اعلام خدمت در پست وزارت دفاع به استأذان خادم دانشمند ملت، جناب رییس جمهور

۳۰ سرطان (تیر) ۱۳۹۴

 

بنام پروردگاری که ایمان ویقین را وسیله ی نجات و سعادت افراد و امان و امنیت را سبب رفاه و فلاح ملت ها گردانید ازهمین رو ابراهیم (ع) از پروردگار در خواست نمود: رَبِّ اجْعَلْ هَـَذَا بَلَداً آمِناً(بار آلها امنیت را در سرزمینم برقرار فرما).

بنا بر تاکید قرٱن کریم خداوند اراده کرده است که بر مستضعفین زمین منت گذارد وآنان را بر مسند قدرت بنشاند(و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم الائمه و نجعلهم الوارثين).

آنچه مسلم است این است که کاردانی و دانش و لیاقت علاوه بر آنچه که از کتب درسی در کلاس ها و کالج ها تدریس می گردد،عملن در متن جامعه بهتر و خوبتر آموخته می شود. به یاری پروردگار بنده در هردو شکل آن توفیق یافته ام، چون از یک طرف از جامعه ی خود آگاهی دارم و سراسر کشور را از کوه های پامیر، نورستان، کنر، پنجشیر و بامیان الی قندهار، فراه، هرات و اسلام قلعه،منحیث یک مجاهد، خبرنگار و افسر اردوی ملی در مقاطع مختلف زمانی درنوردیده ام و از همه جزیات و کلیات کشور آگاهی دارم، در سن 17 سالگی مهاجر شده ام و تمام سال (1357) را همراه با احمد شاه مسعود و حدود 35 نفر از جوان های میهن در آموزش های نظامی سپری نمودم و تمام سلاح های معمول و مهارت های چریکی را آموختم و در جوزای 1358 در دو گروپ بدخشان و پنجشیر به جبهه های داغِ جنگ شتافتم و تاهمین دم، یا در جبهه های جنگ و یا در مسایل مربوط به آن ایفای وظیفه نموده ام و تا اکنون 15 نفر از اعضای خانواده به شمولِ پدرم را در جنگ از دست داده ام.

از طرف دیگر تحصیلات ام را در رشته علوم اسلامی تا درجه ی فوق لسانس به ‍‍‍پایان رسانده ام، درحدیث، تفسیر و به ویژه سیرت که بخشی از آن در بردارنده مسایل  سیاسی ، نظامی و استراتیژیک است، اطلاعات کافی دارم. تمام کورس های متداول و پیشرفته ی تاکتیکی و استراتیژیک را در میهن و محیط هجرت به پایان رسانده ام و دارای شهادت نامه کارشناسی ارشد در علوم نظامی استراتیژیک از ستاف کالج  کابل استم. و شهادت نامه ی ارکانحربی را از کالج استراتیژیک دانشگاه دفاعی جمهوری خلق چین به دست آوردم. ده ها مقاله ی متعدد دینی، نظامی، تحقیقی و اجتماعی را نوشته و منتشر کرده ام. به این باور استم که یکی از مهمترین مواد قانون اساسی در جهان،ماده ی قانون اساسی زمان شاهی ست که می گوید:"کار فریضه ی هر افغان است که قدرت اجرای آن را داشته باشد". همچنان سخنرانی های متعددی در دانشگاه های دفاعی ترکیه، امریکا، هند و چین کرده ام که مایه ی تحسین اشتراک کننده گان شده است. به زبان های انگلیسی و عربی دسترسی و به زبان های ملی تسلط دارم و در جریان 13 سال خدمت در اردوی ملی بیش از یک هزار سخنرانی و سناریو را در قول اردوی ظفر و مرکز تعلیمی نظامی کابل نوشته واجرا نموده ام که بدون هیچ نوع مبالغه در مورال دهی به پرسونل در سطح کلِ اردوی ملی نقش برازنده یی داشته است که متولیان امور می توانند فِلم ها و سی دی های آن را ملاحظه فرمایند. دارای اطلاعات وسیع در مورد جهان معاصر می باشم و در مورد کشور های منطقه به ویژه ایران و پاکستان آگاهی کامل دارم.

از آنجای که بگفته یکی از روسای جمهور چین: هدف از گربه شکار موش است نه نوعیت رنگ و شکلِ آن که سیاه هست و یا سفید،و به قول مولای بلخ :

مـرد رهـی هـمـره حـاجی طـلـب      خواه هند و خواه ترک و خواه عرب

منگر اندر شکل و اندر رنگِ او      بنگر اندر عزم و در آهنگِ او 

همچنان قرآن کریم دلیل عهده داری وزارت را از قولِ حضرت یوسف امانت داری و علم "إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ"و علت فرمانده شدن طالوت رابسطة في العلم والجسم، می داند، بنابر این،  در علم اداره و مدیریت، فرمانده باید پنج خصوصیت ذیل را داشته باشد. 1 – دانایی 2 – توانایی 3 – صداقت در قول 4 – امانت در فعل 5 – همتِ بلند. انشاء الله اینجانب ازاین مواهب برخوردارم.

بنا به اعتقادم به قرائت عرفانی از اسلام، هیچ نوع تعصب قومی، زبانی و جنسیتی و حزبی و سیاسی ندارم و تعصب را بنا به فرموده ی مولای بلخ در هر شکل آن مذموم و مایه ی خامی و ناپختگی می دانم:               گر تعصب داری آن از خامی است            تا جنینی کار خون آشامی است

و بر اساس فرموده پیامبر گرامی اسلام، متعصب از دین بدور است: من دعا الی العصبیه فلیس منا و من قاتل علی العصبیه فلیس منا و من مات علی العصبیه فلیس منا.

می دانم که سعادت و خوشبختی افراد و ملت ها بدون سعی و تلاشِ فردی و جمعی ، در سه شکل روحی و جسمی و مدنی آن به دست آمده نمی تواند، لذا بنده اگر متصدی پست وزارت دفاع شوم تا پای جان کوشش می نمایم تاهمگام و همنوا با تمام بخش های دیگر دولت، سعادت مدنی را که از امنیت آغاز می شود تامین نمایم.

 امروز همه می دانند که ستون پنجم دشمن در بین جامعه، دولت، حکومت و نیروهای مسلح  ازجمله اردو وجود دارد، با جدیت تمام تلاش خواهم کرد تا عوامل دشمن را شناسایی و توطیه های آنان را خنثی نمایم.

 تمام موضع گیری ها و کارکرد ها در همه امور زندگی بر اساس منافع ملی و شخصی می باشد، از این رو موجودیت دوستان بین المللی را  ضرورت می دانم، چون بقا و دوام زندگی بر اساسِ دفع مضرت و جلب منفعت ممکن است. و چه مضرتی بالاتر از دشمنی ست که از هیچ نوع ناروایی نمی پرهیزد و معتقدم که ما برای دفع مضرت دشمن به کمک نیروهای خارجی نیازمندیم، اما به قول معروف:

به غمخوارگی کس نخارد پشتِ من                       همچو انگشتِ دست مشت من

وهم چنان ره نتوان رفت به پای دیگران .من به این باور استم که اگر امکانات و تجهیزات لازم در اختیار نیروهای مسلح افغانستان قرار بگیرد، بی تردید توانایی مبازره با دشمن ونابودی او را دارند. بنابراین، همواره به دوستان بین المللی این جمله ی مشهور چرچیل نخست وزیر انگلیس در زمان جنگ  جهانی دوم را نقل کرده ام که گفته بود:

Give us tools we will finish the job

اما به یقین سلاح مناسب و لازم و بازدارنده در صورتی به ما تحویل داده خواهد شد که قبل از گرفتن آن اصلاح شده باشیم و مورد استعمال آن را رعایت کنیم.

تبر دادم که هیزم شکن                         نه این که دیوار مردم بکن

بدون شک فساد مالی گسترده در سطح بالای وزارت دفاع ملی و بخش های لوژیستیک، انجینیری، مالی، قرار دادی ها و حملات تکراری عوامل نفوذی دشمن در صفوف نیروهای مسلح بر دوستان بین المللی، مانع تحویل دهی سلاح خوب و مناسب و بازدارنده به ما شده است.

بی گمان صلح اساسِ تمدن و رفاه اجتماعات بشری ست اما، بدون توانمندی نمی توان به آن دست یافت:              برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی           که در نظامِ طبیعت ضعیف پامال است

بناء این جمله ی جورج واشگنتن بهترین شاهد تاریخی برای زیستن در صلح است که گفت:

If you want peace prepare for war

هکذا تولید سلاح های استراتیژیک و بازدارنده عملی ترین شکلِ زندگی صلح آمیز در جهان کنونی است. و به یقین فرموده ی خداوند بالاتر از همه سخن هاست: تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ.(چنان قوت حاصل کنید که دشمنان خدا و دشمنان خود تان را بترسانید).

این سخن درست است که مبنای صلح صداقت است اما در نظر داشته باشیم که ما در حالت جنگ هستیم و پیامبر اسلام می فرماید:"الحرب خدعة" و نیز بگفته ی سن تزو بزرگترین نابغه ی جنگ در تاریخ: مبنای جنگ خدعه است. لذا نباید در هیچ شرایطی فریب دشمن را خورد، خصوصن دشمنی که بار بار مارا فریفته است. وباز هم به سخن سن تزو: هرگاه دشمن دم از صلح زد خود را آماده ی جنگ کن. و به گفته مرزا عبدالقادر بیدل:

تواضع گر کند دشمن مشو ایمن از مکرش      فرس چون گوش خواباند لگد ها از قفا دارد

از همین رو ماهرین استراتیژی جنگ دکترین نظامی را به دو گونه دانستند:1– دفاعی 2 – تعرضی. اما بهترین دفاع از خود حمله است.

مامی دانیم که حتا اگر در مقام ابراهیم رو به روی حجرالاسود در حال ادای نماز باشیم ،ماری یا گژدمی به ما حمله کند و جان ما  را به خطر بیاندازد، از نظر اسلام فرضیت نماز ساقط می شود و دفع موزی واجب می گردد.  دشمنی که امروز در سراسر افغانستان نفوذ کرده است خیلی بدتر و خطرناکتر و موزی تر از مار و گژدم است. از این منظر دفع وطرد آن جز با حمله پیشگیرانه میسر نیست.

 همه باور دارند که جناب رییس جمهور مرد علم و عمل هستند نه چون دیگران عاشق مال و منال و یقین دارم کسانی را که صاحب دانش و تجربه باشند در مقام های مناسب بر می گزینند.

خوب خوبی را کند جذب این بدان            طیبات و طیبین بر وی بخوان

ناریان مر ناریان را جاذب‌اند                  نوریان مر نوریان را طالب‌اند

 ما  در افغانستان  با چنان یک جنگ غیر متعارف وپیچیده در گیر هستیم که نمی توان به آن با روش های ناپلیونی وجنگ های پارتیزانی از نوع جنگ های چگوارا ومائتستونگ پاسخ داد. چون جنگ طالب و القاعده و داعش ترکیبی ست از:

1 – جنگ های چریکی شهری

2 – جنگ های گوریلایی دهقانی مایوتسونگ

3 – جنگ های پارتیزانی و انتحار و خودکشی فداییان باطنیه و حسن صباح بر ضد عباسی ها و سلاجقه که مجاهدین خلق بر ضد جمهوری اسلامی ایران به پیمانه وسیع از آن کار گرفتند.

4 – در کنار این ها دشمن با تبلیغات گسترده از دین، برای رسیدن به اهداف خود بهره برداری همه جانبه می کند.

بناء کسی که فرماندهی  جنگ با چنین گروه هایی را به عهده می گیرد، باید دانش وتجربه کافی برای  مقابله با آن را داشته باشد که جنرال لبیب در این عرصه خود را مناسب ترین فرد می داند.

اگر جناب رییس جمهور این جانب را برگزیند ومقام ریاست اجراییه توافق کند و پارلمان تایید نماید، برنامه ی فراگیر کاری خود را به منظورتطبیق آن ارایه خواهم کرد و خط مشی اردو را از حالت دفاعی به حالت تعرضی تغییر خواهم داد و سِنتر گروییتی (مرکز ثقل) دشمن را که از آن شناسایی دارم در هماهنگی با ارگان های ذیربط با حملات همه جانبه و پیهم درهم خواهم کوبید. و مطمین هستم که در اسرع وقت ممکن انشاء الله امنیت در سراسر کشور تامین خواهد شد و با اطلاعاتی که از دشمن و موقعیت های آن موجود است، در روز بعد از تایید از پارلمان حمله را بر نقاط ضعیف دشمن با توجه به تجربیاتی که از جنگ های شورشگری و چریکی دارم آغاز خواهم کرد.

والله المستعان و الیه التکلان

برید جنرال ارکانحرب لبیب راید

 







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



جنرال لبیب