سخنگوی رییس جمهور: از صدور حکم جلب پرتو نادری متاسفیم

٢١ دلو (بهمن) ١٣٩١

شنبه 21 دلو 1391 ساعت 09:01

قدرت‌الله جاوید

ریاست‌جمهوری می‌گوید از آنچه در مورد پرتو نادری، شاعر و نویسنده کشور صورت گرفته، اظهار تاسف می‌کند. ایمل فیضی، سخنگوی رییس‌جمهور کرزی روز گذشته در گفتگوی تلیفونی به 8صبح گفت آنچه با آقای نادری شده برخورد قانونی نبوده است.

فیضی گفت: «ما به آقای نادری شاعر و نویسنده توانای کشور سخت احترام داریم و کاری که صورت گرفته نباید چنین چیزی صورت می‌گرفت.»

سخنگوی رییس‌جمهور گفت در صورتی که تخطی رسانه‌ای هم صورت گرفته باشد، این مساله باید از سوی کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای بررسی می‌شد نه از سوی لوی سارنوالی تا مراحل قانونی خودرا طی می‌کرد. او گفت: «کاری که صورت گرفته ما متاسف هستیم و خوش نیستیم از کاری که شده با آقای نادری، ایشان شخصیت توانای کشور ما هستند.»

فیضی گفت که ریاست‌جمهوری امروز از لوی سارنوالی و وزیر ترانسپورت در این مورد خواهان وضاحت می‌شود.
از سوی دیگر اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان حکم جلب پرتو نادری، شاعر، نویسند و روزنامه‌نگار کشور را از سوی لوی‌سارنوالی غیرقانونی خوانده و خواهان لغو این حکم شده است. مسوولان اتحادیه ملی ژورنالیستان روز پنج‌شنبه در یک نشست مشترک خبری با پرتو نادری هم‌چنین ارایه‌ی نظر کمیسیون تخطی رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ را فاقد مشروعیت قانونی دانسته و بر ضرورت ایجاد کمیسیون رسانه‌های همگانی مطابق قانون رسانه‌های همگانی مصوب 1388 شورای ملی تاکید کردند.
سیدعلی رضوانی، سخنگوی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان، می‌گوید حکم جلب لوی‌سارنوالی مسیر قانونی خویش را طی نکرده است و کمیسیون تخطی رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ قانونی نیست بنا براین لوی‌سارنوالی افغانستان باید حکم جلب پرتو نادری را لغو کند.

رضوانی می‌گوید، آقای نادری یک سال پیش؛ بر بنیاد یک نامه‌ی رسمی کمیسیون رسیدگی به شکایات و عرایض ریاست‌جمهوری که به کمیسیون عالی مبارزه با ارتشا و فساد اداری ارسال شده و در رسانه‌ها نیز منتشر شده بود، مقاله‌ی تحلیلی در مورد اظهارات داوودعلی نجفی، وزیر ترانسپورت و هوانوردی، نوشته بود.
اما به‌گفته‌ی وی لوی‌سارنوالی پیش از آن‌که اصل اتهام در برابر وزیر ترانسپورت را مورد بررسی قرار دهد، اقدام به جلب پرتو نادری کرده است.

داوودعلی نجفی، در  دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات بود، انتخاباتی که با جنجال‌های فراوانی همراه بود. بر بنیاد نامه ا‌ی که از سوی کمیسیون رسیدگی به شکایات و عرایض ریاست‌جمهوری به کمیسیون عالی مبارزه با فساد اداری فرستاده شده، داوودعلی نجفی، وزیر ترانسپورت و هوانوردی، متهم به رشوه، فساد اداری و قتل شده است.

با این‌حال، اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان به این عقیده است که نخست لوی‌سارنوالی افغانستان اتهام‌های وارد شده به وزیر ترانسپورت را مورد بررسی قرار دهد و شکایت از آقای نادری را کمیسیون رسانه‌های همگانی که در قانون 1388 تسجیل یافته، مورد بررسی قرار دهد

این اتحادیه اما کمیسیون تخطی رسانه ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ را غیرقانونی می‌داند و تاکید می‌کند که فرمان رییس‌جمهور در زمینه‌ی ایجاد این کمیسیون غیرقانونی بوده است. سیدعلی رضوانی، سخنگوی اتحادیه ملی ژورنالیستان، با تاکید بر بررسی مجدد پرونده‌ی شکایت از داوودعلی نجفی وزیر ترانسپورت از لوی‌سارنوالی می‌خواهد تا حکم جلب پرتو نادری را لغو کند.

رضوانی گفت: «نه تنها که این حکم باید لغو شود بلکه ما خواهان این هستیم که از آقای نادری اعاده‌ی حیثیت هم صورت بگیرد.»

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان هم‌چنین از رییس‌جمهور می‌خواهد تا بیش از این نگذارد که کمیسیون تخطی رسانه‌ها برخلاف قانون به‌کار خود ادامه بدهد.

به باور این اتحادیه، فرمان رییس‌جمهور بر ایجاد کمیسیون تخطی رسانه‌ها در موجودیت قانون نافذ رسانه‌ها همگانی برخلاف قانون است.

در همین حال، پرتو نادری به خبرنگاران گفت نوشته‌ی او در مورد اظهارات وزیر ترانسپورت، تحلیلی بوده و در آن به گزارش‌های رسانه‌ها که به نقل از نامه‌ی رسمی کمیسیون رسیدگی به شکایات و عرایض ریاست‌جمهوری منتشر شده، استفاده شده بود.

نادری گفت نوشته‌ی وی در روزنامه‌ی ‌آرمان ملی زیر عنوان: رییس‌جمهور آینده را چه کسی انتخاب می‌کند؟ هفت ماه پیش به نشر رسیده بود، در حالی که بسیاری از رسانه‌های دیگر اصل گزارش را پیش از آن به نشر رسانده بودند.

نادری می‌گوید در نامه‌ی کمیسیون رسیدگی به شکایات و عرایض ریاست‌جمهوری همراه با 47 ورق دیگر که به امضای اسدالله وفا رییس آن کمیسیون صادر شده بود، موارد مختلفی از اتهام‌ها در برابر داوودعلی نجفی وجود داشت اما وی تنها به یک جمله که از آقای نجفی نقل شد که: حامد کرزی را من رییس‌جمهور انتخاب کردم، تحلیل نوشته است.

به‌گفته‌ی نادری در نوشته‌ی خویش خواهان رسیدگی به ادعاهای وزیر ترانسپورت شده بود تا مشخص شود که گفته‌های وی چقدر واقعیت داشته است و در هر دو صورت وزیر ترانسپورت باید مورد پی‌گرد قانونی قرار گیرد.
نادری می‌گوید که وی بر بنیاد نامه‌ی کمیسیون رسیدگی به شکایات و عرایض ریاست‌جمهوری و ادعاهایی کسانی‌که در برابر آقای نجفی شهادت داده‌اند، تحلیل نوشته و تا زمانی‌که وزیر ترانسپورت ابطال آن را ثابت نکرده است، پرونده‌ی وی پایان یافته نیست. پیش از این مسوولان لوی‌سارنوالی گفته بودند که جلب آقای نادری به اساس شکایات وزیر ترانسپورت و نظر کمیسیون تخطی رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ صادر شده است.
اما مسوولان اتحادیه‌ ژورنالیستان افغانستان اقدام وزیر ترانسپورت و لوی‌سارنوالی را تلاش برای خاموش ساختن آزادی بیان در کشور خوانده و تاکید کرده‌اند که ادامه‌ی چنین عملکردهایی ارزش‌های دموکراتیک در کشور را به مخاطره می‌اندازد.

در همین حال سازمان گزارش گران بدون مرز نیز در رابطه به قضیه آقای نادری واکنش نشان داده و گفته است: «ما خواهان لغو فوری این حکم هستیم. بنا بر قانون رسانه‌ها در افغانستان، لوى سارنوالى نمی‌تواند، رسانه و یا روزنامه‌نگاری را پیش از ابراز نظر و اقدام «کمیسیون تخطی های رسانه‌ ای» تحت تعقیب قضایی قرار دهد. این کمیسیون تا امروز این پرونده را بررسی نکرده و نظری را اعلام نکرده است. تصمیم لوى سارنوالى غیر قانونی است.»







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

افشین10.02.2013 - 10:21

  باسلام بسیار جالب است سارنوالی محترم بجای اینکه متهم اصلی فساد،اختلاس وقتل را تحت تعقیب قراردهد،شخصی را که ازتقلب درانخابات ریاست جمهوری نام برده مورد تعقیب قرار میدهد.آیا این عذالت است؟افسوس به دستگاه های عدلی وقضائی کشور
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



روزنامۀ هشت صبح