تحفۀ نوروزی: دفاعنامۀ محمد طاهر بدخشی در دادگاه نظام پادشاهی

۱ حمل (فروردین) ۱۳۹۸

...در تابستان سال ۱۳۴۸ (۱۹۶۹) برای سپری‎کردن آخرین تعطیلات تابستانی دوران تحصیل از خارج به وطن آمدم. محمد طاهر بدخشی در زندان ولایت کابل محبوس بود. در وقت معین «پایوازی» به دیدنش رفتم. در جریان صحبت نارضایتی خود را از نشر مطلبی در روزنامۀ پرتیراژ غیر دولتی به نام «کاروان» زیر عنوان «محمد طاهر بدخشی در دفاع از خود رساله نوشته» ابراز کرد و آن را توطئه‎گرانه و تحریک‎آمیز خواند...

...همان «رساله»ای که در آن زمان روزنامۀ «کاروان» در باب آن سخن گفته بود، اینک تحت نام «متن کامل دفاعنامۀ محمد طاهر بدخشی در محکمۀ نظام پادشاهی» همچون «تحفۀ نوروزی» برای علاقه‎مندان اندیشه‎های بدخشی ‎و همه خوانندگان محترم پیشکش می‎شود...

 

برای خواندن متن کامل دفاعنامه به اینجا اشاره کنید.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

فرزاد مجيدپور03.04.2019 - 12:28

 محترم قیام الدین قیام! من تشنه دنیایی معرفت؛ اشارات و دفاعنامۀ بدخشی صاحب را که جناب کوشانی صاحب در تارنمای خراسان زمین به نشر سپرده بودند دو بار مطالعه کردم، خیلی لذت برده و پیهم احسنت گفتم. ای کاش پیش از این - سالها و دهه‌های قبل در دسترس خواننده‌گان قرار می‌گرفت. امیدوارم جناب‌شان؛ اسناد معتبر دیگری که در اختیارشان قرار دارد به نشر رسانند و منتظرین و تشنگان دست نوشته‌های بدخشی را سیرآب ساخته سرانجام رساله‌ی تدوین گردد. و زمانی تبصره و توضیحات شما کاکای پهلوان که پیرامون نبشته (مقدمه و اشارات) جناب کوشانی صاحب را به تکرار مرور کردم، چیزهای تازه و تازه تری را دریافتم. از این بابت از شما نیز سپاس‌گزارم. چه بهتر محترم کوشانی به پیشنهادات موجه شما از جمله تاریخ مبارزات سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان/ حزب آزادگان لبیک گویند و توجه فرمایند. انتظار می‌مانم!

قیام الدین قیام01.04.2019 - 00:38

 محترم محبوب الله کوشانی درود و احترام!

بهار نو و سال نو خورشیدی را به شما، عزیزان و دوستان شما نکو و خجسته باد میگویم و از تحفه نوروزی* سال۱۳۹۸خ شما (متن کامل دفاعنامۀ محمد طاهر بدخشی در محمکۀ نظام پادشاهی) که به تاریخ۲۹حوت۱۳۹۷خ در تارنمای «خراسان زمین» به نشر رسانده اید به مثابه یک تن از تشنه گان گنج های گرانبهای شادروان طاهر بدخشی، از جناب شما قلباً سپاسگزارم. دقیق می دانم چه زحماتی را برای دریافت ورق های «دفاع نامه...»، کپی کردن، مقایسه و تصحیح کاری و غیره متقبل شده اید. همچنان زحمتکشی های استاد میرکریم شاه از بابت تایپ ستودنی است. حال پی بردم بنا به مصروفیت های زیاد و با اهمیت، تماسهای تلفنی بین من و استاد چرا اشکال دارد!؟

شما گرامی؛ پیش از متن «دفاعنمامۀ...» ماده وار اشاراتی به چند مطلب داشتید، به اجازه شما به چند و چون بخشی اشارات مزبور می پردازم:

الف. درست نیم قرن پیش، شما در ایام تعطیلات تابستانی سال ۱۳۴۸تعلیمی از خارج به افغانستان سفر کردید و محمد طاهر بدخشی را در آن هنگام در توقیف خانه ولایت کابل ملاقات نمودید. م. ط. بدخشی نا رضایتی خویش را از مطلبی زیر عنوان «محمد طاهر بدخشی در دفاع از خود رساله نوشته» که در روزنامه «کاروان» نشر شده بود ابراز داشت و به شما وظیفه سپرد به دفتر روزنامه «کاروان» رفته وسیله اعتراض ایشان درباره شوید و شما چنان کردید. توضیح. از جریان پیداست؛ با وجود ایجاد «محفل انتظار» در خزان سال ۱۳۴۷و موجودیت تعدادی از اعضای موسس محفل انتظار در شهر کابل، بدخشی بزرگوار شما را به اجرای وظیفه یاد شده مامور نمود، ممکن تشخیص شان این بوده، شما (جناب کوشانی) از عهده وظیفه مزبور از دیگران بهتر برآمده می توانید.

در ضمن چند موضوع واضح نگردید:

۱- محتوای «رساله» مزبور چه بوده که باعث نارضایتی شدید بدخشی گردید؟ ۲- آیا اعتراض بدخشی کتبی بود یا شفاهی و پیامد اعتراض و نا رضایتی چه شد؟ ۳- همچنان محتوای «رساله» نشر شده در روزنامه «کاروان» با محتوای «دفاعنامۀ بدخشی» تفاوتی داشت؟ ۴- معلوم که بدخشی بعد از محاکمه برائت گرفت و پس از رهایی با مدیر مسئوول «کاروان» عبدالحق واله دعوی را راه انداخت یا خیر؟ ۵- آیا میشود متن آن «رساله» را در کلکسیون سال۱۳۴۸ «کاروان» پیدا کرد؟ به نظر اینجانب مجموع معلومات به پرسشها همه دانستنی و خیلی مفید و آموزنده اند.

ب. نوشتید؛ کم و بیش یک سال پیش، از جمله نخستین طرح مرام «جبهۀ خلق ها و ملیتهای تحت ستم»** و شماری از اسناد مهم دیگر [؟] از برکت نشر «توضیحات و پاسخ ها...» در اختیار من [کوشانی] قرار گرفت! توضیح. جای خوشبختی است که «شماری از اسناد مهم دیگر» در اختیار شما قرار گرفته، اما تعداد و فهرست آن نزد شما محفوظ ماند و انتظار می کشیم اگر بسیار محرم نباشد؛ بدانم/بدانیم - آن مرد یا مردان خدا کی باشند که این همه اسناد معتبر را در مدت این سالها نزد خود نگاه داشته و اگر ممکن باشد «پیاده» به پای بوسی جنابشان بروم. لازم می افتد نامی از ایشان گرفته شود و مورد قدردانی قرار گیرند. به نظر اینجانب جز آرشیف سازمان/حزب منبع دیگری را در این باب سراغ ندارم.

ج. ادامه دادید؛ امیدوارم پس از نشر این «دفاع نامه» تعدادی از عزیزان خواننده به آرشیف های خود و پدران خود و یا دوستانشان، كه از دستبرد حادثات در امان مانده باشند، لطف كرده زحمت بکشند و سری بزنند چه ای بسا كه گنج های پنهان دیگری نیز به دست آید! توضیح. من متیقن استم نزد هیچ محترم و عزیزی، هیچ دست نوشتۀ معتبر بدخشی و یا اسناد سازمانی/حزبی وجود ندارد تا چشم به راه دریافت آن/آنها باشیم. سه منبع/گنجینه وجود دارد. ۱. آرشیف سازمان/حزب نزد محمد حسن جان رستاقی و شما در «توضیحات و پاسخها..»از آن یاد کردید و با سفارش شما در سفر سال۱۳۹۶به افغانستان- قسمتی/بخشی آنها را به چشم سر مشاهده کردم...؟! ۲. نزد خود شما که مربوط به گنج دانی آرشیف یاد شده می باشد. ۳. جناب شهباز ایرج زیرعنوان «اندیشه ستم ملی»» به تاریخ۹آبان۱۳۹۷خ در سایت بی بی سی نوشت:«...گفته می شود که کار انتشار دست نوشته های او [بدخشی] شامل خاطراتش زیر دست است.» توضیح. زمانی جستجو کردم و به جناب شهباز ایرج در تماس شدم، اسناد و مدارک یاد شده از طریق شما به خانواده شادروان بدخشی در کشور بریتانیا نزدیک به یک دهه قبل گویا؛ به عاریت داده شده است. معلومات دیگری نیز دارم در فرصت دیگر خدمت تان عرض خواهم کرد...

د. ادامه دادید، با رفتن من و همنسلان من که با چگونگی خط بدخشی آشنایی کامل دارند! تشخیص خط او [بدخشی]... برای دوستدارانش كار ساده و آسانی نخواهد بود. توضیح. یعنی آنچه اگر پیدا شد در اختیار شما و هم نسلان شما قرار گیرد. شما جناب کوشانی باور کنید، اسناد مورد نظر که از آن یاد کردید، اگر باشد همه نزد آنهای هست که «با چگونگی خط بدخشی آشنایی کامل دارند!» نباید جای دیگری کسی را سرگردان کرد.

اشاره: جدا از موضوع بحث؛ به ادامه پیشنهادات و تاکیدات قبلی خویش تزرع و زاری میکنم، تاریخچه حزب آزادگان (محفل/سازمان/حزب) را باید نوشت. البته با اندک کمک شما این امر جامه عمل می پوشد. با تعدادی آغاز کرده ایم، بدون کمک شما ممکن کمی نازیبا آید... مردی از تبار خرد گوید: «آدمی برای شک کردن آفریده نشده، بلکه برای پرسیدن آفریده شده...»

* مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای روز۲۱مارس/اول فروردین را روز جهانی نوروز به تصویب رسانید.

** مسوده نبشتۀ شادروان عبدالحفیظ با مستعار عبدالله و با تخلص آهنگرپور در تابستان ۱۳۵۲خ.

قابل یادآوری:

محترم کوشانی گرامی! خوشحالم با الهام از نیت و ضمیر شما، به پیشنهاد اینجانب- جای خویش را از طریق رای دموکراتیک به نسل پس از خود عملاً باز گذاشتید، تحسین و تمجید حق شناسان را بر انگیختید و به پاس چنین عمل خویش لقب رهبر معنوی پس از بدخشی را از حزب خود کسب کردید، برای تان بار دیگر مرحبا میگویم. می دانم دیگران با حزب، سازمان و تنظیم خود چه کردند، حتا دار و ندار را به میراث گذاشتند... خوب یادم است؛ شما زمینی پدری خویش را در شروع دشت قرغ - صرف به قیمت مصرف دولتی در اختیار رفقایی بی بضاعت خویش گذاشتید و تاکید کردید، پهلوان قیام یک نمره بگیر- قیمت دولتی را خود می پردازم. پاسخ من این بود- مستحق تر از من فراوان است. کم رهبری پیدا می شود زمین وارثان پدری را در اختیار عزیزان محتاج اش بگذارد...

پدرود رهبر معنوی و برادر بزرگم.



عبدالحفیظ بهروز 01.04.2019 - 04:05

 از جناب کوشانی صاحب تشکر که دفاعیه را به نشر سپردند و در معرض دید دیگران قرار دادند . امیدوارم بقیه اسناد مهم که در نزدشان موجود است را نیز نشر کنند و منتظر نوروز و سال نو بعدی نباشند .

احمد روهین «نشاط»28.03.2019 - 16:20

 بنیان گذار طرح مسلهٔ ملی، فدرالیزم و ... مرد تکرار ناشدنی در تاریخ سیاسی کشور؛ بدخشی بزرگوار! روح ات شاد، یادت جاویدان، راهت پُر رهرو باد!

فرزاد مجيدپور27.03.2019 - 18:24

 دفاعنامه 1348 آن یلِ گردن فراز زنده یاد محمد طاهر بدخشی، ارزشِ ده بار خواندن را دارد ———————————————— تحفه نوروزی محترم محبوب الله کوشانی، نشر دفاعنامه زنده یاد محمد طاهر بدخشی، بانی تفکر ملی در افغانستان در سایت خراسان زمین بود که بابت نشر این دفاعنامه از جناب کوشانی صاحب ممنون و سپاس‌مندم. این دفاعنامه با چند تصویر از دست نوشته‌های بدخشی، 70 صفحهِ را در بر می‌گیرد که در آن شرح تمام وقایع و رویدادهای چگونگی به محاکمه کشانیدن بدخشی قابل مشاهده است و نشان می‌دهد که نظام شاهی تا چه اندازه مردم ما را در بی خبری بار آورده جنایات هولناکی را در برابر روشن‌فکران و آگاهان روا داشته است. در این 70 صفحه، بدخشی نه برای خود و نه برای تیم خود به دفاع پرداخته بل تمام دغدغه او حق و عدالت و آزادی و دفاع از مردم تحت ستم بوده است، سراسر این دفاعنامه از ستم‌گری، بی‌عدالتی، حق تلفی، سرکوب‌گری و بی سوادی گرداننده‌گان نظام حکایت دارد. دفاعنامه شهید محمد طاهر بدخشی در سال 1348خ، از یک‌طرف حکایت از حاکمیت فضای خفقان آور و دوران سیاه استبداد استخوان سوز دارد که مردمان آزاده و عدالت‌خواه به جرم آزادی خواهی و عدالت طلبی در سیاهی جهل نظام حاکم و سلول‌های زندان زجر می‌کشديدند، با تیغ توحش سر بریده می‌شدند و با ساطور سبعیت بند از بند جدا می‌گردیدند و از سوی دیگر شجاعت، شهامت، پای‌مردی، ایثار و فدا کاری مردان مبارز چون محمد طاهر بدخشی را نشان می‌دهد که در برابر این همه سیاهی با چراغی از آگاهی روشنایی بخش جامعه می‌گردند، خود می‌سوزند تا سرنوشت دیگران ساخته شود و چون عیسا بر صلیب به درگاه خداوند بی‌چون فریاد می‌کنند که چرا رهایمان کردی؟ شهید محمد طاهر بدخشی در این دفاعنامه که در محضر قضات به خوانش می‌گیرد، از دستگاه قضایی می‌پرسد که مگر استبداد نظام بر خلق‌های محکوم و تحت ستم را نمی‌بینید؟ مگر قانون شکنی و بی خبری از قانون در دستگاه پولیس و دادستانی بیداد نمی‌کند؟ آبروی دموکراسی یه یغما نرفته است؟ حق و حقیقت و عدالت لگدمال جهل و جنون و جنایت نشده است؟ و سر انجام این‌که چرا از معارف معاصی می‌تراشید و آگاهی بخشی را جرم می‌پندارید؟ بدخشی در چند جای به تکرار خطاب به قضات می‌گوید، حق را در پیش چشمان کور عدالت قربانی نکنید؛ ماجرای باز داشت بدخشی و تهیه صورت دعوا علیه او نشان از عدالت توتالیتر شاهی دارد که یک جمع بی‌سواد در برابر کوهی از دانش با تحقیقاتی که انجام داده اند آبروی عدالت را می برند. به هر انجام این دفاعنامه باید توسط روشن‌فکران، آگاهان و سیاست‌مداران به درستی مورد واکاوی قرار گرفته شود تا پرده از روی دوره تاریک دهه دموکراسی قلابی و مزخرف در تاریخ افغانستان برداشته شود و نسل نو ما با آگاهی و خردورزی در معادلات سیاسی و داوری‌های تاریخی قلم و قدم بزنند. از بزرگان و روشن‌فکران و همراهان و هم‌باوران زنده یاد محمد طاهر بدخشی نیز می‌طلبم تا دیگر دست نوشته‌های این آزاد مرد تاریخ و بنیان‌گذار تفکر ملی در افغانستان را بدست نشر بسپارند تا روسپی‌های سیاسی دیگر مردم ما را با جعل تاریخ نفریبند.

علی نوری.26.03.2019 - 21:01

 عالی، خاندان خاین ظاهرشاهی ظالم وجاهل، عیاش، عیش ونوش وعشرت طلب بودند. برایشان مهم نبود درمملکت چه میگذرد. فقط زندان داشتند وزولانه واستبداد.

نیلوفر27.03.2019 - 04:05

 بدخشی شخصیت تکرار ناشدنی

محب بابک 26.03.2019 - 06:53

 با درود، مهر و سپاس فروان از جناب کوشانی بخاطر نشر این دفاعنامۀ مهم. برای پژوهشگران اسکن اصل نوشته بسیار مهم است اگر چه خوانا هم نباشد. امید وارم از زنده یاد بدخشی مطالب بیشتری نشر شود. با حرمت بابک
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



محبوب الله کوشانی