایرانی ها نژاد پرستیم بلکه اصولا تمام مردم خاورمیانه نژاد پرست هستند چه اعراب که با ما انطور برخورد می کنند و چه ما که با افغانها همین طور برخورد می کنیم از ماست که بر ماست

انسان 14.09.2014 - 02:12

 من. تاریخ رونمیدانم که اعراب برتر بودند یا عجم ولی تعریف نژاد پرستی چیست؟ نژاد پرست کیست؟ به نظر من نژاد پرستی یعنی اینکه ماحق زندگی رو از یک انسان بگیریم یانزاریم آزادی داشته باشد درجامعه ایرانی این امر مشهود است اگر برای تو ایرانی بودن افتخار ه. چطور افغانی بودن جرمه جای تاسف است که در این جامعه انسانیت آزادی حق شهروندی در رفاه زندگی کردن فقط مختص ایرانی باشد پس ایرانی ها درباره چه چیزی برتری دارند، انسانیت اخلاق بشر دوستی؟...

ایرانی04.09.2014 - 22:32

  شما به احتمال زیاد سید هستی یا طرفدار اونها هستی که اینقدر با ایران وایرانی دشمنی...

علی30.08.2014 - 19:20

  مطالب بسیاری خوبی بود . واقعیت تاریخی اینه که اصلا نژادی به نام نژاد آریایی نیست . ونژاد ما ایرانی ها با نژاد اعراب یکیه . دوم من هنوز نفهمیدم ایران یعنی چی ؟ کجا ایرانه وکجا نیست ؟ چرا مثلا گفته میشه هویت ایرانی ولی در واقع هیچ چیر با ارزشی نیست که به نام ایرانی ثبت شده باشد . ارمنستان ، آسیای میانه ، گرجستان و..... چه وجه مشترکی دارند که بعضی ها همشون رو جز ایران می دونن ؟

پوریا24.08.2014 - 14:27

 باعرض پوزش :کی گفته تهرانی ها از نژاد آریایی هستن؟نژاد آریایی خالص ترک ها ،کردهاو لرها هستن که با آلمانی ها از نظر نژادی برابرند لطفا به تهرانی بودنتون پوز ندین چون شما هیچی نیستین جز ی مشت آدم تن پرور که دلیل اصلی عقب افتادگی کشور شماها هستین ای جماعت لوس و تنبل

داریوش 20.08.2014 - 18:06

  با سلام . من شخصا به هر خرجی احترام گذاشته و کمکی هم اگر توانست ام برایشان انجام داده ام و این مدیون بزرگ مرد ایران ، گورش هستم . جملات رد و بدل شده بین دوستان اختلاف برانگیز است و سر منشاء آن نوشته خانم طباخی است . پرهیز کنید از نفاق در این شرایط حساس . دنیا بسوی انسانیت پیش میرود نه تفکر باطل و بدوی قومیت و دین .

نیما04.08.2014 - 11:26

 تو اومدی از نژاد پردستی ایرانیا انتقاد کنی خودت بدترین کلمات نژاد پرستانه رو علیه ایرانیها بکار بردی .تهمت زدی بی دلیل و مدرک. شرو بر تو

ahmad28.07.2014 - 03:38

 قطعاو بدون شک اعراب از نظر تمدن و فرهنگ و خدمت به بشریت از گذشته های خیلی دور از ایرانیان برتر بوده اند و دوستانی که گفته اند برتری اعراب در زمان گذشته کجا بوده که شما دیده اید ما ندیده ایم... 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح زمانی که اعراب سومر و اشور و بابل در بین والنهرین اولین بیشرفتشان اختراع خط و بعد کشاورزی و خواندن و نوشتن و تعلیم در مدارس بوده و 282 قانون داشتن و در علم ستاره شناسی و ریاضیات و سوار نظام قدرتمند معروف بوده اند ... ایرانی ها ان زمان کجا بودن و چی داشتن و چرا ایرانی ها بدون هیچ شناختی از اعراب و فرهنگ و تمدن عربی و اسلامی آنان به انها بی احترامی میکنند و عرب ها را متوحش و عقب افتاده می دانند و صفات مذموم و نا بسندی را که شایسته عرب ها نیست به آنها نسبت می دهند .ایرانی ها به دلایل تاریخی خشم و غضب خود را نسبت به اعراب ابراز میکردندو در طول قرون گذشته به بدی از عرب ها یاد کرده و عرب ها را به بدترین شکل به تصویر کشیده اند و تقریبا هر صفت منفی و بد را به عرب نسبت میدهند !!!حال سوال اینجاست که چرا ایرانی ها از اعراب تنفر دارند؟این است که فارس ها معتقدند که عرب ها تمدن و آیین زرتشتی را از بین بردن و اسلام را منتشر کردن.بعضی از ایرانی ها از اسلام بیزارند و آن را دین عربی میدانندکه به ظلم و ستم دعوت می کند . ما ایرانی ها عقب ماندگی خود را و بد نام شدن وجه زبان و تاریخ فارس را به اعراب و اسلام ربط می دهیم . یه تخت جمشید داریم که هنوز پابر جاییش را در تاریخ سابت نکرده و یک مجموعه حقیر و نیمه تمام است که از ابتدا 30% از کار اجراییش پیش نرفته و حتی نمیتوان آن را با اهرام مصر ابول هول و حتی قسمت کوچکی از دیوار چین و یا حتی اثار به جا مانده در بین و النهرین ولبنان و سوریه و... سنجید

محسن27.07.2014 - 13:49

 این هایی که سنگ گذشته رو به سینه میزنند خود از همه نژاد پرست تر هستند تو رو خدا دیگه نگید ما خارج بودیم و آنها رافار بدتری دارند من با اقامت 7 ساله حداقل خیلی از ایرانیها رو دیدم که هنوز نمیدونستند نژآد پرستند رفتار اونها با ارئپاییها به غایت به حالت مطیع ولی با آسایی ها جور دگیست .. زیاد لازم نیست راه درو بروید کافیه همین هوزستان برید و معنی تحقیر توهین و تبعیض و ببنید که در کمتر کشوری اینگونه پیدا میکنید اینقدر این تبعیضها زیاد میباشند که نمیشه مخفی کرد ولی متاسفانه جو فضای مجازی به گونه ای است که به شما اجازه آشکار کردن نمیدهند ولی همانطوریکه در جاهای مختلف دنیا این مساله آشکار شد بالاخره در ایران هم متوجه خواهند شد

مهدی15.07.2014 - 04:52

 ما ایرانی ها که نژاد خوبی نداریم بیایم نژاد پرستی کنیم به نظر من نژاد غرب بهترین نوع نژاد هست بدون شک و فرقی هم نمیکنه کدوم کشور باشه اونا همشون زیبا هستن افتخار کردن به ایرانیت یه نادانی محض هست ما نژاد خوبی نداریم قیافه هامون حالت تهوع ایجاد میکنه

عبدالرضا07.07.2014 - 20:53

 عالی بود و بینظیر تو دهنی محکم به نژاد پرستان فارس

احمدی27.06.2014 - 20:09

 به عنوان يك ايراني، از ملت بزرگ افغان كه برخی ازهم‌ميهنانم اينگونه زشت و غيرانساني با آنها رفتار مي‌كنند، پوزش مي‌طلبم. در برابر همه افغان‌هايي كه خيابان‌هاي شهرم را تميز مي‌كنند، ساختمان‌هاي شهرم را مي‌سازند، در گاوداري‌ها و ساير مشاغل دشوار شهرم، شرافتمندانه كار مي‌كنند، به عنوان نگهبان، آبدارچي و مستخدم و مشاغل ديگر نقش ارزنده‌اي در توليد ناخالص ملي كشور هم دارند، سر تعظيم فرود مي‌آورم و دستان خسته و پينه‌بسته‌شان را با همه وجود مي‌بوسم و بر روي سرم مي‌گذارم.

احمدی27.06.2014 - 20:08

 نه مي‌توانند به مدرسه بروند، نه تصديق رانندگي بگيرند، نه بيمه شوند، نه حساب بانكي داشته باشند و نه هيچ چيز ديگري. اين رفتارها را كه ما با هم‌كيشان مسلمان‌مان كه تازه هم‌نژاد ما هم هستند، انجام مي‌دهيم، مقايسه كنيد با رفتار غربي‌هاي بي‌دين و مذهب در دانمارك، نروژ، فرانسه، انگلستان، كانادا و آمريكا با ايرانياني كه نه هم‌كيش و آيين غربي‌ها هستند، نه هم‌نژاد و هم‌تمدن آنها. سال گذشته در مجلس طرحي تهيه شد كه به مشكلات فرزندان ازدواج‌هاي ايرانيان با افغان‌ها رسيدگي شود. اما نمايندگان كميسيون قضايي مجلس در همان مرحله رسيدگي در كميسيون، آن را از دستور کار خارج كردند و يكي از مسوولان آن كميسيون به مطبوعات توضيحات كافي داد كه چه خطر عظيمي از بيخ گوش ملت متمدن، مسلمان و بافرهنگ ايران گذشت. چه اگر آن لايحه به تصويب مي‌رسيد خطرات عظيمي متوجه امنيت ملي‌مان مي‌شد. هيچ‌كس هم كه از آن بزرگوار و نه از ساير بزرگواران كميسيون قضايي و حقوقي مجلس نپرسيد كه روشن‌شدن وضعيت حقوقي ده‌ها هزار انسان كه تنها جرم‌شان آن بوده كه از مادري ايراني و پدري افغاني به دنيا آمده‌اند، چه خطري را متوجه امنيت ملي ايران مي‌كرد؟

احمدی27.06.2014 - 20:07

 في‌الواقع هر امر اجتماعي كه مستلزم ارائه «فتوكپي شناسنامه» و «كارت ملي» مي‌باشد، افغان‌ها عملا از آن محرومند به اين معنا كه افغان‌ها نه مي‌توانند حساب بانكي داشته باشند؛ نه مي‌توانند منزل يا اموال منقول يا غيرمنقولي را خريد و فروش نمايند، نه مي‌توانند گواهينامه بگيرند، نه مي‌توانند مدرسه بروند و نه مي‌توانند استخدام شوند، نه حتي مي‌توانند در يك بيمارستان به صورت رسمي بستري شوند نه مي‌توانند براي خدماتي اعم از تجاري، زيارتي يا غير آن ثبت‌نام نمايند و نه هيچ امر و كار ديگري. فرقي هم نمي‌كند كه چند سال در ايران بوده‌اند. يك افغاني و خانواده‌اش كه ممكن است 30 سال هم در ايران زندگي كرده باشند، همين وضعيت را دارند. از همه اينها اسفناك‌تر و غيرانساني‌تر، رفتار ما با كودكان معصومي است كه ثمره ازدواج يك افغاني با يك ايراني مي‌باشد. در سه دهه گذشته، هزاران خانم يا دوشيزه ايراني با افغاني‌ها ازدواج كرده‌اند. حاصل اين هزاران ازدواج، ده‌ها هزار كودكي است كه مادرشان ايراني و پدرشان افغاني است. مي‌دانم كه خيلي از خوانندگان باور نخواهند كرد، اما از نظر مقامات ايراني، اين افراد وجود ندارند. چون مسوولان ما، اين ازدواج‌ها را به رسميت نمي‌شناسند، يعني ازدواج با «اتباع بيگانه»‌ را به رسميت نمي‌شناسند، بنابراين ثمره اين ازدواج‌ها را هم به طريق اولي به رسميت نمي‌شناسند. لذا به فرزندان اين ازدواج‌ها شناسنامه نمي‌دهند. بنابراين ده‌ها هزار ايراني كه امروز بسياري از آنها به سنين بالاي 18سال رسيده‌اند، در كشور هستند كه چون شناسنامه ندارند، وارد هيچ امر و حوزه اجتماعي نمي‌توانند بشوند.

احمدی27.06.2014 - 20:06

 اما در ايران؛ يك پناهجوي افغاني صرفنظر از آنكه قانوني وارد كشور باشد يا غيرقانوني، صرفنظر از آنكه يك سال در ايران اقامت داشته باشد يا 10 سال يا 30 سال، از هيچ حق و حقوقي برخوردار نمي‌شود. يك افغاني كه في‌المثل 20 سال است در ايران زندگي مي‌كند و همسر و فرزند دارد مثل آب‌خوردن ممكن است توسط نيروي انتظامي از كشور اخراج شود. و باز هم اي كاش اين، همه تراژدي بود! مشكلات عديده‌اي بر سر راه ثبت‌نام و به مدرسه‌رفتن فرزندان افاغنه در ايران وجود دارد. بعضا آنها را به مدارس راه نمي‌دهيم، بعضا از آنها هزينه آموزش و پرورش فرزندان‌شان را مي‌گيريم، ‌بعضا به آنها مدرك نمي‌دهيم و بعضا اگر يك افغاني مجبور شود فرزندش را از مدرسه‌اي بيرون آورده و به واسطه تغييرشغلش به منطقه يا شهر ديگري ببرد، به عذاب اليم دچار مي‌شود. افغان‌ها، دفترچه خدمات درماني ندارند و از همان حداقل‌هايي كه به‌هرحال تأمين‌اجتماعي براي كساني‌ كه دفترچه خدمات درماني دارند یا فراهم مي‌كند، بي‌بهره‌اند.

احمدی27.06.2014 - 20:05

 كشور غربي ورود مي‌كند، بعد از مدتي كه به عنوان يك پناهجو پذيرفته مي‌شود از همه حق و حقوق‌هايي كه اتباع آن كشور برخوردار هستند، برخوردار مي‌شود. صرفنظر از آنكه پناهجو قانوني يا غيرقانوني وارد آن كشور شده است. طبيعي است كه اگر او غيرقانوني به آن كشور داده شده باشد، مدت زماني كه به پرونده‌اش رسيدگي مي‌شود خيلي طولاني‌تر خواهد شد تا زماني‌كه او قانوني به آن كشور مهاجرت كرده باشد. اما به هر حال بعد از آنكه يك پناهجو در هيبت يك پناهجو يا مهاجر در كشور ميزبان پذيرفته مي‌شود، همان‌طور كه گفتيم شهروند آن كشور مي‌شود. اگر جرمي يا خلافي مرتكب شود، با همان قوانين، مقررات و ضوابطي كه در مورد شهروندان خود آن كشور جاري است محاكمه و مجازات مي‌شوند؛ از كليه خدمات شهروندي و رفاهي كه اتباع كشور ميزبان از آن برخوردارند، برخوردار مي‌شود. اعم از آموزش و پرورش رايگان، خدمات درماني و بهداشتي، ‌حقوق ايام بيكاري، حق اولاد و قس‌عليهذا. به بيان ديگر، يك مهاجر ايراني پس از آنكه به عنوان مهاجر در سوئد، نروژ، دانمارك، انگلستان، فرانسه، آلمان، كانادا، آمريكا يا استراليا پذيرفته مي‌شود با وي همانند شهروندان همان كشور رفتار مي‌شود. حاجت به گفتن نيست كه اين امتيازات شامل اعضا خانواده و وابستگان او هم مي‌شود حتي اگر آنها به هنگام ورود به آن كشور، همراه وي نبوده باشند.

احمدی27.06.2014 - 19:45

  هيچ لغتي كامل‌تر و جامع‌تر از لغت «نژادپرستي» بيان‌كننده رفتار ما ايراني‌ها درقبال افغاني‌ها نيست. البته اصطلاحات، الفاظ و لغات ديگري هم مي‌توان براي توصيف رفتار ما، ظرف سه دهه گذشته در قبال افغاني‌هايي كه از بد سرنوشت و حادثه به ايران پناه آورده‌اند، به كار گرفت؛ «مغرضانه»، «ناقض اصول اوليه حقوق بشر»، «غيراسلامي»، «غيراخلاقي»، «مغاير با قانون اساسي ج.ا.ا»، «خجالت‌آور»، «مغاير با اصول و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي در مورد حقوق پناهندگان» و ساير اصطلاحات مشابه و هم‌رديف. اما هيچ‌كدام آنها به درستي و كامل‌بودن «نژادپرستي» و «تبعيض‌نژادي» ‌نيست. نه به واسطه آنكه فرماندار اصفهان يا يكي ديگر از مسوولان پايتخت صفويه آنان را از بالارفتن از تپه‌ها و صخره‌هاي «كوه صفه» محروم ساخت؛ نه به واسطه آنكه مقامات با فضل و كمال استان مازندران هفته پيش اعلام كردند كه اجازه نخواهند داد هيچ افغاني اعم از آنكه حضورش در كشور قانوني است يا غيرقانوني، به استان‌شان بيايد، نه به واسطه آنكه رفتار موهن، غيراخلاقي و غيرانساني ما ايرانيان كه البته پرچم‌دار علم، دانش، تمدن، فرهنگ و معرفت هستيم در قبال افغان‌ها در ايران واقعا حكايتي است، بلكه به واسطه نفس نگاهي كه ما به افغان‌ها داريم. نگاهي كه بهترين تعريفي از آن مي‌توان داشت آن است كه بگوييم يادآور نگاه سفيدپوستان آمريكايي نژادپرست به سياهپوستان، يا نگاه سفيدپوستان اروپايي‌تبار ساكن آفريقاي جنوبي در زمان رژيم آپارتايد به آفريقايي‌ها. اي‌كاش حكايت تلخ رفتار ما با افغان‌ها فقط محدود مي‌شد به مقامات اصفهاني يا مازندراني. انسان مي‌توانست بگويد كه يكي دو مقام مسوول كج‌سليقگي و غرض‌ورزي كرده‌اند. اي‌كاش اينگونه بود. بدبختي آن است كه موضوع به كج‌سليقگي دو يا چند مسوول سطحي‌نگر و بي‌دانش در اصفهان يا مازندران محدود نمي‌شود. واقعيت آن است كه رفتار ناشايست، تبعيض‌آميز و مغاير با اصول و موازين حقوق پناهندگان ما با افغان‌ها خيلي عميق‌تر از اين حرف‌هاست. براي درك عميق رفتار غيرانساني ما با افغان‌ها كافيست ميان رفتار غربي‌ها با پناهجويان ايراني كه به كشورهاي مختلف اروپايي، آمريكا، كانادا يا استراليا پناهنده شده يا مهاجرت كرده‌اند،‌ يا رفتار ما ايراني‌ها با افغان‌ها مقايسه‌‌اي ‌نماييم. به عنوان يك قاعده كلي و حسب موازين بين‌المللي، هر پناه‌جو كه به يك

ايرونی30.05.2014 - 15:36

 سلام جامعه اکثراً چشمشون به اشراف هست. فرهنگ اشراف تقليد ميشه. اشراف پرستيده ميشن. يه ايرانی دوست داره جای کره ای يا ژاپنی باشه چون دارن تبلت و شاسی بلند می سازن کاری به اجداد مغولشون نداره که حشره می خوردن. مگه اروپايی ها غارنشين نبودن و امروز حتی لباس پارشون تقليد نميشه؟ اين يک نوع کم بينی آميخته با خودبرتر بينی هست که غربی ها در خاطراتشون در ايران بهش اشاره کردن. از نظر روان شناسی هم علت غرور در واقع حقارت هست. من کاری به فرضيات تاريخی که مطرح کردين ندارم. ولی واقعيت اين هست اقوام هر چقدر بيشتر آزار ديده باشن نژادپرست تر هستن. من فرقی هم بين آلمانی، عرب، افغانی، سياه، هندی، ترک و فارس نمی بينم. اگه فکر می کنی که فقط مردم ايران می تونن نژادپرست باشن به طور ضمنی باور کردی که اقوام ديگر به قدری پست هستند که فاقد قوه ی خودبرتربينی هستند. در عمل اين جور نيست. من نژادپرستی افراطی رو توی پست ترين اقوام هم ديدم.

کوروش13.05.2014 - 09:51

 سلام. آفرین بر شما بخاطر مقاله خوبتان. ولی ایکاش یکی این حرفا رو به مدیر وبلاگ پیکی از پارس بزنه که با افراط هرچه تمام تر تخته گاز داره برتری قوم فارس رو تبلیغ میکنه و عربها رو سوسمارخور معرفی میکنه!!! وا

نفيسه10.05.2014 - 07:20

  لطفا منابعتون رو ذکر کنيد تا ما هم بريم مطالعه کنيم ببينيم اعراب دقيقا چه برتري هاي علمي و فرهنگي نسبت به ما داشتن و اينکه چگونه ممکن است قبل از اينکه ماسون هابه وجود ايند از نمادشان که بر روي سنگ هاي تخت جمشيد حک شده رونمايي شده باشد (همه فرزندان آدم و حوا هستيم و قبل از اينکه متعلق به رنگ ونژادودين ومليت خاصي باشيم انسانيم و مخلوق خداوند ولايق تکريم و احترام)

یاشار27.04.2014 - 09:58

  زبان مردم ایران فقط پارسی نیست ازادی زبان برای همه مردم ایران این شعار نمونه وجود نوعی از نژاد پرستی در ایران است

ناشناس06.04.2014 - 06:05

  سرکار خانم با سلام لطفا چند موضوع رو روشن کنید 1)برتری اعراب در زمان گذشته(و حتی حال)کجا بوده که شما دیدین و بقیه ندیدن؟مگه همینا نبودن که دختر رو زنده زنده خاک میکردن وقتی دو هزار سال قبلش ما یکتا پرست بودیم و روز بزرگداشت زن داشتیم؟ 1)زمان تشکیل ماسونی و نشان فروهر رو مقایسه کنید شاید متوجه اشتباهتون بشید. 3)افغانستان ،تاجیکستان،آذربایجان و داغستان زمانی جزو ایران بوده و کسی منکر این رابطه نشده اگه امسال شما بهش دامن نزنید. 4)یک نمونه از افتخارات مایه ننگ گذشته بیان کنید(لطفا دوباره تخیل درست نکنید.) 5)شکوفایی علمی اعراب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شاید یادتون رفته یا نمی دونید که حتی صرف و نحو زبان عربی رو ما نوشتیم 6)شما چطور خودتون رو مدافع تساوی حقوق مساوی می نامید ولی به تفکرات دیگران احترام نگذاشته و سفربه فکر سفر به گذشته دیگران را محکوم می کنید؟ 7)شما چطور نژاد پرست نیستید ولی سفر به گذشته ایران را سبک می شمارید؟ 8)ان اکرمکم اتقاکم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟یادتان رفته اعراب چه خونریزی بوجود آوردند و ایانیان تا400سال بعد از ورود اسلام ؛اسلام را نپذیرفتند و حاضر به پرداخت جریه بودند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 9)خانم برای مقایسه کردن ایران زمان گذشته را با دنیای آن زمان و ایران اکنون را با دنیای اکنون مقایسه کنید تا قیاس مع الفارغ نکنید.

کوروش مسلمان24.02.2014 - 16:54

  با خیلی از گفته هاتون میخواستم مخالفت کنم اما دیدم نه فقط من شاید خیلی از اون کارهای ناپسندی که گفتید رو انجام ندم وبقیه مردم واقعا آنقدر مثلا با افغان ها خوب نبودنند اما خواهشا بدی ایرانی ها رو اینوگونه نگویید میدونید چرا چون واقعا سطح رفتار ما ایرانی ها آنگونه با مهمانانی چون افغان ها یا عراقی ها بد نبوده به خدا همین الان در کلاس خواهر زاده من چندین افغان تحصیل میکنند کسی در اتوبوس مترو به افغان نمیگویید چرا تو نشسته ایی ولی من ایرانی باید بایستم ؟؟!!! به خدا جاهای دیگر دنیا نمیدانید چه ها با غریب که نمیککند اگر در رابطه با رفتار کاخ رویایی خیلی ها آمریکا نظری بیاندازید در میابید که با چینی ها یا ژاپنی ها چه کردند ، سیه چردگان که دیگر نیاز به یاد آوری نداره ؛ در رابطه با اعراب نه عرب زبانان ، چون اعراب فقظ مردم شبه جزیره منظورم هست نه تمامی مردم عراق تا مغرب که به عربی تکلم میکنند اینان تا تابیده شدن نور اسلام مردمی جاهل بودند به گفته قران، نمیدونم شما چگونه این بیانات به ذهنتان رسیده ؟؟؟خدمات متقابل ایران و اسلام را لااقل مطالعه کنید ، هیچ قومی بر قوم دیگر برتر نیست الا در تقوا.

اردشیر از تهران21.02.2014 - 16:52

  افغان ها تاجیک ها آذربایجانی ها ارمنی ها کردها همه و همه ایرانی اند

فرزاد19.02.2014 - 14:38

  ایرانیان مخصوصا قوم پارس نژادپرستند و همیشه خفت و خواری و عقب مانندگی خود را پای حمله اعراب و پادشاهان ترک قاجار و صفوی منینویسند

م13.02.2014 - 16:37

  من بابعضی از نظرات پ موافقم درضمن فرمهر یک نماد فراماسونی نیست نماد اهورا مزدا است ومعنی خیلی قشنگی داره همینطور خیلی ها معتقد اندکه کوروش بزرگ پیامبر بوده ماهم حاظر نیستیم که کودکان عراقی را بغل کنیم مگه اونا به کودکان ایرانی رحم کردن اگه یکمم تاریخ بخونی همینجور یه چیزی ننویس اگه هم چند سال قبل یادت رفته من یادت میندازم اون موقع که افعانی ها توایران سرازیر شده بودن هرجا دزدی میشد یایه جنایتی اتفاق میفتاد مصوبش افغانیا بودن

الیاس02.02.2014 - 17:03

 با سلام سرکار خانم طباخی از نقد نژاد پرستی با بیان زیبا و عمیقتان بسیار متشکرم، انچه من در مورد نژادپرستی و تبعیض نژادی میدانم: هرگاه فردی اجازه دهد عقاید متعصبانه اش مانع از رشد و حرکت دیگری شود تبعیض نژادی رخ داده‌است. وآنان که همه ی افراد یک نژادرااز برخی مشاغل خاص، مسکن، حقوق سیاسی، فرصتهای تحصیلی یا تعاملات اجتماعی محروم می‌کنند عاملان تبعیض نژادی هستند. . .

علی30.12.2013 - 11:12

  واقعیت تلخه وعدهای نمیخواهندبپذیرند

بهرام25.12.2013 - 07:56

 بیان مقاله کاملا به صراحت انجام شده بود اما اندکی جبهه گیری هم در مطالب وجود داشت که می توان این را نیز نژاد پرستی دانست،اما آنچه که در ای نوشته دخیل بود و مورد پسند مخالفت با نژاد پرستی آن هم آز هر نوع

مرضیه24.12.2013 - 13:30

  انسانیت...........!!!

پ08.12.2013 - 23:34

 نویسنده این مقاله یک نژاد پرستو یا بهتر است بگوییم یک عرب پرست واقعی است که قطعأ از نسل اعراب میباشد که همیشه خود را با لقب کاملا نژاد پرستانه سید به معنی آقا و سرور میخوانند و با البسه ای که کاملا نشان از یک نژاد پرستی تاریخی دارد (مثل شال سبز و امامه سیاه) در جامعه ظاهر میشوند تا همیشه تمایز نژادیشان را به همه نشان دهند و حتی بدون هیچ پنهان سازی خود را برتر معرفی میکنند و همه جا جملاتی نظیر "به جدم" ورد زبانشان است. نویسنده نتنها نژاد پرستی واقعیست -که سعی دارد در قالب مخالفت با نژادپرستی به برتر نشان دادن یکی از اقوام عرب (قبیله هاشم) بپردازد- بلکه حتی از تحقیر کردن پیشه افراد هم نمی پرهیزد وآنجا که در حال نقل یک دروغ خنده دار تاریخیست با لهنی زشت و آمیخته به طعنه از کشاورزی نام می برد.شدت کینه تاریخی و نژادپرستی چنان در نویسنده زیاد است که با استناد به مطالب تاریخی نامعلوم (که احتمالا در خواب دیده) تاریخ ایران را ننگ آمیز میخواند و باز بدون هیچ مدرکی ایرانیان را بی غیرتانی معرفی میکنند که زنهایشان را با هم عوض میکرده اند و نتیجتأ اکنون ایرانیان همگی حرام زادگانی هستند که پدرانشان دیوس و مادرانشان فاحشه بوده اند و بعد صراحتأ میگوید اعراب از گذشته های دور بر ایرانیان برتری داشته اند.وجالب تر اینجاست که معتقد است زبان علمی دنیا در زمان بوعلی عربی بوده پس نتیجه میگیرم که در آن زمان چین و روم و یونان یا هنوز وجود نداشته اند و یا احتمالا سقراط و افلاطون و کنفسیوس اهل عربستان و بحرین بوده اند و چرخ و باروت و کاغذ و سنا زاییده فکر عربهاست.از نظر نویسنده کوروش افسانه ای انگلیسی یا دروغی تاریخیست و آنچه از تاریخ ایران کهن باقی مانده فقط مشتی خرابه است و منشور کوروش تکه سنگی است برای بی سلیقگان و نه اولین متن حقوق بشر جهان و نه اولین نشانه از ارزش نهادن به آزادی و عدم نژاد پرستی.و تنفر شدیدش از نژادایرانی را آنجا نشان میدهد که معتقد است سفر به ایران باستان که بی شک بزرگترین امپراتوری تاریخ است و سرزمینی است پر از فرهنگ و ادب و هنر رنجی است که کسی حاضر نیست به جان بخرد.نویسنده احتمالا معتقد است که در انگلیس و آلمان و اروپا و کلأ خارج از خاور میانه و آفریقا مسلمان وجود ندارد.و به راحتی خود و دیگر هم کیشانش را صاحبان حق خطاب میکند و معتقد است فقط این جماعت صد و اندی میلیونی

دلنوشته30.11.2013 - 04:23

 حالا هم که ازدواج کرده ام بعضی رفتارهای نژادپرستانه دیگران مرا ناراحت میکند چون رفتار برابر ندارند . در روایات یکی از امامان(ع)فرموده:"اگر کسی در گوش راستم ناسزا بگوید و در گوش چپم عذرخواهی کند اورا میبخشم." به قول ماندلا:"ما آماده بخشیدن هستیم آماده فراموش کردن نیستیم" اما آنها آنقدر کوچک هستند که فکرمیکنند از آسمان افتاده اند که حتی فحش -سیاه سوخته-را پس نمیگیرند و معذرتخواهی نمیکنند...حالا اگر عذرخواهی نکرد چی؟جوابش این است که خود را به تغافل بزنم و ارتباطم رابا اینجور اشخاص کم کنم البته بیجواب نمیمانم و میگویم:-نژادپرست- دعا میکنم که خدایا همه ما را ببخش و هدایت کن.آمین یارب العالمین.اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم. تمام.

دلنوشته29.11.2013 - 16:33

  یک روز در دبیرستان شنیدم یکی میگفت:فلانی را میشناسی سفیده خوشگله. وقتی این را شنیدم در دلم گفتم:مگر هرکس که رنگ پوستش سفید است خوشگل است و "همه چی تکمیل" است؟هرکس که رنگ پوستش تیره است یعنی زشته و شعار میدهند مرگ بر اسرایییل نؤادپرست.

sepehr12.11.2013 - 23:32

  من به هیچ وجح تاریخ حمله اعراب رو از یاد نبرده ام چرا ما باید با اسرائیل دشمن باشیم ولی با اعراب نه من به شخصه با جنگ و کشتن اعراب موافقم بزرگترین دشمن ما اعرابند

یک اتئیست از درون مرزهای سیاسی ایران11.11.2013 - 19:46

 نویسنده سعی خودش را می کند که با گرفتن ژستی روشنفکری خود را با عقاید نژادی و تفکیک انسان ها برمبنایی خاص مخالف نشان بدهد، اما در پاراگراف های آخر دم خروسش را به وضوح نشان می دهد و به پیروی از«رهبرش» بشریت را بر مبنایی تعریف نشده و تنگ و عمیقاً متعصبانه به نام «تقوا» تقسیم می کند. بر مبنای این تز افراد بی تقوا(به مانند بنده) که اعتقادی به دین و مذهب خاصی ندارند، شایسته ی همنوع پنداری نیستند و نباید این افراد را همنوع دانست، بلکه باید «باتقوایان» کشورهای مختلف را (که گویا قطعاً اروپایی هم نیستند!) دور هم جمع کرد. دغدغه نویسنده به ظاهر انسان دوستی است، اما در واقع اعتقاد به نوعی از برتری است که صدها برابر بدتر و مرتجعانه تر از برتری نژادی است و آن برتری پیروان یک دین بر پیروان عقاید دیگر است. بدین ترتیب نویسنده در پایان به تأسی از «رهبرش» برتری مسلمانان را بر غیرمسلمانان (مانند بنده) اعلام می کند؛ و بدینگونه ما می توانیم تصور کنیم اگر چنین موجودی به قدرت برسد(که هم اکنون هم «رهبرش» به نمایندگی از وی قدرت را در دست دارد) چه فجایعی رخ خواهند داد(که تاکنون هم رخ داده اند و با این نوع نگرش قطعاً تداوم آن تضمین است).

آزاد01.11.2013 - 18:02

  هرچند که با بعضی از مطالب مقاله موافق نیستم ولی در کل همین که خواستید این مشکل را که متاسفانه جامعه ما را در بر گرفته است مطرح کنید خوب است. ولی بدانید که مشکل نزادپرستی دربین مسولان ما هم هست و میخواهند ایران فقط یک زبان و یک فرهنگ داشته باشد آن هم فرهنگ و زبان پارسی است چطور میشود وقتی به خلیج فارس خلیج عرب میگویند ناراحت میشویم ولی نام شهری در آذربایجان را عوض میکنیم و پارس آباد میگذاریم وقتی ما به هموطنان خود احترام نمیگذاریم چطور انتظار داریم ممالک دیگر به ما احترام بگذارند

رحمن از ایران19.09.2013 - 12:28

  خانم طباخی سلام خیلی ببخشید این مقاله مثل آش شد آنقدر بهم زدید که نخودهایش آمد بالا خانم اگر ما سعی می کنیم ایرانیت سه کشور افغانستان و تاجیکستان و ایران را در آمیزیم در قالب دینمان است که منافاتی هم با اسلامیت ما ندارد اگر در این یگانگی حسنی باشد این است که می خواهیم در مقابل چپاول استعمار گران یگانه باشیم شما فکر می کنید اگر ما یگانه بودیم آیا القاعده از عربستان می توانست داخل افغانستان لانه کند واین همه فجایع بر سر این مردم ایرانی تبار فارسی زبان مسلمان در آورد برای چه استعمار کشور ها را تکه پاره می کند هر چه خردتر شکستنی تر و تسلط بر منابع و مردم قومیت هابدنبالش می آید نکند فکر کرده اید ما نژادپرستی را دنبال می کنیم اگر این طور است سخت در اشتباه شدید

نرگس19.09.2013 - 19:02

  سلام خیلی زیبا بود من این مقاله شمارو کپی کردم دروبلاگم بسیار مقاله خوبی بود

سعید22.06.2013 - 15:44

  مقاله با اندکی تبلیغ اسلام امیخته است ولی در کل زیبا و قابل تحسین است. به نکته های روزمره جالبی اشاره کرده اید

1319.06.2013 - 13:18

  احسنت مقاله خوب و منطقی بود

سامان12.06.2013 - 14:01

  مقاله شما را خوان دم ابتدأ فكر ميكردم مقاله بأشد كه به تحليل واقعي جامعه بپردازد أما متأسف انه با أشاره به توهماتي هم جون فرا ماسونيي بودن فروهر يا اين كه إيراني أن تا پيش از يك دوره به كشأن زي ميپرداختد زماني كه إعراب به فراگيري علم مشغول بودند واقعيت ندارد.اگر منظور شما آشوريون بوده اند كه آنها عرب نيستند. در ضمن با أرتباط دادن افتخار آت ايران إسلام وأين كه پرجمداري إسلام افتخار ايران است نژاد پرستانه خود را نشأنا داديد.آيا شما وميدانية مردم أني با دين هاي ديگر در ايران زندگي ميكنند و ايران براي يك دين خاص نيست.پس پرچمداري إسلام براي إيرانيون افتخار نيست.همين حرف شما گونه أي از نژاد پرستانه است.اميدوار بعدم مقاله أي با عمق بيشتر و معقول انه تر ببينم.
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



زهرا طباخی